2. / Zpackaný oběd, aneb jak mi předložili na stůl sajrajt z kýblu

3.4.2014 v Poselství 73

2. díl
A tím že se jako prodejce nebudu k lidem chovat hezky, si přece tu svoji práci – pokud mě nebaví – ještě více znepříjemním.
A já mezi úsměvem na zákazníka, mezi dobrým jídlem, nebo kvalitně provedenou službou, nevidím žádný rozdíl. Všude je pořád jeden a ten samý základní princip slušnosti.
,,Ten člověk mě platí, udělám pro něj to nejlepší.“ A tečka! Tohle má být pro každého naprostá samozřejmost.
Takže pokud mi někdo dá k obědu lejno z kýblu, je to pro mne stejné, jakoby rovnou z kuchyně došel kuchař a poslal mě někam.

Někdo by mohl zamítat: ,,Co bys čekala, když je to menu a nebylo drahé.“
Jasné. Za málo peněz málo muziky. Potom ale nechápu, proč podnik nutí svou levnou šmakuládu lidem, kteří ji vlastně nechtějí? To je to takový problém, v době oběda nechat lidi, ať jedí co chtějí?
V normálním podniku, kde vědí jak se mají chovat, mi nikdy nevnucují menu, ať už je poledne, nebo není. Nabídnou mi ,,to nebo to, jak chcete vy“. A pak s tím nemám žádný problém.
V ideálním případě jsou schopní mi na přání něco z receptu vynechat, nebo přidat. – Palec nahoru, však si všechno zaplatím, tak o co jde?


Proč se tedy někde zákazníkovi za každou cenu musí nutit to, co je navařeno a je potřeba to prodat? Proč by vlastně zákazník měl svým žaludkem platit za to, že je podnik blbý a neumí si spočítat, kolik toho má navařit, aby se to akorát prodalo a bez nátlaku?
A když to lidi nechtějí jíst, tak je do toho přece nebudu huškat, ale přestanu to hned vařit. Jednoduché.
Navíc omáčka jde uvařit normální v podstatě za podobnou cenu, jako žluté lejno z kýblu. Rozdíl je jen v tom, že se tomu musí věnovat trochu víc času. Uvařit dobrou omáčku opravdu není těžké a není to ani moc drahé. Vždyť základem bývá většinou cibulka, mouka, voda, olej atd. Tak místo hnusného kýblu koupím víc cibulky a udělám to lidem poctivě.
Prostě nakrájím maso, pěkně ho osmahnu v rendlíku ze všech stran, můžu přihodit cibuli, zaliju to, podusím, nechám to hezky ty dvě hodinky bublat (podle toho co to je za maso), pak omáčku dodělám, zahustím, ochutím a je to. Bude výborná i dva dny potom, bude poctivá, chutná a lidi se budou rádi vracet. A rozhodně i já z toho budu mít větší radost, než nabrat glutamátovou solnou šlichtu a jenom ji ředit. Vždyť to není žádné vaření, to je vyloženě prasárna.
A pokud se nevlezu s dobrým jídlem do již stanovené nízké ceny, tak klidně si tu dvacku na porci přirazím. Však menu se běžně pohybují kolem stovky, lidi to za to rádi dají a pokud dostanou kvalitu, nikdo si na cenu stěžovat nebude.

Pakže po uchutnávce jsem rovnou složila příbor a odsunula to bokem. Zajímavé je, že ačkoliv nahlas říkám, že je to strašné slané, hnusné a že to jíst určitě nebudu, obsluha nepřišla a jakoby dělala, že nic. Přitom to musela slyšet… To jsem ji až po několika minutách musela zavolat.

Říkám jí, že to může rovnou odnést, že to nebudu, protože je to na mě strašně moc slané.
Ty ostatní poznámky, že je to dělané z kýblu a že mě snad chtěla zabít, už jsem si nechala pro sebe. Přece jenom dělat si nepřátele v podniku, kam občas zajdu na víno, není úplně moudrá volba, však se známe i od vidění z ulice.

Zajímavá byla její reakce, tou se doteď bavím.
Podívala se na mě, jakobych jí řekla, že právě někdo umřel, dlouho stála, dlouho jí trvalo než tu šlichtu vzala do rukou a nesla pryč. Prostě měla jakoby zásek a šlo vidět, že se něčemu brání. Jakoby měla nutkání mi říct, ať to sním, že jako co s tím teď má dělat. Úplně ji to ,,bolelo“ a šlo jí to vidět na obličeji.
A jak šla od nás, tak přes záda prohodila, že ,,Nikdo ještě neříkal, že to je slané.“ A šla pryč.

Víte, podle mě je samozřejmost, že pokud vím, že podnik ve kterém dělám vaří z kýblu, tak budu automaticky počítat s tím, že se to všem líbit nebude. V ideálním případě se pokusím s tím něco udělat, nebo nebudu nutit lidi do něčeho, o čem vím, že je hnusné. Takže zkrátka být na to připraven a ve chvíli kdy se to stane, je samozřejmost, že se tomu člověku slušně omluvím.
Protože on je v právu. Přišel přece na jídlo pro lidi a ne na něco, pro co v tuto chvíli nemůžu najít vhodný český název. ,,Lejno“ mi pořád přijde ještě hodně umírněný výraz, protože u lejna jste si alespoň jistí většinovým biologickým obsahem.
Žádné ,,promiňte“ nezaznělo. Případně bych na jejím místě položila otázku, jestli nastalou nepříjemnou situaci napravím tím, že přinesu naložený hermelín, který ten člověk původně chtěl. Ani to se nestalo. Takže jen polívka a jinak ,,Buď o hladu, když ti náš kýbl nevoní.“

Mojí výhodou je, že když si dám trochu polívky, tak za předpokladu fyzické aktivity dostanu znova hlad za 2 hodiny. Když se nehýbu, tak za 4. – To je dost času na to, změnit lokál. Což se stalo.

Přítelkyně byla o něco otrkanější. Pořádně smíchala majdu s rýží. ,,No když to smícháš, tak se to dá, tak to zase až tak moc slané není.“
Přesto po pár soustech to také nechala. Tohle totiž nebylo průměrné jídlo, ani podprůměrné. Bylo prostě hodně hodně hodně špatné a hnusné. I její porce tedy zůstala z většiny na talířku a upadla v nemilost. To už jí ale samozřejmě naúčtovali. U mě ne, to kdyby ano, tak už se ozvu nahlas.
Takže přestože jsem platila jen tu polívku, já bych na místě podniku udělala škrtů víc. To že se to jídlo porýpe a nechá, je znamení, že ani tomu druhému člověku nechutná, že prostě není dobré. Já bych mu to neúčtovala, připadá mi to dost sprosté už tak, že tohle vůbec někdo ,,vaří“ a nabízí lidem.

Dýško jsem nedala ani kačku a docela je škoda i té blbé padesátikoruny, co tam zahučela.
Neslyšela jsem prosím, promiňte, nevyšla mi vstříc a ještě měla kyselý obličej.

Někdo by mohl namítat: ,,No co chceš, v malé restauraci. Když chceš luxus servis, tak si jdi do nějaké lepší, vyhlášené a drahé.“
Ok, ale na to bych měla jinou úvahu. Dejme tomu, že vlastním malinký podnik, co vznikl celkem nedávno, chodí ke mně jenom místní, cizinecký ruch v podstatě není.
Takže čím zaujmu? Zaujmu dobrými cenami, domácí kvalitou a milou vstřícnou obsluhou, která se bude s každým bratříčkovat, jakoby byl jeho vlastní. (Takové podniky taky znám, i u lesa, vede to například banda starých babek, co se s každým hned kamarádí a lidi to tam zbožňují. Přitom je to jenom chajda a lavečky. A jde to. Obrat mají jako nikdo a ceny směšně nízké, takže věčně narváno lidmi. Když je hezky, není si kam sednout.)
Protože pak už nebude záležet na tom, jak malý podnik mám, ale lidé mě budou mít rádi, budou se vracet, budou mě doporučovat a nebude jim líto si za mnou i zajet, když to budou mít trochu z ruky. Kde se dobře vaří a kde jsou hodní lidé, je vždycky zákazníků dost.

Nechápu to. Na jednu stranu tohle je rodinný podnik. Když obsluhují majitelé, jsou milí. Tahle externí ženská je ale kyselejší než okurek v láku. Víno mají výborné, v létě dělají moc dobrou Piňa coladu, kafe je ok… Mají období, kdy dokonce pečou koláčky. Domácí a opravdu moc dobré. To jsem u nich jednou nakoupila asi 30 kousků, protože byly čerstvé, vymazlené a zkrátka úžasné. A na druhou stranu je tady naprosto otřesná teplá kuchyně, která se nedá jíst.
Toho mamlase, co tam míchá hnědé a žluté lektvary z pětikilového kýble, bych chtěla někdy potkat. Asi bych se nedivila. Jaký kuchař, takové blafy.

Vlastně to bylo úplně poprvé, co jsem do něčeho rýpla a rovnou to vrátila.
Už jsem dostala vícekrát nedobré jídlo. Ale tak nedobré, že se to dalo ještě snést. Třeba nedobře udělaný salát, nebo připálený řízek. Nějak to okrájíte, co vám neleze tak vynecháte, ale nikdy to nesmrdělo po glutamátu. Stokrát raději zavřu oči nad připáleným masem, než aby mi někdo servíroval univerzální žlutou šlichtu. Jakobych snad seděla v nějaké jídelně za totáče.
Důvod, proč se v některých podnicích ještě pořád podávají lejna z kýblu, je ten, že si Češi nestěžují. Dáte jim do pultů srágory, co by ani pes nežral, oni to koupí. Protože je to levné. Podáte jim k obědu omáčku z lejna, oni to snědí… Nechápu to, i když to nevoní, i když je to přesolené, snědí to… Asi protože je to levné? Nebo už jsou dnešní lidé tak dezorientovaní, že nepoznají přirozenou chuť jídla a umělou příchuť glutamátu sodného? A ukažte mi člověka, co tak strašně moc solí, že by mu chutnalo něco takového, co jsem potkala dnes? Fujtajksl.

Přitom vím, že polotovaty, glutamáty, sojovky, vorčestrnebojaksetosakrapíše, instantní omáčky, polívky, jíšky, kupované zásmažky.. Nic z toho vůbec není potřeba. Z ničeho takového jsem v životě nic nevařila. Znám spousty receptů, které je možné uvařit za půl hodiny a jsou velice dobré, kvalitní, výživné, většinou vegetariánské a neobsahují žádné jedy. Jen přirozená chuť normálních klasických surovin.
Když chci ušetřit čas, uvařím toho víc, rozdělím do škatulek, a přes týden si něco rozmrazím. Masu, květáku, cuketě ani omáčkám to nevadí, příloha je uvařená za půl hodinky, zeleninu vytáhnu z ledničky a je to. Spokojenost nejvyšší… Případně si prostě umíchám v létě salát s balsamicem, ten je za 20 minut. Takže můžu mít výborné jídlo každý den. Podniky sice rozmražené jídlo podávat nemohou, to by jim zatrhly směrnice, ale vařit je přece povolání kuchaře, tak ať krucipísek VAŘÍ a nefláká se nad kýblem.
Tak když to umím já – laik, co se učí od kamarádů a z internetu – tak to musí prostě umět každé pako, které vyplivne škola. Kor ty omáčky, opravdu těžké ani pracné nejsou… Ono to tedy není ani tak moc o čase, ale o tom, že jsou líní a nechce se jim s tím dělat. V tom případě nemají co dělat v oboru, když je vaření vůbec nebaví.

Někdo by mohl namítat: ,,No tady asi na levné menu chodí jenom dělníci a nižší třída, jim to asi stačí, je to pro ně, tak se nediv.“
Prdlačku. Těch je tam jako šafránu a jen v sezoně, když se zrovna nedaleko něco staví. Ale i kdyby to byla pravda, tak jaký je rozdíl mezi zaprášeným dělníkem a uhlazencem v kravatě? Podle mě je ten dělník pořád užitečnější než nějaký podělaný právníček nebo manažer a pokud se mnou někdo nesouhlasí, tak oba jsou stejní lidé a oba mají stejné právo na dobré jídlo. Není důvod, proč by pro někoho srajda z kýble měla být ok a pro někoho jiného ne. Každý si zaslouží jen to co je dobré, ideálně nejlepší.

Jestli se k mému článku dostane někdo kdo má hospodu, nebo ideálně ti se kterými jsem dneska měla tu čest, sáhněte si do svědomí. Totáč už není a lidí co vám budou ty vaše šmakulády vracet zpátky, bude přibývat. Modlím se za to, aby to tak bylo. Protože tohle bych nedala ani praseti. Ještě by dostalo rakovinu a chcíplo dřív, než by nastala zabíjačka. Tohle nemá jíst prostě nikdo a nikdy.

Tak jsme do sebe s kámoškou koply to jedno pivo a přesídlily jinam, kde jsme už byly spokojené. A dokonce v místě, kde bych dobrou kuchyni vůbec nečekala. Glutamátové UHO ať se jde bodnout a i tu němčinu jsme stihly udělat.

Otázky pro čtenáře:

Jaké jsou vaše zkušenosti se šmakuládami v podnicích?

Vracíte občas talíře zpátky?

Také poznáte podle smradu případně chuti, že je něco prošpikované glutamátem, nebo v tom nevidíte žádný rozdíl?

Jak by se podle vás měl podnik zachovat v ideálním případě, pokud nespokojený strávník odmítne jeho špatné jídlo?

Je podle vás zákazník v právu, pokud se hned zvedne a odchází, v případě že mu podnik nutí špatné menu, které nechce?

Pište do diskuze, ráda si přečtu vaše názory a zkušenosti.

Kam dál:

Otevřít rubriku: ,,Zamyšlení“ – Zde

Máte otázku? Ptejte se do ►Mailu◄

• Líbí se vám tyto stránky? Doporučte přátelům adresu https://aluska.org/

• Líbí se vám publikované články? Za pár dní vám může pošta doručit i knihu! – Podrobnosti ZDE

• Používáte Facebook? Pomozte propagovat tento článek a použijte prosím tlačítko ,,To se mi líbí“ níže pod reklamou, děkuji!

• Chcete mít přehled o videoaktivitách Alue na YouTube? – Můžete se přihlásit k odběru: ZDE

Elektronický obchůdek: www.kramky.cz/alue

Komentáře

Ikona diskutujiciho Ryshoun 2014-04-03 07:15:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Ahoj Alu, tak jak uz v poslední době do obyč hospod skoro nechodím, tak v Letňanech je jedna co se dost dlouho drží kvalitní. Je tam pohodová obsluha, vyborné jidlo i pití a dobré ceny. Jednou jsem si tam před dávnem dával menu a to mi donesli kuřecí rízečky na přírodno s bramborovou kaší která byla z brambor a dali tam nějaké zelené kousky bylinek s oblohou. Opravdu dobrota a s kolou a diškem mě to stálo jen stovku. Jinak tam mají i výborné minutky a občas jsme tam chodili kdysy kalit, když jsem ještě v Letňanech bydlel. Takže dobré hospůdky existují, jen je jich podle mě málo :-)

Ikona diskutujiciho Lilien 2014-04-03 08:14:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Mě se omáčky netýkají kvůli bezlepkové dietě, ale ráda bych se vyjádřila k těm kuchařům ze školy.

Ikona diskutujiciho kiki 2014-04-03 08:22:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Nadáváš na kuchaře, ale kuchař je jen zaměstnanec, on nerozhoduje z čeho to bude vařit, to mu nakupuje v případě takhle malého podniku majitel, takže také majitelé velmi dobře ví, co se v jejich kuchyni děje.

Ikona diskutujiciho Majka 2014-04-03 09:03:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Jaké jsou vaše zkušenosti se šmakuládami v podnicích? – Žádné. Mám oblíbený podnik, kde je jídlo naprosto perfektní a poctivé, a jinak si vařím doma.

Ikona diskutujiciho Míra 2014-04-03 09:32:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Tak já jsem se "šmakuládami" asi nikdy problém neměl 🙂 Všude v okolí tu vaří dobře, akorát v některých hospodách například dávají do všech jídel to samé koření, takže se tam nedá chodit stále dokola.

Ikona diskutujiciho mg 2014-04-03 10:10:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

…. zrejme je na to len jedno riešenie …..

Ikona diskutujiciho Míša 2014-04-03 10:57:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

No, bude to tím, na co jsou lidé zvyklý ze škol.

Ikona diskutujiciho Alue 2014-04-03 11:10:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[7]: Už jsi někdy s nějakým právníkem měla osobní zkušenost a platila jsi ho? – Hodně by ses asi divila, pokud máš představu, jak jsou to úžasní čestní lidé, kteří pracují jak mají a že mají lidové ceny.

Ikona diskutujiciho Houhou 2014-04-03 11:34:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Zo stravovaním v našich reštauráciach je dosť problém. Ja napríklad ako vegetarián a človek , ktorý nepoužíva do varenia soľ sa skutočne "teším" ak musím navštíviť reštauráciu a v poslednej dobe to riešim pizzou. Pokaziť pizzu je trošku ťažšie, človek si presne nadiktuje čo tam chce a ak pripomenie "nepotrieť cesnakom", ktorý je zvyčajne dosť slaný , tak je to super . No a samozrejme, musia mať normálny syr, už som sa stretol s tým, že celá pizza smrdela nejakým odporným syrom. Problém je v tom, že zvyčajne všade varia cez kopirák, väčšina ľudí sa rovnako stravuje a tak kuchárov či čašníkom chýba kreativita a uvedomovanie si toho, že nie všetci musia byť rovnakí. Niekde dokážu skutočne dať presne čo si človek nadiktuje, ale v drvivej väčšine prípadov je z toho jedla vidno, že kuchárova kreativita, predstavivosť a umenie vytvoriť dobré jedlo neexistujú.

Ikona diskutujiciho Ameline 2014-04-03 11:56:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[8]: Mám kamaráda právníka, fajn kluk, párkrát mi výborně poradil, jediná vada charakteru je, že jako moravák je abstinent :D Pracuje v poradně neziskovky.

Ikona diskutujiciho Erika 2014-04-03 12:04:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

K té poznámce "Jako za totáče" bych jen podotkla, že se vařilo z daleko kvalitnějších surovin, hlavně z našich českých.Tahle přechemizovaná strava je výdobytkem této nové doby.

Ikona diskutujiciho Alue 2014-04-03 12:22:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[11]: Ano… dokonce i za totáče bych se najedla líp. To nebylo ani GMO

Ikona diskutujiciho Erika 2014-04-03 12:30:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[12]:Tak tak.To se etikety ani číst nemusely, tak jako dnes.Moje babička s dědou pracovali celý život v zemědělství a vyprávěli, jak přísné podmínky byly pro odebrání mléka, musely se dodržovat přísné hygienické podmínky a procento tuku nesmělo klesnout pod určitý bod.I když bylo mléko v igelitových sáčcích, tak s dnešními krabicemi se to nedá srovnat.

Ikona diskutujiciho Katrin 2014-04-03 12:33:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

V žádném dobrém podniku se mi takový příběh nestal, naštěstí.

Ikona diskutujiciho Ordi 2014-04-03 12:44:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[8]: Souhlasím, znám několik právníků a kromě jedné slečny jsou to všichni darebáci a vyděrači. Já jít studovat na právníka, musela bych nechat svou čest někde u dveří. Jinak si nemyslím, že by to bylo tím, na co jsou lidé zvyklí ze škol. Nám celou dobu na gymplu vařili naprosté blafy, navíc třetí jídlo mělo být u nás taky vegetariánské a když jsem si chtěla dát salát z letní zeleniny a bylo v něm maso, tak mi došlo, že kuchařky asi neví co je vegetarián… A i přesto nesnesu, když si v restauraci za něco zaplatím a donesou mi UHO.

Ikona diskutujiciho Alue 2014-04-03 12:48:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[14]: No to víš, nabírat denně stovky sajrajtů na talíře, z toho bývá člověk po nějaké době tak trochu vymaštěný. :D

Ikona diskutujiciho Ordi 2014-04-03 13:02:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Jinak já teda ještě nidky talíř nevrátila, mám to štěstí, že mi vždycky někdo známí doporučí nějaký podnik a já tam jdu na jídlo a nemůžu si stěžovat. Nikdy nechodím nikam kde to neznám. Co se týče těch glutamátů, tak to v jídle nevím jestli poznám. Myslím že bych to poznala, ale nikdy jsem s takovým jídlem nepřišla do styku, takže těžko říct. Já mám ráda hodně výrazné chutě, takže mám moc ráda čínské a vietnamské restaurace, ale pozor RESTAURACE. Je to něco uplně jiného než když si člověk koupí kung-pao někde u okýnka ve městě. To se nedá srovnat. Ve Zlíně na Garni je jedna skvělá čínská restaurace. Mají tam výborné křehké kuře s nudlemi. Já vím, že od číňanů jsou to taky všechno trošku srajdy, protože se celá kuchyně zakládá na sojovkách atd a kuře, aby bylo tak křehé musí být naložené v solamilu a já nevím co, ale tam to prostě umí udělt tak, že to člověk nepozná a je to fak moc dobré. Navíc se mi strašně líbí, že tu jejich omáčku donesou člověku zvlášť v takové mističce a ten, komu takové omáčky nevoní, si ji prostě dávat nemusí. To je od nich moc hezké. Ale tu omáčku tam taky nemají až tak šílenou jak jinde. Je v ní strašně cítit med a je i taková táhavá, podle mě je v ní moc medu, já med ráda :). Dělají tam obrovské porce, nudle tam nemají ty klasické čínské, ale české vlasové. Takže to se mi taky moc líbí. Ženská co tam obsluhuje je vietnamka a vůbec se neusměje, nic, vypadá celkově nepříjemně, ale to ti vietnamci v těch lepších podnicích tak vypadají vždycky, nevím proč. Ale normálně se v průbehu jídla přišla zeptat, jestli mi chutná a tak. A pak při placení mi jako pozornost dala takovou malou flaštičku se švestkovým vínem zdarma. A přitom jsem za to jídlo takovou pálku nezaplatila, asi kolem stovky a přístup a chuť bezvadné, takže nechápu, proč to tak nemůže být i v jiných restauracích…

Ikona diskutujiciho Colliode 2014-04-03 13:41:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Osobně nemám ráda přístup "Náš zákazník, náš pán" – ten zákazník pak začne ječet, když je sviňa, když ne, tak si užije, že když platí, všichni se na něj usmívají… Pak jde do práce, kde vydělává ty prachy a tam se k němu zas chovaj jak k podřadné kryse z kanálu – tam ho platí šéf, takže šéf je pán. A tak dokola, prostě se to vyváží jinde…

Ikona diskutujiciho myší královna 2014-04-03 14:11:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Sorry, komentář k tomuhle článku jsem hodila k tomu předchozímu (blbne nám ve škole wifi, takže jsem tam pak rozepsaný komentář jen vložila a nedošlo mi, že je to jiný článek).

Ikona diskutujiciho myší královna 2014-04-03 14:21:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

A k otázkám:

Ikona diskutujiciho myší královna 2014-04-03 14:26:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[3]: Jídelníček sestavuje šéfkuchař, on udává majiteli, co a jak má nakoupit, majitel pak zvážuje jen to, jestli se to hodí. Nic víc.

Ikona diskutujiciho Hou 2014-04-03 14:55:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Ja študujem právo:D. Ono ľahko sa nadáva keď človek nie je v obraze a ľahko sa závidí. Je pravda, že dá sa možno povedať, že veľká časť advokátov sú hajzlíci , ale je množstvo tých dobrých a správnych.  Cena za ich prácu je relatívna, pretože sa odvíja od hodnoty sporu príp. zmluvy al. neoceniteľný úkon. Fakt občas je hodnota sporu dosť vysoká a jeden úkon sa ráta v stovkách eur. Zvyčajne to stovky eur nie sú. Pritom každý prípad a spor trvá minimálne mesiace ( často sú to roky), takže možno mu dáte niekoľko sto eur , ale je to suma v podstate za mesiace, pričom zvyčajne sa u vás jedná o pre vás cenné veci kde bez neho by ste prišli o ďaleko viac – a pocitvý advokát maká na tom dosť dlho takže to nie je tak , že by denne vyberal prachy , hlavne keď tie veci fakt trvajú mesiace. Takže nie je to keš, že prídeš spravím odídeš, zaplatíš a vybavené. Nie je to ako u zubára, že prídeš, si hodinku, zaplatíš 50 € a vybavené.  A to nehovorím o neustálom probléme ľudí platiť u advokáta. V potravinách alebo inde by im prišlo neslušné a zlodejské nezaplatiť za tovar a službu, ale u advokáta no problemo. Doťahovať sa ľuďmi a nahánať ich vtedy keď majú platiť no radosť nad radosť. Všade sa platí, len ja mám pocit, že u tých právnikov sa to zdá ľuďom divné :D , pritom ani netušia ako to chodí, koľko makajú ( nie, nie je fajront o tretej ako štátny zamestnanci, skôr o ôsmej), ani čo musia platiť a že vlastne ako podnikatelia začínajú každý mesiac v mínuse. A Keď už ľudia neovládajú právo, na ktorom je vlastne položený celý terajší systém ( aj keď by mali a bolo by to pre nich často výhodou), tak dobrý advokát je skôr na nezaplatenie ako drahý.

Ikona diskutujiciho Kač 2014-04-03 15:10:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

U nás v jídelně naštěstí vaří docela chutně, občas i nějaká vegetariánská jídla, ale člověk si musí pravidelně objednávat, protože ty lepší jídla bývají často jako druhá varianta, první varianta někdy nebývá sice tak hrozná, ale bramborová kaše z prášku a divné omáčky se tam leckdy prostě objeví, takže je průšvih, když na objednávku minimálně 3 dny předem zapomenu, to pak na mě zbude "odfláknutá" varianta první. Co mě ale trápí více jsou ty suroviny, ty opravdu nebudou nejideálnější, ale bohužel do školní jídelny chodit musím, rodiče jsou neoblomní, navíc to u nás funguje na povinné placení předem, takže si žádné "podvádění" dovolit nemůžu a taky nemám potřebu tichých pomluv od mých spolužáků, kteří by mě prohlásili za absolutně divnou, jetou, "na dietě", rozmazlenou a já nevím, co ještě, na rýpavé poznámky nejsem zvědavá 🙂 Ale příští rok bych každopádně chtěla sem tam jídelnu vynechat, a pokud by to nevyšlo, další rok, až budu na střední, na do jídelny chodit opravdu nehodlám, ať si rodiče říkají co chtějí 🙂

Ikona diskutujiciho Jakub 2014-04-03 15:22:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

K tomu vracení jídla: souhlasím, že zákazník má plné právo vrátit jídlo, pokud mu nechutná nebo nevyhovuje.

Ikona diskutujiciho katrin 2014-04-03 15:30:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

všechny tyhle problémy jsou způsobené tím, že lidi jsou nuceni pracovat a dělat něco, co je nebaví (přetvařovat se) kvůli tomu, aby zde mohli vůbec žít a tak to dopadá, jak to dopadá.. Kdyby byl základní příjem, tak by tyto problémy postupně ustupovaly až by nebyly vůbec (jako že se na vás servírka hnusně šklebí či že někde vaří něco z kýble..). Když už by člověk něco dělal, tak proto, že má radost, že z jeho jídla je někomu dobře.

Ikona diskutujiciho LLLLLLL 2014-04-03 15:33:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Tak třeba té ženě majitel vyhrožoval, že když to neprodá, tak ji vyhodí. Lidi jsou různí a schopni dělat v ohrožení cokoliv…

Ikona diskutujiciho fluttershine 2014-04-03 15:33:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Ahoj :-) Mno, tak já jsem nacvičená ze školy, někdy je to prakticky nepoživatelný, že člověk ochutná, kvůli hladu do sebe nasouká další tři sousta a jde to odnést. Některý kuchařky jsou fajn, třeba jedna se skoro pořád usmívá, ale ta, co vydává jídlo, se tváří

Ikona diskutujiciho Domča 2014-04-03 15:47:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

No tak já teda skoro nesolím, nemusím to a někdy i když to lidem přijde v pohodě, tak mě to přijde nechutně přesolený, takže, ne skoro žádnou sůl, natožpak glutamát…Mám ráda točenou Kofolu, ale zjistila jsem, že když majitelé nečistí dostatečně často trubky, tak mě taky prožene, tak už si radši dávám vodu z vodovodu, která je v hospodách zadarmo, to na mě pak vždycky tak divně koukají..:DA to jim ještě musím říct, že chci vodu přímo z VODOVODU jinak by mi přinesli balenou, bublinkovou…

Ikona diskutujiciho Anchor 2014-04-03 16:16:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Což mi připomíná, že mám strejdu kuchaře! Asi bych se i pochlubila, kde konkrétně v Brně (! ;)) vaří, ale vzhledem k tomu, že tam možná dělají z polotovarů… :/ Až se s ním příště potkám, pěkně si ho proklepnu! :D

Ikona diskutujiciho Tammy 2014-04-03 16:30:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

1,Jaké jsou vaše zkušenosti se šmakuládami v podnicích?

Ikona diskutujiciho J. 2014-04-03 19:33:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

S těma kvalitníma potravinama v Česku se mi připomnělo, jak jednou náš učitel povídal o svém kocourovi. Prý že ani ten kocour ty český konzervy nežere, zato ty rakouský… :D Tak musí pro kocoura kupovat rakouské konzervy, protože kocour má narozdíl od některých Čechů ještě chuťové buňky.

Ikona diskutujiciho B. 2014-04-03 19:55:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Já když se někde setkám s tím, že mi nechtějí nabídnout nic z jídelního lístku, ale jenom z "menička" (což by vůbec nemělo být, tohle je jenom o lenosti. Je normální, že si člověk chce i v době oběda objednat z jídeláku i s rizikem, že teda jídlo dostane později – to už tak bývá), tak si nejprve s chladnou hlavou prohlédnu tu jejich slavnou nabídku a pak buď zůstanu nebo odcházím… Naštěstí jsem si zatím uměla pokaždé dobře vybrat a s takovou šlichtou jsem se ještě nesetkala…

Ikona diskutujiciho Venëa 2014-04-03 20:19:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[1]: Kde přesně v Letňanech? já tam totiž bydlím… jak se to tam jmenuje??

Ikona diskutujiciho Inalyn 2014-04-03 20:24:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Mne sa ešte nič také našťastie nestalo…Jedného času v jednej dobrej reštaurácii, kde varili chutne nám stále poplietli objednávky. Začalo to špagetami namiesto penne (ale samozrejme to až tak nevadilo, proste sa zjedli špagety), potom namiesto tuniakových cestovín doniesli hubové (to už sa vracalo, lebo moja mama nemôže jesť huby), no pohár trpezlivosti pretiekol, keď ocovi namiesto nealkoholického piva doniesli alkoholické (už v pohári, takže si to nevšimol…boli sme autom, takže super). Školské jedálne sú des, jedného času tam varili dobre, ale odkedy naša kuchárka do dôchodku, nedá sa tam jesť…Úplne najlepšie je, keď robia prívarok riedky ako polievka a do stredu dajú namiesto fašírky, alebo proste niečoho čo sa dáva do prívarku lyžicu omáčky s mäsom z predošlého dňa…A pre istotu zvesia jedálniček, aby sme na to neprišli :D A úplný humus je, keď máme pravidelne v jedle vlasy, mihalnice, pozlátka a spolužiak mal raz aj vatu :D Dobrú chuť :D

Ikona diskutujiciho Moonscream 2014-04-03 21:56:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Trošku od tématu, ale moc dobrý je čínský zelí s olivovým olejem, balsamicem, citronovou šťávou a medem (tekutým nebo pampeliškovým). To jsem si jen vzpomněla, jak jsi psala o těch salátech. 😉

Ikona diskutujiciho Ventrue 2014-04-03 22:52:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[13]: Nad totáčem bych se moc nerozplývala, babička taky pracovala celý život v zemědělství a dolévat mléko vodou, aby ho bylo víc, byla normálka =)

Ikona diskutujiciho Raja Luthriela 2014-04-03 23:02:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

když u nás si nikdo moc nelajzne vařit sajrajty. Na vsi jsou lidi moc falnový a radši si vaří doma podle chuti a ze svých vlastních surovin. A když jsem nekdo do restaurace, očekávají něco dobrého.

Ikona diskutujiciho Jindra J. 2014-04-04 00:13:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Když začnu od začátku, tak na prvním stupni byla docela slušná jídelna, tedy podle toho co si pamatuji. Pak na druhém stupni byla změna školy a tím i jídelny a ta už nebyla tak skvělá, ale tehdy jako neznalý školák jsem to neřešil. Prostě co nechutnalo jsem nejedl a co jo, to snědl. :D Později na učňáku jsem si nosil z domova jídlo, takže to bylo ok. Nyní v práci, taková menší jídelna, jídlo se dováží z nějaké velké jídelny a tu se jen ohřává, sice to neni hnusný, ale řekl bych že občas asi taky dělají uho. :D Nu ale polévky mají docela dobré až na výjimky, ale nikdo to nikomu necpe násilím, takže ok a to druhý jídlo neni přesolený :D a vypadá že to bylo spíš vařeno z normálních (levných) surovin. Lepší než drátem do oka. 🙂

Ikona diskutujiciho Stanley 2014-04-04 09:19:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Když se to smíchá s rýží, tak se to dá – sorry, ale tento přístup tvé kamarádky je přesně ten, jak tahle společnost přemýšlí a podle toho ty služby tady takto fungují. Je mi jasné, že stěžovat si v Čechách na špatnou omáčku, rozhodně nechci aby mi donesli novou :-) ale dokud nezměníme přístup k tomu, že za své peníze (a je jedno že to je jen polední menu) budeme požadovat odpovídající služby, samo se to jistě nezmění…

Ikona diskutujiciho Nechutná mi glutamát 2014-04-04 12:14:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[38]: glutamát smrdí hrozně, zvlášť když se dlouho zahřívá :D vždycky mi je až zle, když jdu kolem těch stánků s kebabama a nevím čím vším, jak od nich vane to aroma. problém je, že hodně lidí si jídelníček bez glutamátu už nedovede představit – jsou na něm zkrátka závislí a čistá přírodní chuť jim přijde mdlá, něco tomu chybí.

Ikona diskutujiciho mariankosnac 2014-04-04 12:18:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[36]:  Myslím že dolievanie vody do mlieka je normálna vec, niečim sa to riediť asi musí, inak by bolo moc tučné. Niekto má rád nízkotučné mlieka a tam máš v podstate len vodu, s mliekom to nemá nič spoločné. I keď to mlieko dolievali vodou, za totáča muselo mať určitú kvalitu a stejne bolo kvalitnejšie, než dnes. Videl som ako sa dnes vyrába mlieko a je to plné hnisu a hnusu.

Ikona diskutujiciho Amálka 2014-04-04 13:26:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Jaké jsou vaše zkušenosti se šmakuládami v podnicích?

Ikona diskutujiciho Erika 2014-04-04 13:37:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[36]:Jen předávám zkušenosti lidí, kteří tam pracovali a je pravda, že tam taky byla jedna nepoctivá a té to mléko vraceli, měla neustále problémy jak s hygienou, tak s kvalitou.Já v té době vyrůstala a dospívala a v hodně věcech bylo líp.Tolik můj názor a z mého okolí nejsem jediná s takovým názorem, ale mladým se dnes tluče do hlavy něco jiného, aby právě mohla prosperovat tato skvělá doba.Díky.

Ikona diskutujiciho mariankosnac 2014-04-04 19:05:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Jaké jsou vaše zkušenosti se šmakuládami v podnicích? Do podnikov už 8 rokov nechodím, takže ani nemám zlé skúsenosti, len drobnosti, vlas vo vyprážanom syre a podobne.

Ikona diskutujiciho Domča 2014-04-05 15:04:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[42]:Jo, to je přesně můj taťka, taky s ním už nikdo nikam nechtěl chodit…:D

Ikona diskutujiciho lady Lianna Ellusive 2014-04-05 18:37:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Kuchař je alfa a omega. Měla jsem oblíbený jeden podnik, vařili tam výborně. Pak přijali jiného kuchaře – jako střídání k tomu stávajícímu a to se nedá jíst (moc mastné, teče z toho olej, bez chuti) – navíc přijali další slečnu do baru, která je na směně s tím kuchařem a od ní se nedá pít ani kafe ze strojku na cappucino:)

Ikona diskutujiciho All 2014-04-06 10:36:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

42) trochu prehnané

Ikona diskutujiciho Fox 2014-04-06 11:29:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Ahoj, já jsem pracoval ve dvou restauračních zařízeních, jedno bylo pajzl kříženej s pizzerii a druhé Restaurant / pizzeria. Nepracoval jsem tam jako číšník ani kuchař (naštěstí) ale měl jsem na starost správu vozového parku rozvozový aut a taky jsem rozvážel papání. A co se konkrétně mě týče, tak kdykoliv byl zákazník nějak nespokojený ať už s kvalitou jídla, nebo trval dovoz moc dlouho, tak okamžitě dostal slevu nebo rovnou jídlo zdarma. "Šéf" mi sice řkal že na ty lidi nemám být tak hodný, ani mi ty slevy, nebo popřípadě objednávky zdarma většinou nijak neproplácel, takže sem to platil ze svýho a nebo se to dělalo bez markování (pokud to šlo). Naštěstí to bylo zřídka. Přesto jsem si to ale dělal takhle dál protože mi to takhle přišlo správně.

Ikona diskutujiciho Alue 2014-04-06 12:09:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[17]: Čínské restaurace používají glutamát nejvíce. Právě oni vynalezli další chuť tzv. ,,umami", pocit plnosti v ústech a to, co ji naplňuje. To je glutamát.

Ikona diskutujiciho Alue 2014-04-06 12:57:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[22]: Tak to máš hezkou představu o tom, jak by to mělo vypadat. Ve chvíli kdy řešíš spor, na kterém nevyděláš nic, právník je líný, účtuje si víc než slíbil, neudělá nic navíc a ty z toho vyjdeš s holou prdelí, to je REALITA. S tím se rozluč, že právník poctivě maká a ty na to máš peníze. Když už se soudíš že tě někdo okradl, nebo že ti dluží tak si to zacvakáš ze svého a maximálně někoho zavřou. Když je všechno ok, nepotřebuješ přece právníka. Zatím to studuješ, ale jednou poznáš praktickou stránku věci, jak to chodí v reálu.

Napsat komentář: Moonscream Zrušit odpověď na komentář

Ikona moderatora

Moderovaná diskuze: Příspěvky se zveřejňují s časovou prodlevou. Pro účast v diskuzi je třeba, aby byl váš komentář v souladu s obecnými pravidly slušného chování a podmínkami používání stránek