Jak funguje introverze 1.díl: V genech

27.11.2018 v Psychologie 24
Vážení čtenáři, dnes mám pro vás článek, který se vám jistě bude velice líbit, pokud jste introverti. Našla jsem ho v knize o introverzi, která se jmenuje ,,Jste introvert?“. Autorka Marti Olsen Laneyová v ní uvádí výsledky některých velice zajímavých studií, které objasňují, jak funguje introverze. Má základ v genetice a ve způsobu, jak lidský mozek zpracovává data. Výzkumy mi připadaly natolik zajímavé a zásadní, že jsem se rozhodla pár úryvků z této knihy ukázat i vám. Začneme článkem, který vysvětluje citlivost introverů na vnější podněty. Články založené na úryvcích z této knihy budou v podobě série označeny názvem ,,Jak funguje introverze“.
V genech
Pojďme se podívat na účinek genu D4D5, který ovlivňuje temperament. Mějte na paměti, že jediný gen sám o sobě konkrétní temperament nevytváří. D4D5, neboli gen zodpovědný za hledání novostí, byl však zkoumám zeširoka a výsledky jsou poměrně překvapivé.
Sídlí na jedenáctém chromozomu, který Matt Ridley ve své knize Genom: životopis lidského druhu v třiadvaceti kapitolách nazval osobnostním chromozomem, neboť má vliv na chování. Výsledky výzkumu tohoto genu začaly objasňovat rozdíly v temperamentu mezi královnou Viktorií, která milovala jednotvárnost a Lawrencem z Arábie, který vyhledával dobrodružství.

Gen D4D5 má vliv na neurotransmitér dopamin, který ovlivňuje hladinu vzrušení a je nezbytný pro fyzickou činnost a motivaci. Vedoucí oddělení genetické struktury a regulace v Národním ústavu pro rakovinu v Bethesdě ve státě Maryland Dean Hamer studoval D4D5 prostřednictvím výzkumu rodin, jejichž členové provozují bungee jumping, seskoky s padákem a lezení po ledovcích. Mají silnou zálibu ve vyhledávání zážitků jen kvůli tomu, aby dělali něco nového. Mají rádi bizarní hudbu, cestování do exotických zemí a cokoli neznámé. Nesnášejí opakované zážitky, rutinní práci a nudné lidi. Mohou být impulzivní a temperamentní, ohrožuje je riziko závislostí a syndrom vyhoření v mladém věku. Rychle mluví a přesvědčují ostatní. Jsou ochotni podstoupit riziko, aby dosáhli odměny. Mezi jejich silné stránky patří žít život naplno a posouvat hranice do nových výšin. Bylo zjištěno, že lidé, kteří vyhledávají novosti, mají gen D4D5 delší a jsou méně citliví na neutromansmitér dopamin. Proto potřebuji ve svém životě zažívat vzrušení a zděšení, aby si jejich tělo vytvořilo vyšší hladinu dopaminu.
Hamer se potom věnoval výzkumu lidí, které označil jako ,,slabé hledače novostí“. Dospěl k závěru, že jejich geny D4D5 jsou krátké a že jsou velmi citliví na dopamin. Vzhledem k tomu, že se jim této látky dostává dostatek při klidných činnostech, nepotřebujíve svém životě tolik vzrušení. Také prožívají jiný druh dobrého pocitu na základě jiného neurotransmitéru, o němž hovořím později.
Mezi slabé hledače novostí řadíme spíše přemýšlivé jedince, kteří jsou naprosto spokojeni s životem v pomalejším tempu. Z vyhledávání vzrušení nebo podstupování rizik se cítí spíše nepříjemně než radostně. Jsou ukáznění a opatrní, těší je pohodlnost rutiny a známých věcí, proto se s riziky tolik nesetkávají. Než se do něčeho vrhnou, vytvoří si o tom celkový obraz, a umějí se dobře soustředit na dlouhodobé projekty. Jsou vyrovnaní, rádi naslouchají a jsou loajální.
Jak říká Hamer v knize Geny a osobnost: biologické základy psychiky člověka: ,,Silní a slabí hledači novostí se neliší v touze cítit se dobře – všichni se chceme cítit dobře – liší se ale v tom, z čeho příjemné pocity získávají. Silní hledači potřebují vzrušení, aby se jejich mozek cítil dobře. Stejná hladina vzrušení by u slabého hledače vyvolala úzkost. Stálé, předvídatelné situace by silného hledače nudily, ale slabému přinesou útěchu.“
Nezdá se vám, že se tito silní a slabí hledači senzací hodně podobají introvertům a extravertům? Ačkoliv je vědci nepopsali v těchto pojmech, myslím si, že poměrně přesně vystihuje dva extrémy na kontinuu introverze a extraverze. Dopamin patrně hraje důležitou roli v tom, které mozkové dráhy introverti a extroverti používají, a jak tyto okruhy ovlivňují jejich temperament a chování.
VÍC! VÍC! VÍC – UŽ DOST.
Extroverti jsou málo citliví na dopamin, proto ho potřebují mnoho.
Naopak introverti jsou na dopamin velmi citliví a proto jeho přílišné množství způsobuje pocity zahlcení a přílišné stimulace.
Vnitřní život
Představte si, že máte činný mozek uvězněný v těle, které je úplně ochromené, kromě schopnosti hýbat očima do stran a mrkat víčky. Několik málo lidí v téhle noční můře, která se nazývá locked in syndrom, žije. Mezi stavem komatu (bezvědomí) a tímto syndromem (při vědomí) je pouze milimetrový rozdíl.
Oba stavy jsou zapříčiněny poraněním mozkového kmene, který se nachází ve spodní části krku a podílí se na regulaci základních tělesných funkcí. Jestliže dojde k poranění přední části mozkového kmene, dojde k poškození motorických drah, ale pacient je při vědomí. Vzhledem k tomu, že nervy potřebné k mrkání a pohybům očí jsou v zadní části mozkového kmene, může hýbat očima. Tento tragický stav nám poskytl fascinující vodítko ke spojení mezi acetylcholinem a radostí, kterou mají introverti z introspekce. Přestože se zdá, že lidé s locked in syndromem by měli trpět klaustrofobií a být vyděšení, vědci byli šokováni zjištěním, že tomu tak není. I když byli ze svého stavu smutní, tito pacienti uváděli pocit klidu a neprožívali hrůzu ze ztráty fyzické svobody. U těchto lidí je blokován přívod acetylcholinu do svalů, ale nikoli do mozkových drah, takže jejich schopnost získávat dobré pocity ze života ve vnitřním světě (radost z myšlení a prožívání) zůstává zachována.
zdroj: kniha autorky Mary Olsen Laney ,,Jste Introvert?“ 2002
nakl. Universum 2017

Komentáře

Ikona diskutujiciho Petr Pan 2018-11-27 07:37:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Já bych chtěl jen říct, že jsem na téma introverze četl knihu Ticho od Susan Cainové, která je komerčně úspěšná, a stála fakt za houby a nedoporučuji. Možná, že se něco nového dozvíte, ale za ty peníze a čas to nestojí a poohlédněte se radši jinde. Jinak když už jsem nakousl téma knih, knížku Proč spíme od M. Walkera můžu určitě s klidným svědomím doporučit a nejlíp, pokud jste ještě mladšího věku, abys z ní měli co největší benefit.

Ikona diskutujiciho lenka f 2018-11-27 11:00:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Tak podle toho, co je tady napsáno, jsem jasný introvert. Žádný hledač adrenalinu a novostí nejsem. A klid ke svému životu potřebuju, duševně mě to srovnává. Mám to ráda :-)

Ikona diskutujiciho Tereza 2018-11-27 11:28:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

"Bylo zjištěno, že lidé, kteří vyhledávají novosti, mají gen D4D5 delší a jsou méně citliví na neutromansmitér dopamin. Proto potřebuji ve svém životě zažívat vzrušení a zděšení, aby si jejich tělo vytvořilo vyšší hladinu dopaminu."

Ikona diskutujiciho Alue 2018-11-27 16:08:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[3]:  to je taky možné, lidé co se pohybují cca uprostřed kontinua, se podle místa a času víc chovají jako intro, nebo naopak extro.

Ikona diskutujiciho Valee 2018-11-27 20:06:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Tuto knihu jsem asi před rokem taky četla, ale přestala jsem asi někde okolo poloviny, protože jsem byla zahlcená informacemi. Ale teď jsi mě úplně navnadila se do toho zase pustit :-) Děkuju za článek. Sama jsem introvertka a zajímám se o tohle téma, takže takový typ knih je pro mě opravdovým obohacením. Myslím si, že introverti obecně potřebují trochu povzbudit a uvědomit si, že ačkoliv se to na první pohled nezdá, může být tento typ povahy i přínosem :-)

Ikona diskutujiciho hanka 2018-11-27 22:13:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Taky jsem jasný introvert, ale občas vylézám z komfortní zóny:)

Ikona diskutujiciho :) 2018-11-27 23:25:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

I kdyz se to nelibi, tak ja na introverzi pohlizim jako na neco neprirozeneho, tak trochu nemoc, psychicky i fyzicky zdravy jedinec je proste od prirody spolecenska, extrovertni bytost, cokoliv jineho uz poukazuje na urcity vetsi nesoulad (nerovnovahu) v necem. Takto to vnimam a vetsinou to tak i doopravdy je, aspon co jsem mela zatim moznost zazit…napriklad ja byla vzdy extrovert a s depresi se ze me stal holy introvert,ted se opet vracim do lidske prirozenosti. Jen kdyz se clovek necim vnitrne trapi, uzira nebo ma z nejakeho duvodu velke vnitrni blokady vuci vztahum, tak se z nej stava introvert. Neznam zadne introvertni dite, tizsi, klidnejsi a mirnejsi klidne, ale deti jsou prirozene samy od sebe vzdycky extrovertni a otevrene dokud je my dospeli nezacneme svym nevhodnym chovanim a jednanim k nim "uzavirat" :-) Extroverze je znamka toho ze nam jedou vsechny cakry v plne palbe, jakmile se nekdo stahuje dovnitr k sobe, tak se uzaviraji take energeticke kanaly a pak to jede jedno s druhym?

Ikona diskutujiciho Moudrávrba 2018-11-28 10:04:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[4]: Já jsem taky obojetník :-D. Někdy jsem rád sám se svými myšlenkami a projekty, kdy nezažívám nějaké velké vzrušení a jindy rád někam vycestuji, což mi poskytuje potřebnou dávku vzrušení a odstup od rutiny.

Ikona diskutujiciho Alue 2018-11-28 10:43:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[7]:  Jsem introvertní. Byla jsem introvertní dítě. Názor který prezentuješ ukazuje, že nerozumíš tématu. Introverze je VROZENÁ a je daná způsobem, jak funguje mozek a které neurotransmitery kudy vedou v jaké míře data. Introverze není otázka volby, je daná biofyziologicky, je změřitelná a v žádném případě to není nemoc. Introverze má své silné i slabé stránky, v něčem je výhodná, v něčem nevýhodná, stejně tak jako extroverze.

Ikona diskutujiciho :) 2018-11-28 12:13:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[9]: Alus za svym nazorem si stojim, a ty si taky klidne stuj za svym. Jsou to proste zkusenosti s lidmi. To co vycituji je pro me mnohem vic nez to co si nekde prectu od nekoho ciziho ?vubec jsem nemluvim o mozku a ani jsem nikde nepsala nic o tobe a uz vubec ne ze bys byla labilni. O labilite ani slovo, ale uz jen to jak na to reagujes a ze si zvolila zrovna tyto slova taky ukazuje dost.

Ikona diskutujiciho Alue 2018-11-28 12:53:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[10]:  reaguji na:

Ikona diskutujiciho :) 2018-11-28 13:36:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[11]: reagovat nemusis vubec Alu, to ze nekdo nema neco zpracovane jeste neznamena, ze musi byt labilni apod, viz tvuj komentar, to bys mi tady totiz podsouvala neco co jsem ani nerekla. Ono to je ale uplne stejny jako trebas s gayema, ty tvrdis ze to vporadku neni a gayove samozrejme tvrdi ze byt gay je prirozene a vporadku ? ja nejsem typ cloveka, ktery ma potrebu se ohanet kdejakymi fakty, studiemi, statistikami, cisly apod…u kterych jsem ja sama osobne nestala a ktery maji do objektivity hodne daleko. Moje prima osobni zkusenost je holt jina nez ta tva, tot vse. Vic bych v tom fakt nehledala, co clovek to nazor.

Ikona diskutujiciho Tinka 2018-11-28 15:41:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[7]:  Ano, toto je častý názor extrovertů. To, že je někdo introvert ještě neznamená, že je nespolečenský a nutně uzavřený a že má blokované čakry či co. Já jsem od dětství spíše introvert a společnost miluji, ale musí to být dobrá společnost, podle mého gusta. Mám bohatý vnitřní svět, který nesdílím s každým na potkání. Není to pro mě přirozené. Nicméně občas se nějakému tomu dobrodružství nebráním, ale musí to být s těmi správnými lidmi, kterým mohu důvěřovat. Takže mezi "svými" se umím rozjet a pobavit, ale nemusím to hned cpát celému světu. Ten patologický stav, který popisuješ, je podle mě způsoben spíše tím, že společnost introvertní lidi nechápe a ti jsou nuceni dělat věci, které jim nejsou příjemné. Ne každý se s tím umí vypořádat. Tak vzniká ten vnitřní konflikt…

Ikona diskutujiciho lenka f 2018-11-28 16:04:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Jak jsem psala, pro mě jako introverta je důležité také být sama (tím neříkám pořád sama), jelikož dovedu čerpat energii ze svého nitra a opravdu si v klidu odpočinu u aktivity, kterou ráda dělám. Určitě nepotřebuju žít na opuštěném ostrově a vyhýbat se kontaktu, mám do určité míry potřebu komunikace a jsem do jisté míry společenská. Při komunikaci neukazuju každému všechno ze sebe jen tomu kdo má moji důvěru a vím, že to nezneužije. Nesouhlasím s tím, že introverze je porucha, je to rys osobnosti. Tak jako jsou věci se kterými je možné pomoci introvertovi, tak jsou také věci se kterými potřebuje pomoct extrovert. Extrémy jsou špatné. Introvertní dítě může být stydlivější a může chtít povzbudit při komunikaci, když přijde třeba do neznámého prostředí. Určitě to ale neznamená, že takový člověk si není schopen vyřídit svoje záležitosti.

Ikona diskutujiciho Alue 2018-11-28 16:41:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[14]:  Introverze bývá se stydlivostí zaměňována, ale není to totéž a nemá to stejnou příčinu. Stydlivost se týká obou povahových typů a není to ani věc co by byla vrozená, jde o reakci získanou za života, která se dá překonat.

Ikona diskutujiciho lenka f 2018-11-28 16:52:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho :) 2018-11-28 20:05:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho kalia 2018-11-28 21:42:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

To je opravdu zajímavé.

Ikona diskutujiciho Alue 2018-11-30 09:04:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[18]:  Typický introvert se chová energicky a na pohled extrovertně v prostředí které dobře zná a mezi lidmi, se kterými se cítí dobře a považuje je za své přátele, tehdy srší slovy a energií. Ale nevydrží to tak dlouho, za 3-4 hodiny se vyčerpá a potřebuje jít domů a mít klid.

Ikona diskutujiciho ⚜️ aston 405 2018-11-30 19:16:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[19]: Naprosto souhlasím, já to tak mám také. Před lidma, které tak dobře neznám nebo s nimi ani nejsem nějaký extra kamarád, jsem málomluvný a spíše se jim snažím vyhnout, pokud jsou hluční. Pohnutek mám více, ale rozepíšu se později, protože tohle je nesmírně skvělá série a děkuji, že se o ni dělíš s ostatními! Dělám si z ní poznámky

Ikona diskutujiciho kalia 2018-12-01 03:10:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[19]: aha, tak o takovém člověku jsem si myslela, že už je extrovertní (=tak to jsem introvert)

Ikona diskutujiciho :) 2018-12-02 16:17:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[18]: tak to to vidime stejne, vsechno to jsou stejne jen nalepky jako mas hyperaktivitu apod…deti kopiruji rodice 🙂

Ikona diskutujiciho :) 2018-12-03 14:31:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Opravdu vtipne, jeden clovek nezapada do  tabulek, do stejneho nazoru a uz je vyrazen z diskuze ??

Ikona diskutujiciho Alue 2018-12-03 14:39:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[23]: ??

Napsat komentář: lenka f Zrušit odpověď na komentář

Ikona moderatora

Moderovaná diskuze: Příspěvky se zveřejňují s časovou prodlevou. Pro účast v diskuzi je třeba, aby byl váš komentář v souladu s obecnými pravidly slušného chování a podmínkami používání stránek