Je odpojení od přístrojů správné?

30.5.2008 v Poselství 13

Víte… před pár dny jsem viděla ve zprávách jeden příspěvek… bylo to o paní, která ve třech letech úplně ochrnula a nemohla dýchat… – a tak ji dali do dýchací buňky… a nedávno, ve svých 34 letech umřela, protože vypadl proud, buňka přestala fungovat a paní se udusila… byl tam i záběr, když ještě žila – byla taková tlustá a z velké podlouhlé žluté plechovky jí koukala jenom hlava… a tato paní tedy umřela na výpadek proudu… – hrozně mě to naštvalo. Moje první slova ve smyslu:

,,Kterej idiot jenom dopustí, aby někdo musel celý svůj život strávit v takové plechovce a pak prostě umře na výpadek proudu?!? Představte si, kdybyste 34 let leželi v jedné jediné místnosti celej svůj život a nemohli se ani podrbat na nose?!? – 34let! Víte, jaká je to hrůza?”

Začalajsem vzpomínat na různý situace, kdy jsme s mamkou na tohle téma měly řeč… a mám ještě jeden, zajímavý příběh, který mi vyprávěla mamka:

Protože máti studuje střední zdravotnickou (ta je dobrá, co?) tak byla nedávno na exkurzi, myslím že to bylo ve Vídni… noa před samotnou exkurzí jí nakecali, jak jim tam všichni ukážou nový přístroje… jak je provedou… a bla bla bla… noa co se nestalo… máti jela tedy se svojí třídou a paní učitelkou do Vídně, do Nemocnice, ve které se to mělo dít… když přijeli, tak jim ukázali sklad a zavedli je do jednoho pokoje…

,, Vešli jsme do místnosti, která strašně smrděla.. ale fakt jako hrozně moc, až se mi zvedal kufr… byly tam tři paní a ten příšernej smrad se linul od té u okna uprostřed… v duchu jsem se modlila, ať nás nepostaví zrovna k ní… noale stalo se… zavedli nás rovnou k té smradlavé paní – pořádně nechápu, proč to udělali… asi abychom si to taky vyzvoušeli, nebo nás jenom všechny chtěli znechutit a vystrašit… – každopádně když sestřička odhrnula peřinu, vyvalil se další obrovskej mrak smradu, že mě to málem položilo… Z té paní čouhaly 4 trubičky… jedna na tekutiny.. jedna na umělou výživu, jedna odváděla moč a ta poslední stolici…. fuj. Paní ležela a vůbec o sobě nevěděla… řekli nám, že ju máme převlíct… – sestra tu paní trochu odvalila a nám se naskytl opravdu hrůzný pohled… hadička na odvádění stolice asi nefungovala, jelikož ona chudinka ležela ve svých vlastních výkalech… měla pod sebou odrovskou ,,kaluž”, na které ležela celým svým tělem… už jsem se opravdu nedivila, odkud ten smrad je, ale zatím jsem ještě vydržela… přistrčili mě, abych ji ,,přebalila”. – Ale to nešlo. Já jsem měla šok. – Když paní učitelka viděla, že se nehýbu a jen čučím, razantně mě odstrčila a ujala se práce sama… vzala látky a ty fujky začala utírat… když už to bylo hnědý všechno, mrskla to do nádoby vedle mě… vyvalil se další nesnesitelný oblak smradu. – To už jsem nevydržela. Vyběhla jsem ven blít.

… Když se můj žaludek dostal jakš takš do normálního stavu, posadila jsem se vedle jednoho starého pána, který seděl poblíž ,,smradlavé místnosti”. – Noa jak já mívám to pověstné štěstí na tyto situace, on to byl její manžel! – Tak jsme si začali povídat… řekl mi, že by byl opravdu rád, kdyby ji nechali umřít, protože tohle je opravdu život neživot… že by ji opravdu už měli nechat být… leží v komatu… nic neví… je to zbytečnost… – souhlasila jsem. Ale doktoři jsou holt doktoři.”

… já tedy souhlasím s mamkou… naco nechávat někoho v umělým spánku a čekat až umře? Vždyť to už je jenom ,,žijící mrtvola” a je to pěkný svinstvo.

Když jsem mámě řekla, že rozhodně nikdy nebudu souhlasit, aby se jí tohle dělo – jestli to bude vůbec hrozit, dej bože prosím ať ne, – že jí nebudu chtít udržovat v nějakým polomrtvým stavu, ale raději ji nechám v klidu odejít, okamžitě se na mě otočila a pravila: ,,No opovaž se mě tam nechat na těch jejich hadičkách napojenou! Aspoň umřít chci důstojně a v klidu.” – a měla pravdu.

A co vy? Vy si taky myslíte, že bysme měli nechávat lidi svobodně umírat?

Nebo zastáváte názor lékařů, že je nutné člověka za každých okolností udržovat při ,,životě” co nejdéle? nejdéle je to možné? – Jestli ano, zkuste si představit, že byste byli tou paní ze ,,smradlavé místnosti”… nebo že byste 34 let koukali pořád na jeden jediný strop a pak se prostě udusili výpadkem proudu…

Komentáře

Ikona diskutujiciho Pandorra 2008-06-09 16:07:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Tak podle mě je to správné, jen když už to trvá fakt dlouho… Když se to bude lepšit můžou je tam nechat, ale když to třeba 3 roky zůstává stejný nebo se to zhoršuje tak konec..

Ikona diskutujiciho Lady Margareta 2008-06-09 16:41:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Ahoj, jestli máte rádi fantasy, virtuální světy, kde si můžete vymyslet odkud vlastně jste a vše kolem toho, tak se podívejte na indest.blog.cz a prosím přihlašte se. Byla bych Vám moc vděčná. Předem děkuji

Ikona diskutujiciho Niky 2008-06-09 17:45:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Viz: můj blog!!!

Ty se také nauč psát a myslet, "slovenska" se píše z velkým S. A když už něco, tak je to Slovenská republika!

Ikona diskutujiciho alue 2008-06-10 11:19:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

A dočkám se odpovědi na mail? ty rádoby ,,Upírko"? :D

Ikona diskutujiciho Niky 2008-06-10 18:33:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Už jsem Ti odepsala, Ty "namyšlená a nedočkavá"!

Ikona diskutujiciho Alue 2008-06-10 19:45:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Ale Niky… teď se ukáže, jestli jsi to, za co se vydáváš… tak nepředbíhej s rozsudkem.

Ikona diskutujiciho Laigo 2008-09-27 19:50:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

podle mě by se nemělo dopouštět k tomu, aby byl někdo na přístrojích jako ty paní,.. nikdy by jsem nechtěla být na přístrojích a myslím, že by se člověk měl nechat umřít..

Ikona diskutujiciho Al. 2008-10-27 16:33:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Víš, co se týká odpojení přístroje nebo ne, nezáleží jen na nás…nikdo nám nedává právo rozhodovat za jiné. Všechno co se má stát se vždycky stane v pravý čas. Stejně jako výpadek elektřiány nebyla náhoda, protože náhody se nedějí. Pokud duše nemá ještě něco vyřešeno, nikdo jí neodpojí, prostě to tak je…až nastane její čas, tak se rodina rozhodne a nechá ji odpojit. Všechno je načasování. Nemá smysl to tady rezepisovat, bylo by to na dlouho. Třeba na to jednou taky sama přijdeš….

Ikona diskutujiciho Deine 2010-08-18 09:58:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

S tímhle souhlasím. Hodně jsem o tom už dříve přemýšlela  myslím, že když se někdo dostane do komatu třeba tak ty 3,4 měsíce bych ho i nechala zapojeného na příštrojích, protože pořád je malá šance, že se může probrat…ale více? To si myslím, že je hrozné. Radši nechat duši pokojně odejít, než ji držet v takovém "vězení". Ale na druhou stranu chápu, že to musí být pro tu rodinu težké, hlavně když do toho nevidí.

Ikona diskutujiciho Tina 2011-02-23 19:57:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Ja naozaj neviem čo je správne. Sú prípady, kedy sa tehotná mamička dostala do kómy na pol roka, dieťa sa dovyvíjalo, porodila a o niekoľko mesiacov sa prebrala. Alebo teraz ten prípad z Číny, kedy sa žena prebrala po 11 rokoch a manžel sa po celý ten čas o ňu s obrovskou láskou staral a spieval jej (nemohol si dovoliť nemocnicu) a pritom podľa lekárov bola bez šance že sa niekedy preberie. Ja naozaj neviem čo je správne a radšej by som asi bola mrtva ako žijúca mrtvola, ale čo keby bol môj osud sa prebrať? čo potom? Je dosť prípadov kedy sa ľudia prebrali po niekoľkých mesiacoch či rokoch – bol to ich osud? naplánovali si to? čo keby ich odpojili? A čo tí, ktorých neodpojili a ostali ako živé mŕtvoly? Dúfam, že nikdy nebudem musieť o ničom takom rozhodovať a že sa nikdy do kómy nedostanem.

Ikona diskutujiciho dimensions 2012-12-13 18:14:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Zápasia vo mne názory pre a proti. Ja viem, živé mŕtvoli sú hrozné, no čo keď sa preberú? Po nejakom polroku? A čo keď sa nikdy nepreberú a chcú odísť no nemôžu? Alebo sa niekto dostane do kómy, no vníma a rozmýšla a vykonáva myšlienkový zákon a predstavuje si ako sa preberie, no niekto ho odpojí? Neviem no…

Ikona diskutujiciho Domča 2013-07-19 19:59:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Přesně, nádherná knížka: Nejsem vrah;-)

Ikona diskutujiciho Atrej Ystma 776 2015-11-24 08:25:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Po shlédnutí filmu el "Mar adentro", myslím že by se eutanázie měla povolit.

Nový komentář

Ikona moderatora

Moderovaná diskuze: Příspěvky se zveřejňují s časovou prodlevou. Pro účast v diskuzi je třeba, aby byl váš komentář v souladu s obecnými pravidly slušného chování a podmínkami používání stránek