Nesuď, neznáš celý příběh

9.11.2014 v Zajímavosti 16

V malé indiánské osadě žil starý muž se svým synem. Lidé k němu chodili pro radu, byl uznáván za nejmoudřejšího stařešinu až do dne, kdy se spustil řetěz podivuhodných událostí.

Onoho dne se muž vydal na lov se synem a vrátil se s nádherným hříbětem, které přišlo o matku. Hříbě vyrostlo v divukrásného hřebce. Všichni říkali: „Dědo, ty máš ale štěstí!“

„Štěstí? Možná ano, možná ne. Neznáme celý příběh!“ odpovídal stařík.

„Co to říká, jak může pochybovat?“ divili se ostatní.

Náčelník kmene se dověděl o krásném hřebci a nabídl muži za něj deset svých nejlepších koní. Stařík však výměnu odmítl. „Blázen!“ komentovali dědovo rozhodnutí ostatní.

Jednoho dne hřebec zmizel. „Takové neštěstí!“ lamentovali všichni.

„Možná neštěstí, možná štěstí, neznáme celý příběh,“ odpověděl muž.

„Pomátl se na rozumu,“ soudili ostatní a přestali jej považovat za mudrce.


Za dva týdny se hřebec vrátil z hor a přivedl s sebou pět nádherných klisen.
„Ten děda má ale štěstí!“ volali sousedé.

„Zda je to štěstí či ne, to ukáže život,“ odpověděl muž.

„Radostí mu přeskočilo!“ domnívali se druzí.

Mudrcův syn začal klisny cvičit a jedna z nich jej shodila na zem tak, že si vážně zlomil nohu. Šaman prohlásil, že už nikdy nebude chodit jako dřív.

„To je hrozné, taková smůla!“ litovali jej lidé.

Ale děda zase mlel svou: „Smůla? Štěstí? Kdo ví.“

„Bolestí se zbláznil!“ křičeli ostatní.



Druhého dne vstoupil kmen do války a všichni zdraví muži museli odejít do boje. Mudrcův syn kvůli svému zranění nikam jít nemohl. Z bitvy se nevrátil nikdo. A tak všichni říkali:

„Dědo, ty máš ale štěstí, my jsme přišli o muže a syny, taková tragédie. Jen ty máš vše, ten kůň byl pro tebe opravdu požehnáním.“

„Tragédie nebo požehnání? Neznáte stále konec příběhu.“
„Šílenec, co chce ještě slyšet, když naši muži jsou mrtví!“

Zbytku kmene se zmocnila banda desperátů a zotročila je. Pracovali těžce, až živí záviděli mrtvým. „Měl jsi, dědo, pravdu. Kéž bychom zemřeli v boji s našimi muži a syny!“

„Z hlediska přítomného okamžiku se to tak jeví, ale nesuďte. Stále neznáte smysl příběhu. Už za okamžik to může být jinak.“

Lidé se chtěli na starce vrhnout, ale zvenku se ozval válečný ryk. Objevili se jejich muži, které považovali za mrtvé a osvobodili je z otroctví. Dověděli se, že v boji nezemřeli, byli pouze zajati. Bylo to radostné shledání.

U večerního ohně si vzpomněli na dědova slova o tom, že nemají soudit, neznají-li příběh celý. Požádali jej, aby jim řekl, jaký tedy má ten příběh konec.

„Znát celý příběh znamená pozorovat jej ze všech čtyř úhlů, ze čtyř vhledů.
Tím prvním je pohled oběti: ten vždy volá po odplatě.

Tím druhým je pohled pachatele: ten vždy tvrdí, že je nevinen, že mu nic jiného nezbývalo.

Tím třetím je pohled nezaujatého soudce, který zná pohledy obou stran. Ví, že každý dělá to, co dělá, z nějakých vnitřních pohnutek. Kdyby vnitřní motiv pachatele nebyl dostatečně silný a z jeho hlediska ospravedlnitelný, pak by to prostě nedělal.“
„Mluvil jsi o třech pohledech. Kdo by však mohl být tím čtvrtým účastníkem?“


„Ten čtvrtý není z tohoto světa hmoty. Čte vaše myšlenky, emoce a přivádí je do fyzického světa. Zná vaše pohnutky, vidí do vašeho svědomí. Hovoří neustále k vašemu já, ale vy mu nenasloucháte. Netušíte tudíž nic o příčinách událostí, i když denně bojujete s jejich následky. Nechápete jejich smysl, nevidíte v překážkách a potížích poselství od Boha. Míjíte každou příležitost něco pochopit, naučit se, duchovně vyrůst. Stále soudíte, ačkoliv vám život dokazuje, jak vrtošivé vaše soudy jsou. Vzpomeňte si na události kolem koně. Kolikrát jste o tomtéž řekli, že je to štěstí a vzápětí zase neštěstí! Proto si zapamatujte: nic není náhoda, vše jste si připravili sami. Všechno se děje v pravou chvíli a na pravém místě. Proto cokoli přijímejte jako příležitost. Proste tedy, abyste pochopili význam a příčinu událostí, o sílu a pokoru, abyste překážku překonali a o lásku, abyste neublížili a zachovali si slunce v duši.

Všichni jsme na cestě za Světlem. Každý si volí sám, jakou cestou půjde, zda oklikami, močály, černými roklemi, nebo přímo a rychle cestou srdce. Na konci se stejně jednou všichni sejdeme. Konec cesty a tedy i každého příběhu se jmenuje – návrat domů – spojení s Bohem, se Světlem, s Láskou, z níž jsme vzešli a jíž jsme.

Ten čtvrtý pohled, který je vždy prvním, je Boží přítomnost v nás.“

Zdroj článku: http://www.caduceus.cz/souvislosti/nesud-neznas-cely-pribeh/

linka

Kam dál:

Otevřít rubriku ,,Zajímavosti“

Máte otázku? Ptejte se do ►Mailu◄

• Líbí se vám tyto stránky? Doporučte přátelům adresu https://aluska.org/

• Líbí se vám publikované články? Za pár dní vám může pošta doručit i knihy! – Podrobnosti ZDE

• Používáte Facebook? Pomozte propagovat tento článek a použijte prosím tlačítko ,,To se mi líbí“ níže pod reklamou, děkuji!

• Chcete mít přehled o videoaktivitách Alue na YouTube? – Můžete se přihlásit k odběru: ZDE

Elektronický obchůdek: www.kramky.cz/alue

Komentáře

Ikona diskutujiciho all-is-magic 2014-11-09 09:00:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Opravdu nádhera 🙂 Děkuji za zvednutí nálady 🙂

Ikona diskutujiciho Ň. 2014-11-09 09:25:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

To je krásně pravdivé 🙂

Ikona diskutujiciho Elda Trnimir 2014-11-09 10:22:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Krásný příběh :). Bohužel, chtě nechtě soudíme všíchni, ovšem jak kvalitně- to už je věc druhá.

Ikona diskutujiciho Fred 2014-11-09 10:28:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Ten příběh mi připomíná krátké podobenství o dvou mravencích, které Teal vypráví během své pražské přednášky, v čase 1:10:55-1:12:35.

Ikona diskutujiciho Moudrávrba 2014-11-09 10:49:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Moc pěkné.

Ikona diskutujiciho ? 2014-11-09 15:57:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Myslela jsem si, že ty nemáš ráda pojmenování Bůh, ale spíš Vyšší inteligence nebo tak něco…

Ikona diskutujiciho Alue 2014-11-09 16:04:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[6]: Já ale nejsem autor článku, zdroj jsem vypsala.

Ikona diskutujiciho Verča 2014-11-09 22:16:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Tento příběh miluju. vždy jsem jej ale slyšela jen po ten odchod do války.

Ikona diskutujiciho Erika 2014-11-10 12:10:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Už jsem kdysi četla a párktát v životě jsem si vzpomněla.Je pravda, že říkám, že vše zlé je k něčemu dobré, i když momentálně nevíme k čemu, to vidíme až když se za nějakou dobu ohlédneme.Až dnes bude kdysi.Ale chce to hodně síly!

Ikona diskutujiciho ? 2014-11-10 14:40:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[7]: To přeci ani neříkám, jen mi to pak příjde jako podpora křesťanství a podobně…

Ikona diskutujiciho Alue 2014-11-10 17:38:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[10]: Já jsem první v řadě, kdo by v takovém případě házel kamenem…. Tohle si musíš vyreklamovat u autora, ale ten už určitě není na živu.

Ikona diskutujiciho Luz 2014-11-10 18:03:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[10]: Proč se hádat o slovíčka, nejde spíš o celkový význam? Tím slovem se myslí nejvyšší skutečnost, základ a původ vší existence, a v něco takového věří a ctí hodně lidí – nejenom těch hlásících se k tradičním náboženstvím.

Ikona diskutujiciho Mandala 2014-11-10 23:31:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Alue,

Ikona diskutujiciho Erika 2014-11-11 10:14:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[11]:Určitě.Může to pomoct nějakou událost lehčeji přežít.

Ikona diskutujiciho Spiiiidy 2014-11-11 13:11:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[10]: Jako podporu křesťanství to vnímají jen ti, kdo si pod slovem "Bůh" okamžitě představí křesťanství (a pohled na svět, který je lidem skrz něj vnucován), což je ouplně mimo. Tam mluví o jiném Bohu. Koneckonců, je jedno, jak tu entitu nazveš, stejně je jenom jedna a slovíčkařit nemá smysl.

Ikona diskutujiciho diana 2014-11-16 23:36:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Vlastně jsem to znala taky jen po ten odchod do války a teď, když čtu ten konec, tak mě to dost vydeptalo. Ta čtvrtá strana se mi nelíbí,děsí to

Napsat komentář: Ň. Zrušit odpověď na komentář

Ikona moderatora

Moderovaná diskuze: Příspěvky se zveřejňují s časovou prodlevou. Pro účast v diskuzi je třeba, aby byl váš komentář v souladu s obecnými pravidly slušného chování a podmínkami používání stránek