Nová škola mi nevyhovuje a rodiče nechtějí o přestupu ani slyšet. Co mám dělat?

6.10.2011 v Poradna 26

Dotaz:
Ahoj Aluško,
vím, že Ti každý den chodí spousta e-mailů, v kterých Tě někdo žádá o radu a pomoc a Ty už toho máš nejspíš taky někdy dost, ale přesto doufám, že mi pomůžeš.
Jsem pravidelná návštěvnice a obdivovatelka Tvých stánek. Už mi mnohokrát pomohly, když jsem to potřebovala. Za to všechno Ti děkuji.

Teď jsem ale v hrozné životní situaci a znovu bych moc potřebovala dobrou radu. Chtěla jsem Ti napsat už dřív kvůli jiným problémům, ale ve srovnání s tím, co mě potkalo teď si říkám, že bych těmi malichernými problémy zabírala Tvůj čas.
Ale abych se už dostala k tomu problému. Je mi 15, a právě jsem prvním rokem na střední škole. Když jsem si měla vybírat, na jakou školu půjdu, bylo to těžké. Jednak mám celkem různorodé zájmy a navíc jsem ve znamení Vah, což mi moc nepřidalo. Nakonec jsem se rozhodla pro Veterinární školu, ale hned druhý den jsem zjistila, že tam chodit nechci, a že mě to nebude bavit a naplňovat.
Je pravda, že jsem na to přišla dost pozdě, protože už se to nedá zvrátit. Vybírala jsem mezi Veterinou a Pedagogickou školou (předškolní a mimoškolní pedagogika – později zaměření hudebka). Na pedagogické škole se ale měly dělat talentové zkoušky a na veterinu mě přijali na základě vysvědčení. Sice se mi víc líbila pedagogická škola – její budova, učitelé….. a navíc tam mám i kamarádku ve vyšším ročníku, ale najednou jsem všechno otočila, a podala si zápisový lístek na veterinu, ačkoli jsem věděla, že mě nebaví matematika, chemie ani fyzika, přesto jsem tam šla a myslela si, že to tam všechno zvládnu a bude mě to bavit. Jenže nebaví.
Chtěla jsem přestoupit, ale kamarádka zjistila, že to stejně letos nejde a navíc o tom moji rodiče něchtějí ani slyšet.
Nejdřív jsem byla tak zoufalá, že jsem hystericky brečela a byla smutná. Dokonce teď často přemýšlím na sebevražd(!!!), i když se mám ráda. Jsem z toho neskutečně zoufalá.
Myslela jsem, že bych tedy mohla dělat talentové zkoušky a přestoupit příští rok, ale zase se o tom nesmím ani zmínit, protože na mě začnou doma ječet a já zase brečím a ……….
Vážně už nevím, co mám dělat, prosím poraď mi. Zkoušela jsem prosit Vesmír, anděly i víly, ale nikdo z nich mi nepomohl a když jsem se dneska dozvěděla, že už nemám šanci letos přestoupit a ani nikdy jindy a budu muset dělat školu, ve které jsem nešťastná, zase jsem brečela. Jenže se tím nic nevyřeší a navíc si myslím, že mi z toho vznikají psychické i fyzické problémy. Napadlo mě, jestli to pro mě nemá být nějaké ponaučení, ale přišlo mi to dost kruté a navíc, jsem si vědoma těch chyb kterých jsem se při tom rozhodování dopustila.
Omlouvám se Ti za dlouhý dopis, ale není v něm zdaleka obsaženo všechno. Budu Ti moc vděčná za pomoc.

Odpověď:

Ahoj,

Napíšu ti sice něco, co ti bude proti srsti, ale neházej to hned do žita:
Přestup ze základky na střední je vždycky šok, já ten šok měla taky, když jsem nastoupila na gymnázium. Horší první dojem snad ani být nemohl, absolutně jsem nezvládala logické předměty a nakonec jsem stejně z té školy vypadla, protože jsem stejně musela, ale byla to taky zkušenost.
Škola tu není od toho, aby tě bavila, nebo naplňovala. Uvědom si, že školu děláš pro ten pitomej cár papíru, se kterým si později půjdeš hledat práci. Většinou ani nebudeš dělat ve vystudovaném oboru a nikoho nezajímá, jak moc dobře ti to u skládání maturity šlo. Jde jen o ten blbej papír, že jsi ukončila střední školu.
Nikoho škola nebaví. Že narazíš na střední, kde budeš ráda a kde tě to bude bavit, to by jsi měla hodně velikou kliku. Je teprve září, vůbec nic jsi na té škole ještě nepochytala. Jsi pořád ve fázi objevování, zvykání, přijímání, šoků, seznamování se s novým prostředím. V této době je normální, že se cítíš příšerně a že to není podle tvých představ. Podle mých taky nebylo, ale je to prostě o zvyku. Na základní sis na něco zvykla, tady si taky na něco zvykneš.
Přestaň fňukat a proboha nemysli na sebevraždu, to ti přece za blbé čtyři roky studia vůbec nestojí, víš jak dlouho člověk žije? Za pár let se tomu zasměješ.
Prostě to přijmi a zvykni si. Je ti 15, rodiče tě holt mají pod palcem, ještě to budeš muset tři roky respektovat a oni očividně nechtějí, aby ses zdržela ve studiu o jeden rok, asi tě chtějí mít po škole co nejdřív, to je holt o stanovisku rodičů. Někomu přestup potomka vadí strašně, někdo je naopak rád. To neovlivníš a hysterie je tady úplně zbytečná. Nestojí to za to.
Prostě to přijmi, zvykni si jako když jsi šla do první třídy. Zahoď svoje předsudky a zaměř se na to, aby tě měl rád tvůj kolektiv. Když tě budou mít rádi spolužáci a když s nimi budeš dobře vycházet, hned se ti všechno bude zdát lehčí, lepší a když už ne na školu, budeš se ráno těšit na své přátele. A za tu snahu to stojí. Když ti něco nepůjde, tak ti kámoši poradí, pomůžou, něco opíšeš, něco ošulíš, o přestávce se zasměješ a ono to půjde.
Teď se ti to zdá hrozné, ale věř mi, že si za půl roku v klidu zvykneš. Ti lidi okolo tebe jsou na stejné lodi, taky je to nebaví, o tom nepochybuj.
Ale chtěla jsi jednou mít vysokoškolské vzdělání, šla jsi do toho, tak teď zaber. Není všem dnům konec, mnoho lidí je na tom milionkrát hůř, než jen že šli na blbou školu. To se běžně stává, buď v klidu, zvykneš si. A když bys byla v 18ti pořád nespokojená a chtěla se na poslední ročník vykašlat, pak už to bude na tvoji zodpovědnost a o tvém rozhodnutí. Dokud ale za sebe nerozhoduješ, nezbývá, než vydržet. Nedělej z komára velblouda, vsákne se to samo. Já byla tenkrát taky vyklepaná a musela jsem řešit takové věci, že jsem se nakonec ještě ve škole schovávala a byla radši tam, než doma. Radši v matice, kde jsem dostávala samé pětky, než doma.
Tak si toho važ, že máš domov a rodiče, kterým na tobě záleží. Škola není konec tvého života, ani když ti zezačátku nevyhovuje. Zvykneš si o to líp, čím dřív okolo sebe přestaneš kopat a vezmeš to tak, jak to je. Tvůj strach je normální, ale nesmíš mu podléhat.

Hodně štěstí 🙂
Alue

Kam dál:

Další obrázky Víl – ZDE

Otevřít rubriku ,,Poradna: Životní směr” pro další otázky a odpovědi

Máte otázku, se kterou vám mohu pomoci? Ptejte se do ►mailu◄

• Líbí se vám tyto stránky? Doporučte přátelům adresu https://aluska.org/

Komentáře

Ikona diskutujiciho Nasgol 2011-10-06 09:14:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Alue, když tvá slova vezmu do obecnější formy :o)) hned se mi dnes dýchá líp :oD

Ikona diskutujiciho cajovnaprozeny 2011-10-06 09:28:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[1]: přesně ten pocit mám taky… Aluš, krásně jsi to vystihla…

Ikona diskutujiciho Lúthien 2011-10-06 09:34:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[1]:souhlasím, dokázala jsi to skvěle vysvětlit a uvést na pravou míru, doufám že dotyčná pochopila a přeji hodně štěstí 🙂

Ikona diskutujiciho heretique 2011-10-06 11:46:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

taky mám pocit, ale spíš takový, že odpověď je přibližně tak citlivá a chápavá, jako by jí psal pařez.

Ikona diskutujiciho Alue 2011-10-06 12:41:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[4]: Tys asi nečetl otázku. Pokud nemůžeš přestoupit a vybral sis špatně, nic jiného, než se s tím smířit a udělat si hezčí podmínky, neexistuje. Ty jsi chodil na střední, která tě bavila?

Ikona diskutujiciho Jindra 2011-10-06 13:14:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Dobře napsaný. S odpovědí souhlasím a i ten zdánlivě málo citlivý tón má svůj smysl. Přísnost je někdy užitečnější, než litování. Holka asi myslela, že na veterině si bude hrát se zvířátkama a bude to super zábava. Ale je to škola jako každá jiná. Hodně učení, novej kolektiv a učitelé a za první dny se vůbec nedají dělat takový dramatický závěry, že tato škola = 4 roky utrpení. Taky by v tomto věku už člověk měl vědět, který ze dvou zcela odlišných směrů je mu bližší. Buď se připravovat na povolání učitele (což v dnešní době rozmazlených parchantů, co mají samý práva a o povinnostech nechtějí slyšet, není žádná sranda a vyžaduje to patřičnou náturu, aby to člověk ukočíroval) nebo se starat o zvířata. A k těm člověk buď vztah má nebo nemá. Je ochotný pracovat v zemědělství nebo není. Prostě ten směr to chce mít vyjasněný a z prvních dnů ve škole nedělat katastrofický závěry. Osobně je mi bližší ta veterina. A když ji vzali bez přijímaček na základě vysvědčení, tak to asi čtverky z matiky a chemie nebyly a není důvod předpokládat, že to nezvládne.

Ikona diskutujiciho lenka f 2011-10-06 13:49:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Ano v tomhle bych tazatelce odpověděla naprosto stejně jako Alue. Člověk se občas musí naučit přijmout i věci, co mu nejsou po chuti. Třeba pak později zjistí,(nebo ne) že to mělo nějaký svůj důvod.

Ikona diskutujiciho Alue 2011-10-06 14:16:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[7]: Já hlavně vím, že přestože mě to také na škole dusilo, tak mě můj kolektiv měl moc rád a padla jsem si do noty s třídní. Měla jsem ráda ruštinu a vůbec všechno, co vedla moje oblíbená Potměšilka, takže žádná škola není úplně černá. Člověk si jenom musí udělat dobré vztahy a těšit se na to, co má rád a to, co ho nebaví, nějak přečkat.

Ikona diskutujiciho lenka f 2011-10-06 14:39:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho Taure 2011-10-06 15:21:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Ahoj Aluško…chodím druhým rokem na veterinu a začátky byly taky těžší,ale pak se to časem změní…jestli ta holčina chodí do Hradce na veterinu a měla by zájem,ať se mi ozve,že ji moc ráda pomůžu =))

Ikona diskutujiciho Dominika 2011-10-06 15:34:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Asi máš pravdu, měla by se s tím smířit.Bojování by ji asi vyčerpalo, ale na druhou stranu. Studovat další střední můžeš jít kdykoliv, nechápu ten problém s přestupem(teda,že to hlavně brzdí rodiče to chápu, ale jinak?). Já se na začátku taky dost trápila. Ale teď svoji školu mám moc ráda. Baví mě tam chodit.Díky ní zažívám super zážitky, taky jsem tam potkala spřízněný duše:)Je pravda, že na uměleckých je to volnější:)Neměnila bych:)

Ikona diskutujiciho heretique 2011-10-06 17:19:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[5]:ne, chodil jsem na střední, která ze mě 4 roky cucala život, takže proto jsem napsal, co jsem napsal.

Ikona diskutujiciho Lily Addams 2011-10-06 18:05:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Jen malý technický detail: přestoupit jde, jen se musí udělat rozdílové zkoušky.

Ikona diskutujiciho Alue 2011-10-06 20:56:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[12]: Jéžiš… vždyť ti to říkám už podruhé a je to V NADPISU… JAK může přestoupit, když to má zakázané? Copak píšu Turecky?

Ikona diskutujiciho Farah 2011-10-06 21:29:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

V pohode, turectina neni treba 🙂 Je jasny, ze pokud slecna nerekla CELY svuj problem a jen to jako zminila a mezi radky by mohlo byt schovane to, ze ji kolektiv proste rad nema, tipovala bych dle reakci, ktere dosud mela a mimojine protoze je hooodne citliva (coz dnesni svet je  prave na to moc kruty), proc jinak totiz ty sebevrazdy? Nebo je prilis nejista sama sebou a takovi lidi si to misto v kolektivu ziskavaji velmi tezce, stoji je to hodne sil. Tusim, ze jestli toto byl jeden z dalsich velkych duvodu- pise, ze na te skole neni stastna- pak po precteni se urcite opet dala do breku…myslim, ze se moc boji, navic vzdycky na zacatku roku byva docela bordel ve vsem, tak to nikomu neprida.

Ikona diskutujiciho Helča 2011-10-06 21:35:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Pěkně napsané, jen s jednou věcí nesouhlasím. Mě škola baví a určitě nejsem sama:) Takže není pravda, že nikoho nebaví.

Ikona diskutujiciho Aran 2011-10-06 21:39:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Hezky sepsané.

Ikona diskutujiciho heretique 2011-10-06 22:54:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[14]:  jistě, proto píšu, že by se měla pokusit si o tom s rodičema popovídat v klidu, bez hysterie a s přiznáním chyby. jinak z nich podpis na písemnou žádost o přestup dostane asi těžko, pokud to zajde až tak daleko.

Ikona diskutujiciho Liu 2011-10-07 05:45:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Studium na střední škole je na drtivé většině škol stresující. Myslet na přestup po tak krátké době je zatím také celkem unáhlené, uvidíš sama jak na tom budeš po prvním roce a když ti to za celou tu dobu nesedne, tak po čase třeba rodiče přistoupí na změnu školy, ale po tak krátké době bych o tom v pozici rodiče také moc slyšet nechtěl. Já osobně chodil na střední která mě vůbec nebavila. Z těch všech předmětů mě bavila akorát angličtina a občas tělocvik a i přes to, že jsem veškeré své učení po celou dobu zdárně bojkotoval mám střední za sebou a rád na ní vzpomínám.

Ikona diskutujiciho niki 2011-10-07 14:28:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Ahoj ve spolek,

Ikona diskutujiciho Arm ravis 2011-10-07 20:36:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

To som si oddýchla, keď si povedala,že nikto aj tak nerobí nakoniec to čo vyštuduje. To mi padol kameň zo srdca:). Ja presne poznám,to o čom to dievča píše. Už som na strednej druhým rokom a a ešte doteraz občas ľutujem, že som odišla z osemročného gymnázia, kde som mala skvelý kolektív ( po tých prvých rokoch, čo ma šikanovali tak sa to vyvinulo velmi dobrým smerom). Budiž súkromné gymnázium zamerané na jazyky mi bude aj tak naprd, aj keď som mohla ísť potom na prekladatelstvo. Budiž, mna v triede nemajú radi, lebo som sebestredný človek, čo chodí vačšinou v čiernom a počúva " tú zlú satanistickú hudbu" :D a ja sa mu za chrbtom smejem ako je na omyle. Nuž, niektorí ľudia sú zabednení a takisto aj učitelia ale treba tento systém " ošuliť" a hladať si svoje štastie aj tam kde na prvý pohľad nie je. Držím ti palce, verím že všetko časom bude lepšie:-)

Ikona diskutujiciho Laia 2011-10-08 10:06:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

6: Popravdě řečeno, "holka" není tak blbá nebo naivní, že by si myslela, že ta škola bude procházka růžovou zahradou, ale nějak toho bylo na mě ten 1. týden moc víš?

Ikona diskutujiciho Jindra 2011-10-08 15:34:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Jsem rád, že už po týdnu je to lepší. Někomu to trvá půl roku a někdo si protrpí celý studia a pak dál trpí v zaměstnání… to už je pak povahou. Ne tou školou. Hloučky a skupinky, to je normální. Když budeš iniciativní, tak si kolem sebe vytvoříš svůj hlouček a když budeš pasivní a držet si odstup, tak budeš stát v pozadí dál. Opět je to na tobě, povaze, není důvod to přičítat škole a myslet, že jinde by to bylo jinačí. Hlavní je to rozhodnutí, jestli chceš dělat veterinu nebo je školství mnohem vyšší cíl a pak můžeš přestoupit za rok. Vědomě, cíleně, ne jako útěk. Hodně štěstí.

Ikona diskutujiciho Deine 2011-10-12 20:58:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Zajímavá otázka a souhlasím, že by si to holčina měla zkusit na delší dobu a otevřít se tomu všemu a kdyby ji to po roce pořád nebavilo, tak by snad i ty rodiče nějak překecala 😉 všechno jde…. já osobně mám 15 taky jsem šla na střední teď a myslím, že je to hodně o tom, že tě to baví. Nemyslím, baví jako ve smyslu, že přijdu do školy celá natěšená co se budeme učit, ale prostě směr, který je zajímavý, nebo ti nevadí. Pokud bych já šla nevím, třeba na zdravotní školu, taky bych se tam necítila a bylo by mi to proti srti, škola neškola 🙂 takže i když škola není za účelem "bavit" je za účelem žáka zaujmout aby se to měl vůbec chuť učit 🙂

Ikona diskutujiciho fera 2011-12-13 20:41:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Taky jsem si vybral školu blbě, hůř jsem si  snad vybrat nemohl, ale nějak řežívám a jsem ve třetaku…..

Ikona diskutujiciho gg 2016-10-03 19:13:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

promin, ale "skola nikoho nebaví" je totální dětinská kravina a SAKRA HODNĚ ZÁLEŽÍ NA TOM JAKOU SI VYBEREŠ PROTOZE VZDY JE ALESPON 1 SKOLA KTERA TE JISTE BAVIT BUDE JEN JE TREBA JI NAJIT 😉

Nový komentář

Ikona moderatora

Moderovaná diskuze: Příspěvky se zveřejňují s časovou prodlevou. Pro účast v diskuzi je třeba, aby byl váš komentář v souladu s obecnými pravidly slušného chování a podmínkami používání stránek