Třinácté patro: Film o probouzení se z matrixového snění

3.5.2022 v Doporučení 12

Film Třinácté patro je Německé drama z roku 1999. Vypráví o hlavním hrdinovi Douglasovi, který zjistí, že žije v matrixu. Film začíná vraždou jeho nadřízeného, se kterým Douglas, spolu s dalším zaměstnancem, společně pracují na simulaci skutečného světa. Vytvořili důmyslný program, na kterém běží město Los Angeles v roce 1937. Pomocí speciální komory je možné, aby tvůrce hry do simulace vstoupil a prožíval tento umělý svět jako realitu.



Douglas při pátrání po tom, kdo zabil jeho nadřízeného, odhalí, že simulace, kterou vyvinuli, je ve skutečnosti živá. Že to nejsou jen elektronky, ale že lidé uvnitř jsou skuteční, mají povahy, cítí bolest, zlost a mají i duši… Na to samé ostatně přišel i jeho nadřízený, který předtím, než zemřel, zanechal Douglasovi v simulaci u barmana dopis, kde vysvětluje, že svět, ve kterém žijí, je také umělý. Že má jet až na samý okraj simulace, na místo kde nikdy předtím nebyl a dozví se pravdu.

Tento dopis ale napáchá v simulaci potíže, protože barman, který měl dopis pouze uschovat a poté předat adresátovi až si pro něj přijde, si jej přečetl. Domníval se, že tento dopis mluví o jeho světě a tak se vydal na okraj Los Angeles, kde zjistil, že simulace končí. Pochopil, že nežije v reálném světě a přišel z toho o rozum.
Je to stejné, jako v klasickém matrixu, kdy Morfeus řekne Neovi, že většina lidí není na odpojení připravená.

Jenomže barman neví, že ve skutečnosti dopis nemluvil o jeho světě. Dopis mluvil o světě, ze kterého pocházel Douglas i jeho nebožtík nadřízený! Postupně se ukáže, že i Douglas sám žije v simulované realitě, do které vstupují ti, kteří vytvořili jeho svět.

Setkává se se ženou, která je ze skutečného světa a ta mu odhalí, že těchto simulovaných světů jsou tisíce, avšak pouze tento, ve kterém žije Douglas, byl schopen vytvořit druhou úroveň simulace, tedy simulaci v simulaci.

Původně přišla, aby převzala po zemřelém jeho firmu a tuto druhou úroveň simulace uzavřela, ale nepovedlo se jí to.

„Je poklidná noc v Los Angeles roku 1937. Starší seriózní pán odchází z hotelového pokoje, nechává uvnitř spící mladé dívce nějaké peníze a u barmana písemný vzkaz. Poté se vrací domů ke své ženě. Pak se mu náhle podivně blýskne v očích a probere se v zajímavě vybavené laboratoři v roce 1999. Zmiňovaná možnost skoků mezi dvěma světy nevyplývá z vynálezu stroje času, jedná se pouze o velmi dokonale zhotovenou virtuální realitu, na jejíž realizaci se Hannon Fuller rozhodující měrou podílel. Jenže Fullera v jeho virtuálním světě někdo bez jediné stopy zavraždí. Z Fullerovy smrti je obviněn jeho mladý partner Douglas Hall, který musí přijít na to, co se stalo, dřív, než ho nepříjemně vlezlý detektiv McBain usvědčí a nechá zavřít.“  (zdroj)

Má to ale ještě další zajímavý háček. Záhadná žena, se kterou se Douglas setká, k němu chová silné city a Douglas má od první chvíle pocit, že ji odněkud zná. Postupně se ukáže, že lidé v simulaci jsou navrženi podle skutečných žijících osob a že Douglas byl vyroben podle předlohy jejího manžela. To znamená, že v reálném světě, je to jeho žena. Film prostřednictvím příběhu vysvětluje, že lidé, kteří se poznají v simulaci, se většinou znají i v reálném světě.

Avšak její skutečný manžel z častého vstupování do simulace zblbnul a začal se bavit zabíjením, což jí bylo těžce proti srsti a místo toho začala pozorovat simulovaného Douglase, do kterého se postupně zamilovala. Tím film říká, že tvůrci simulace vidí, co kdo dělá. Opět je to stejné, jako v klasickém Matrixu, kde běhaly zelené symboly na černém pozadí a operátor z nich viděl, co se v programu děje.

Skutečný manžel začne žárlit, vstoupí do simulace, použije Douglasovo tělo a chce se pomstít, jenomže je během této své akce zabit agentem. A tu je další zajímavý moment. Když zemřel v simulaci, zemřel mentálně skutečně. A Douglasovo vědomí se přeneslo do těla zemřelého. Douglas, který žil původně v simulovaném světě, se tak probouzí v jiné dimenzi vedle své manželky a má možnost uvidět skutečný svět.

Konec filmu nám dokonce dává možnost zahlédnout list novin z roku 2024 (v ukázce níže), kdy se Douglas probouzí v novém těle v reálném světě a zjišťuje, jaký je vlastně rok.
Pro tehdejší filmové tvůrce to byla budoucnost za 25 let, ale pro nás je to budoucnost za necelé dva roky.
Vidíme titulek, který říká, že je kriminalita na historickém minimu. A Douglas se probouzí do pěkného futuristického světa… Tak uvidíme. Bylo by moc hezké, kdyby se to splnilo.


© Alue K. Loskotová, www.aluska.org 2022

 



Komentáře

Ikona diskutujiciho Samuel 2022-05-03 07:07:50 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Tak tenhle film mi uniknul, díky za tip, děj vypadá hodně lákavě. Zajímavé, že světlo světa spatřil ve stejném roce jako první Matrix, že by náhoda?:)

Ikona diskutujiciho Ondra 2022-05-03 07:28:40 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Ahoj!

To mi připomíná “poslední” díl Matrixu – Resurrections. Tam byla přeci taky “dvojitá” simulace – jednu tvořil Neo jako hru, a ve druhé žil “reálný” život. Dokonce tam potkával Trinity, kterou si vytvořil ve hře.. No, ještě, že “máme” možnost volby 😀

Přeji krásný den 🙂

Ikona diskutujiciho ella clarici 2022-05-03 08:53:48 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

pekne futuristicke mesto,ale zase jeden detail uces mlade pani, vypada tak na tricata leta zeby zase nejaka jina simulace Na toto tema uz byla natocena pekna rada filmu za zminku stoji treba film od Rajner Werner Fassbinder Svet na drate (1973)

Ikona diskutujiciho Juan Matus 2022-05-03 14:50:25 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Ve filmu Třinácté patro je konec simulace vyznačen závorou. To je pochopitelné vzhledem k jednoduchosti a omezení této simulace. Jenže pak je tu „naše“ simulace, náš Matrix. Jak vyznačíte konec simulace, dál ani krok, jinak zjistíte, že jste v simulaci? Tak, že vytvoříte lež, že svět je koule plující vesmírem. Koule nemá začátek ani konec. Můžete cestovat staletí a konce nikde nevidět. Proč je Antarktida tak nedostupná? Dokonce je přísný zákaz tam cestovat. Strážci z nadřazené simulace taky mohou vstupovat do „naší“simulace a upravovat podmínky, zabraňovat prozrazení toho tajemství.
Až programátory nasereme nad únosnou míru, tak to tu jednoduše vypnou a pudou na pivo. Leda, že by z toho varieté tady měli nějaký prospěch. Pak jim asi bude jedno, jak tu trpíme, hlavní je aby se simulované subjekty množily co nejvíc.
Pravda může být děsivější, než je lidská mysl schopna unést.

Ikona diskutujiciho Samuel 2022-05-03 16:19:22 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Zajímavý film, nejvíc se mi líbilo, jakou šikovnou lstí se zbavila magora a vyměnila za sympaťáka, holt ženy no. Rok 2024 beru, to už je dost blízká budoucnost. Tenhle rok by se to už mohlo dát do pohybu. Já tuším, že je to na dobrý cestě.

Ikona diskutujiciho Alue K. Loskotová 2022-05-03 21:39:44
Ikona diskutujiciho
sipka

Ale ona za to přece nemohla, že jí magora odpráskli. Měla prostě kliku. 🙂 … nebo osud

Ikona diskutujiciho josef 2022-05-03 18:22:02 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

V roce 1999 byl natočen film eXistenZ s obdobným tématem o prolínání reality a virtuální hry, nemluvě už o Matrixu (1999).
Snaha tvůrců něco sdělit?

Ikona diskutujiciho Samuel 2022-05-04 07:33:41 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Ale mohla Alu, vždyť přeci zavolala toho detektiva, kterýmu prozradila, odkud pochází a že se ten její manžel chystá připojit. Detektivovi řekla, kde přesně je a časově to měla celkem vychytaný. Akorát detektiv měl trochu zdržení, tak měla na mále, že ji manžílek málem oddělal. Ale nakonec jí to naštěstí vyšlo. Už musela ale vědět, že když zabijí toho připojeného, tak se ty osoby prohodí. To se přesně stalo i tomu barmanovi, jak autem srazil toho svýho dvojníka z budoucnosti. No každopádně scénárista si pěkně vyhrál s fantazií. Dávám devět a půl z deseti.:)

Ikona diskutujiciho Alue K. Loskotová 2022-05-04 22:09:43
Ikona diskutujiciho
sipka

Chceš říct že dopředu věděla že jí manžela picne? No, tak je to usa, tam se to vlastně čekat dá.

Ikona diskutujiciho Samuel 2022-05-05 04:37:23 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Přesně tak, styl amerika. Jeětě myslím, že i tatíček v tom měl prsty. Protože musel vědět, že jí manžel terorizuje, ale na nově příchozího se usmíval a mával mu na pozdrav, uplně na konci.

Ikona diskutujiciho Henok 2022-05-29 10:19:43 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Matrix a další filmy o virtuálních realitách jsou relikty toho, co zbylo po klonovačích. Lidské klony byly zmíněný i ve Hvězdných válkách na planetě, kterou klonovači vymazali z map, přesto měla gravitací. Klony programovali jako vojáky. Manipulace s těly a vědomím je přísné TABU. Všichni to vědí, ale tak jako klonovači zapírali svou existenci, tak mlží i ti, kteří vyrábějí viry.

Ikona diskutujiciho dodo 2022-06-05 09:28:06 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Tento film je do istej miery znázornením toho v čom žijeme naše životy. Žijeme v stvorenej realite kde programu toho počítača do ktorého postavy v tom filme vstupujú hovoríme „Boh“. Bolo by zaujímavé dozvedieť sa kto sú tvorcovia toho hardware v ktorom program s názvom „Boh“ beží. Ezoterické kanály im hovoria staviteľia, alebo aj tvorcovia. A čo stavajú? Vesmír! Náš vesmír.

Napsat komentář: Henok Zrušit odpověď na komentář

Ikona moderatora

Moderovaná diskuze: Příspěvky se zveřejňují s časovou prodlevou. Pro účast v diskuzi je třeba, aby byl váš komentář v souladu s obecnými pravidly slušného chování a podmínkami používání stránek