Proč byste měli vždy utěšit plačící dítě, bez ohledu na cokoli

2.4.2022 v Psychologie 22

I když někteří rodiče mohou mít pocit, že jim jejich děti patří, musí pochopit, že jsou to hlavně individuální lidské bytosti. Když se naše děti vztekají a neposlouchají, je samozřejmě třeba s nimi jednat. Neměli bychom jim dovolit, aby po všech skákaly a nekontrolovatelně všude pobíhaly. Disciplína je nutná. Ale pokud posloucháme, jak děti pláčou, protože mají nějaké potíže, jen stojíme a ignorujeme je, vysíláme tak ŠPATNÝ vzkaz.



Náklonnost není odměna. Útěcha není odměna. Láska není odměna. Nikdy bychom neměli své děti jen tak ignorovat. Měli bychom je utěšovat, když jsou rozrušené. Jistě, měly by vědět, že něco, co udělaly, je špatně, ale neměli bychom je vychovávat tak, aby si myslely, že jen proto, že se na ně zlobíme, si už nezaslouží naši lásku a náklonnost.
Duševní pohoda dětí je DŮLEŽITÁ. Vzpomeňte si na okamžik ve svém dětství, kdy jste byli rozrušení, plakali jste a nikdo vás neutěšoval, nebo si vás ani okolí nevšímalo. Jak jste se cítili? Bylo vám z toho zle, že? Dokonce tak zle, že si to pamatujete ještě po dvaceti nebo třiceti letech.

Vaše děti musí vědět, že na jejich pocitech ZÁLEŽÍ
Stále jsou rodiče, kteří tohle dělají, kteří své děti ignorují, když pláčou. Myslí si, že tím dosáhnou toho, že jejich děti budou poslušnější, ale je to nesmysl. Ignorování vašich dětí, když se cítí špatně, když jsou tak rozrušené, že jim tělo ani nedovolí přestat plakat, to mezi vámi dvěma postupně vykope díru.

Tímto přesčasem dáváte dětem najevo, že když je něco opravdu špatně, nemají za vámi chodit. Ukazuje jim to, že tu pro ně nebudete, abyste jim pomohli překonat těžké chvíle v jejich životě. Oslabuje to vazbu, kterou s dětmi máte.

Neměli bychom z dětí dělat sněhové vločky, ale měli bychom tu pro ně být, když mají problém. Mohou být ukázněné a zároveň nebýt citově zanedbávané. Můžete dítěti říct ne, a přesto ho utěšit. Nemusíte se podvolit a koupit tu hračku, můžete tu pro něj prostě být a to stačí. Tím, že dítě utěšíte, mu dáváte pocit důvěry ve vás, který se vám nepodaří získat zpět, pokud ho nebudete pěstovat.

© Alue K. Loskotová, www.aluska.org 2022

 



Komentáře

Ikona diskutujiciho Samuel 2022-04-02 12:44:09 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Původně mě sem přitáhly články o MedBeds a myslel jsem, že u toho úzkého okruhu zůstanu. Teď se vyskytla pauza s MedBeds, ale já čtu dál! Tvoje články Alue mají energii, ať jsou o čemkoliv, baví mě to. Je to oáza pro duši z všedních starostí. Mám děti na starosti v podstatě skoro 24/7 už víc než 14 let a s posledním článkem souhlasím do puntíku. Navíc smích dětí je obrovsky nakažlivý i ve chvílích ne úplně veselých.

Ikona diskutujiciho Tichánek 2022-04-02 22:17:03 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Výsledek výchovy je podstatně určen nejútlejším věkem, možná do tří let dítěte. Mám za to, že tehdy se dospělí mají chovat k dítěti s největším respektem, aby mu neomezovali jeho sebevědomí. Až potom dítě podřizovat, když už se upevnila jeho vůle, potřebná k úspěšnému životu. Někdo namítne, že o to je pozdější výchova náročnější, těžší. Může být, ano.
https://hledani.gnosis.cz/kdy-nabyvame-sebe/

Ikona diskutujiciho Alue K. Loskotová 2022-04-02 22:42:26
Ikona diskutujiciho
sipka

Lidé taky chodí na svět vybavení určitými vlastnosti a ty nejde změnit ničím. Ani výchovou. Dáš několik dětí do stejného prostředí, stejní rodiče, stejné geny, stejná výchova, stejné školy a z každého vyroste úplně jiný člověk a můžeš je chválit nebo mlátit jak chceš, charakter je daný. Všechno ostatní jsou podle mě jenom získané návyky – programy.

Ikona diskutujiciho Samuel 2022-04-03 10:10:31 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Přesně, charakter je vrozený, ale jde je usměrnit ve vnímání světa. Zkoušel jsem nahlídnout do knížek, ale brzy jsem to vzdal. Protože neexistuje žádný univerzální návod, jak na to. Nikdy nevíš, co tě čeká, je to smršť samých překvapení.

Ikona diskutujiciho Samuel 2022-04-03 11:23:33 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Jedinou inspiraci jsem pak hledal akorát v kuchařkách, protože do tý doby jsem si uměl akorát tak ohřát pizzu. Takže slušná škola ve vaření.:)

Ikona diskutujiciho sm 2022-04-03 13:31:17 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

No tak ano, ale je to trošku polopravda. Dítě totiž není hlupáček aby ještě jako malé nepoznalo že je super kdykoliv umělozaplakat a přitáhnout si tak pozornost (hloupého) rodiče. Teď jsme měli návštěvu s miminem našich známých a podřizují mu všechno. U mě to takhle nebude. Děcko nebude rozhodovat o ničem – dokud nebude větší a nebude mít tím pádem právo na to rozhodovat o tom o čem má. Razím praxi zruinovat striktními pravidly dítěti prvních 20 let – aby bylo po dvacítce po zbytek života úspěšné, samostatné a ostřílené – než mu udělat „super nádhera extra mega žvýkačková ulice v lízátkovém domečku“ dětství a dospívání a pak se dívat jaká je to po zbytek života nula která si nedokáže poradit s ničím.

Ikona diskutujiciho Alue K. Loskotová 2022-04-03 13:47:58
Ikona diskutujiciho
sipka

Traumata z dětství způsobují, že si lidé nevěří, mají komplex méněcennosti, deprese, bojí se najít partnera a založit rodinu, protože nechtějí znova zažít to v čem už byli. Naopak lidé, kteří měli dětství krásné a volné a mají dobré vztahy s rodiči, tyto problémy nemají. Protože je rodiče naučili, že mají hodnotu a že si můžou věřit.
Zruinuj svému dítěti prvních 20 let života a docílíš jenom toho, že bude nešťastné na světě, nebude si věřit a bude tě nenávidět. Aby dítě mohlo být v životě úspěšné, musí mít možnost si nanečisto o sobě rozhodovat v době, kdy je ještě chráněné, to je právě dětství. Mít možnost se špatně rozhodnout, případně padnout na nos a najít útěchu u rodičů, je to, co buduje sebedůvěru a čím se sbírají zkušenosti.
Kdo má rodiče helikoptéry, které rozhodují všechno, pak rozhodovat neumí, protože ho rodiče naučili, že je nekompetentní a neumí to.

Ikona diskutujiciho Vendy 2022-04-05 14:18:18
Ikona diskutujiciho
sipka

Sm, styl výchovy co se ti tak líbí na mě praktikovali naši a můžu se 100% jistotou říct, že nejsem ostřílená, 100% samostatná a ani úspěšná. Naopak jsem si nikdy nevěřila, bála se jít si pro radu nebo se s čímkoliv svěřovat, nerada komunikuju s lidma. Jistě, můžeš dát dítěti do 20 řád a pravidla, ale pak nemůžeš čekat, že si k tobě dítě někdy přijde pro radu nebo se svěřit, protože nepřijde. Plud si myslím, že už v 18 se ti dítě vzepře a bude se snažit se od tebe co nejdřív odstřihnout. Kdo by se chodil svěřovat nebo být v kontaktu s někým, komu nevěří, protože tady pro něj nebyl když ho potřeboval ? Znám dospělý lidi, co byly vychovávaný tím způsobem co se ti nelíbí a z těch jsou sebevědomí a úspěšní lidé, co se rodičům svěří. Já důvěru v rodiče nemám díky tomu, že mě vychovávali stylem co se ti líbí, takže rodiče jsou poslední lidi, kterým bych se chtěla svěřit. Nicméně, pokud si tak vychovávat chceš, vychovávej tak a uvidíš sama.

Ikona diskutujiciho Samuel 2022-04-03 14:49:16 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Když nemůžou děti rozhodovat, i kdyby zdánlivě o malichernostech, tak se vlastně necítí být právoplatnými členy rodiny. A po dvacítce už to rozhodně nedoženou. Takže pojedou sólo a s tebou -sm- se pak taky s ničím radit nebudou. Tvůj názor mi přijde perfektní odraz dnešní zkažené společnosti, kdy si má každý jet tzv. na vlastní triko. Ale jestli ti něco říká termín masové vědomí, tak to je o tom, že jsme všichni propojení. A je jedno, jestli ti je 1 rok nebo 99. Nicméně, jestli chceš, aby se ti v budoucnu odcizily, tak jsi na dobré cestě.

Ikona diskutujiciho Alue K. Loskotová 2022-04-03 16:34:58
Ikona diskutujiciho
sipka

Je nutné pochopit, ideálně předtím než potenciální rodič někoho dalšího zplodí, že člověk na svět přichází jako hotová osobnost a je úplně jedno, kolik mu je let. (Kdo se choval jako bezohledný debil ve dvaceti, bude debil i v šedesáti.) Vše co tady dostane, jsou jenom návyky, učí se pohybovat v systému, ale jeho charakter a jeho schopnosti jsou předem dané. Představa, že se výchovou určuje to, jak bude jedinec myslet a fungovat v životě, je absolutně mylná. Nesprávnou výchovou je však možné ho nadosmrti traumatizovat a tím zpomalit nebo silně zkomplikovat jeho životní cestu.
Představa ničení prvních dvaceti let života, pro něčí dobro, je zcela zcestná.

Ikona diskutujiciho sm 2022-04-03 19:17:32
Ikona diskutujiciho
sipka

Ne. Na to nemusím mít vystudovanou psychologii abych viděl že v rodinách kde děti mají benevolentní pseudovýchovu panuje chaos, závislosti na rodičích a neschopnost vyrovnávat se s běžnými nástrahami života. Kdežto naopak v rodinách kde panuje řád, každý dělá to co má podle jasně daných pravidel – tam z dětí rostou sebevědomé, úspěšné a samostatné bytosti které nemají problém si poradit téměř s ničím. A mimochodem naopak dnes je stále v módě výchova benevolentní – dítě pak v 10 letech rozhoduje i o tom kdy rodiče mají mít sex. No, proč ne 🙂 ale u mě tomu tak nebude. A ano, souhlasím s tím že budu svoje dítě vychovávat tak aby bylo zcela samostatné. Rodič mu nemá co stát za zadkem i v 25ti. V okamžiku osamostatnění dítěte se rodič, který další děti neplánuje, v přírodě stejně stává přebytečným a zatěžujícím. Navíc jednoho dne dítěti rodič umře – pro spoustu lidí extrémní „novinka“. 80% rodičů žije tak jako by byli nesmrtelní – česká specialita. Není divu – 80% lidí v Česku je zamrzlých v dětství – pozůstatek socíku. Pak je jasné že řád a pravidla se skoro nikomu nelíbí a tak těch 80% dětí co mají děti si chce také jenom hrát a utěšovat druhého…prostě velká těla, dětské mozky. Reagují jen na emoční podněty jako zvíře. Čím dřív na samostatnost dítě bude připraveno, tím lépe. Ale samozřejmě svoje děti si vychovejte čistě dle vašich preferencí – či přesněji klidně dle toho co vám bude dítě diktovat. Pokud tedy chcete aby si myslelo že se celý svět motá jen kolem něj a v dospělosti velmi tvrdě naráželo i při běžných denních činnostech. Já ovšem tento typ výchovy doporučit nemohu 🙂

Ikona diskutujiciho Alue K. Loskotová 2022-04-03 19:20:40
Ikona diskutujiciho
sipka

Tak to už se bavíme o nastavování hranic a povinností, což jsou ony získané návyky pro orientaci na tomto světě. A ty dítě potřebuje, aby právě pochopilo, jak svět funguje. Neznamená to ovšem, že by určovalo jak budou žít jeho rodiče, protože to je v jejich kompetenci a ne v jeho.

Ikona diskutujiciho Samuel 2022-04-03 19:52:59 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Jdeš moc do extrému, když píšeš o nekontrolovatelné benevolenci. Zřejmě jsi zaujatý svým názorem a mně přijdou tvoje slova spíš jako od hysterického plukovníka v armádě. Já umím slušně na děti zařvat, ale tak, aby z toho necítily žádnou nenávist. Rozhodně nejsem zastáncem, aby si děti dělaly, co je napadne. Ale zároveň z nich rozhodně nechci mít vycvičené vymyté mozky, což jsem z tvých slov vydedukoval. Na to nám bohatě slouží náš školský systém, následně pracovní systém makat od-do za pár papírků a dělat práci, která nás vůbec nebaví. A nakonec, aby jsme nezačali moc blbnout, tak ještě hromadu hypoték a dalších půjček a můžeme se jít rovnou bodnout. Tak jestli chceš vychovávat další roboty, tak hodně štěstí.

Ikona diskutujiciho sm 2022-04-03 23:27:45
Ikona diskutujiciho
sipka

Same, článek se jmenuje „…vždy utěšit plačící dítě, bez ohledu na cokoliv“ a ty mě tady budeš poučovat o extrémech 😀 a nadále se dušuješ jak jsem já zaujatý svým názorem a jsem podle tebe jako hysterický plukovník v armádě a zároveň upozorňuješ jak umíš na lidi zapůsobit aby z toho necítili žádnou nenávist 😀 Mám pro tebe novinku: Neumíš. Protože tomu co jsi napsal i přímo mě se říká manipulace. Přečti si na netu něco o manipulátorech. To jsi totiž ty.

Ikona diskutujiciho Alue K. Loskotová 2022-04-04 09:00:49
Ikona diskutujiciho
sipka

Jsem si říkala, jestli ten koment mám vůbec pouštět, že tě to asi urazí a bude z toho kousaná. – promiň.

Ikona diskutujiciho Tichánek 2022-04-04 10:49:05
Ikona diskutujiciho
sipka

Všechny diskusní příspěvky jsou vhodné, potřebné. Pan sm píše: „U mě to takhle nebude“
Bývá vhodné se poučit od jiných lidí, aby člověk neudělal chybu. Přístup svých mladých známých sm hodnotí jako chybný. Pozná možná až podle svých vnoučat, zda sám jako rodič u svých dětí původně zvolil správnou cestu.
Lze se poučovat chybami druhých lidí. Sledovat rady od starých a řešit – někdy podle nich, jindy naopak.
Literatura, spíš starší, popisuje jak děti dopadají podle výchovy, které se jim dostalo.

Tohle aspoň trochu sleduje názor sm, jak si bude počínat. Kniha: „Koncept kontinua“:
Rodič, jehož všední den se točí stále jen kolem dítěte, brzy ztumpachoví, a co hůř, hodnější děcko stejně nezíská. Přirozeností dítěte totiž je, že v rodiči očekává silnou aktivní osobu, která mu věnuje maximální a bezpodmínečnou lásku, ale zároveň nepřestane žít svůj vlastní smysluplný život. – Z předmluvy E. L. v českém vydání, s6

V některých případech jsou rodiče, kteří měli dítě v pozdějším věku, tak zbláznění od svých miláčků, že jim ani náznakem neukáží rozdíl mezi tím, co se dělá, a tím, co se nedělá. Jejich děti jsou frustrované až k zbláznění. Bouří se při každé nové otázce. „Chtěl bys tohle?“ —.
Její odmítnutí vedlo k dalšímu ponižování (rodičů) a zoufalá hra tak pokračovala. Holčičce se nepovedlo donutit rodiče, aby jí aspoň jednou dali příklad, že kterého by se mohla učit. Pořád se jí ptali na vedení. s17
Antisociální chování mnoha zlobivých a „neposlušných“ dětí je v podstatě jen prosbou, aby jim někdo konečně ukázal, jak se chovat. s16

https://hledani.gnosis.cz/kterou-knihu-bych-si-vzal-1/

Ikona diskutujiciho Samuel 2022-04-04 09:19:53 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Je to naprosto v pohodě, ale je jasný, že dál se neposuneme. Děkuji za nálepku manipulátora, vezmu si to k srdci.:)

Ikona diskutujiciho Jo 2022-04-04 16:21:57 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

sm
i vy kecko jedna. Počkejte až budete mít děti, jak vyměknete. A až budete mít vnuky, tak se z vašeho srdce stane želé. 😄

Znala jsem dost takových jako vy, kteří měli stejné názory, typu:
Až já budu mít děti, tak jedině výchova řemenem a rákoskou. Ti budou srovnaní jak vojáci v řadě a běda jim se pokusit jen o nejmenší náznak odporu. Má je pravda! A oni nebudou mít jiný názor než já! Mám chuť na sex a má žena právě bude kojit? Neexistuje! Moje potřeby mají přednost před naším frackem!

Pane, panáčku, děti nejsou vojáci, ani vězňové. Děti se dají vychovat i s jejich přirozenými emocemi, však je to celoživotní práce každého člověka. Kultivovat ego a s ním spojené emoce. Rodiče předávají s láskou základ a děti se učí dál zkušenostmi v životě.

Asi vám to ještě nikdo neřekl, ale my se sem nenarodili proto, aby jsme se stali něčím vojákem, majetkem nebo otrokem, nově i transhumanistickým monstrem, které jsou od dětství jen vychovávané k sloužení parazitických elit. My se sem rodíme především pro odhalení kdo jsme skutečně. Duch s duší v pozemském těle. S mocnou tvořivou energií. K rozvíjení láskyplné spolupráce v rodině a v rodě, i v globálním měřítku. Jakmile vám to blikne v hlavě, tak víte, jak své děti vychovávat. Nejlépe vlastním příkladem. Opasek byl stvořen, aby z vás nespadly gatě a ne, aby jste si hrál na rodinného hromovládce.

Víte proč mají některé děti astma nebo alergie? Je to propojené s psychikou. Takové děti se buď bojí vlastního rodiče, protože nemohou volně říct (zabrečet) to co potřebují. A taky mají astma a alergie ty, co to z druhé strany přehánějí, ustrašení, úzkostliví rodiče, kteří jedou podle plánu a nenechají své dítě uplatnit vlastní objevování a hry.

Každý extrém je vždy špatný. A ne každý se má stát rodičem. Jen proto, že má člověk schopnost reprodukce, ještě neznamená, že bude opravdu dobrý a hodnotný rodič. Lidé by si měli pořídit děti jen tehdy, když sami prošli porozuměním života a chtějí to cenné předat dál. Pokud se předává dál jen neláska, tak tenhle svět bude stát vždy za…víte co.

Ikona diskutujiciho sm 2022-04-08 16:58:50
Ikona diskutujiciho
sipka

No vidíš 🙂 a jak jsem už psal ať si každý vychovává své děti jak chce – ať třeba synáčka tatínek učí, když nedostane nový iphone, mamince nafackovat – když tento směr přijde mnoha lidem zde normální…ale pokud mi někdo bude říkat jak mám vychovávat svoje vlastní dítě já tak tvrdě narazí na moji pěst..takže přesně jak jsi napsal – dál se nedostaneš protože ke svým dětem tě nepustím.

Ikona diskutujiciho Liz 2022-04-04 18:30:48 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Samuel, sm – obaja máte v určitých veciach pravdu. Ak dovolíte, napíšem svoj názor. Som mama už dospelých detí (27,30). Aby sme vedeli rozlíšiť, kedy si dieťa urputne vyžaduje pozornosť a kedy skutočne potrebuje podporu otca alebo mamy, musia mať rodičia vycibrený cit – intuíciu, nazvime to hocijako, ale jednoducho z hĺbky srdca to treba vedieť rozoznať. Pri výchove svojich detí som určite nevedome urobila chyby, ale snažila som sa im dať to najlepšie zo seba, čím som v tom čase oplývala. Teraz s odstupom toľkých rokov viem, že by som isté veci riešila už inak. Pretože som aj ja dozrela ako rodič, bytosť, osobnosť. Ale určite nie je dobré nechať dieťa ovládať rodiča – lebo je momentálne taký trend. Takisto tvrdá disciplína nikam nevedie podľa môjho názoru. Povinnosti môžete postupne zvyšovať úmerne veku dieťaťa. Čo je však najdôležitejšie, je pozorne sledovať, aká osobnosť sa pomaly vyvíja z dieťaťa, kladné aj záporné stránky. A občas treba zahodiť dospelácke ego. Deti sú úprimné a dosť často nám nastavujú zrkadlo. V staršom veku – keďže rozvíjajú svoju osobnosť, skúšajú, čo ešte a kam ešte môžu zájsť. Je to na rodičovi, ktorý je skúsenejší správnym smerom viesť svojho potomka. Za seba však s určitosťou môžem povedať, že základ som dala dobrý. A tým myslím slušnosť, úctu, samostatnosť a hlavne myslieť. Vonkajšie vplyvy – ťažko dokážete úplne eliminovať. Bolo obdobie, kedy som dostala odpoveď typu: „mami, ty tomu nerozumieš“ (obdobie puberty). Ale dnes sa vždy obrátia, keď potrebujú poradiť, alebo sa spýtať na názor. To však neznamená, že sa nerozhodujú sami za seba. Všetkým rodičom držím palce, aby sa im podarilo deti vychovať najlepšie ako vedia. A jediným dôležitým v živote je LÁSKA. 🙂 Tú ak budú cítiť, nemôžete urobiť chybu 🙂

Ikona diskutujiciho Vaclav 2022-04-20 19:03:05 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Pani Alue, zazil jsem detstvi, kde rodice (byli tak sami vychovani, dedi se to) byli presvedceni, ze jejich odpovednost ve vychove deti konci tim, ze je zasyti a obleknou. Jinak krute trestani za kazdou malickost, podryvani sebevedomi, polepsovna a neduvera, soutezeni doma mezi sourozenci namisto lasky. Z domova jsem se snazil proto co nejdrive odejit. Poznamenalo mne to negativne a velice silne na cely zivot. Bylo to presne tak, jak pisete jake jsou dusledky detstvi bez lasky.
Skrze tyto prozitky a vedomi, ze mi nikdo nepomuze jsem si uvedomoval, ze jsem sam a jenom ja sam budu ten, ktery musi zivot zvladnout. S pomoci bozi se mi podarilo ve stari si vynahradit to, o co jsem byl ochuzen v detstvi i v manzelstvi. Pocit, ze mne ma nekdo rad a respektuje mne neznam. Pratelstvi mne vetsinou tezce zklamala. Byla povrchni a jen mne a moje schopnosti vyuzivala. Ani jsem tento pocit vzajemneho souzneni s jinym clovekem pak uz nepostradal. Zivot je krasny, ale muze byt i kruty. Vsim jsem byl rad, i kdyz jsem lital od pankejtu k pankejtu. Ted mam pocit, ze se mi vsechno vynahrazuje. Na stari neni nic lepsiho co si clovek muze prat. V tomto krutem svete plnem klamu a chamtivosti jsou Vase clanky balsamem pro dusi. Dekuji Vam.

Ikona diskutujiciho Alue K. Loskotová 2022-04-20 22:27:36
Ikona diskutujiciho
sipka

Děkuji Václave a souhlasím s tím co píšete.

Napsat komentář: Liz Zrušit odpověď na komentář

Ikona moderatora

Moderovaná diskuze: Příspěvky se zveřejňují s časovou prodlevou. Pro účast v diskuzi je třeba, aby byl váš komentář v souladu s obecnými pravidly slušného chování a podmínkami používání stránek