Proč nebýt veganem? Bývalá veganka odhaluje závažné skutečnosti, které někteří nechtějí slyšet

22.10.2016 v Výživa 41

Trochu odlišný pohled na aktuálně silně populární trend. Zamyslete se dobře, předtím než se pustíte do extrémních výživových směrů, jestli znáte všechny souvislosti, možná rizika, nebo nevýhody. Někdy je i těžké se k nim předem dopídit, protože se o nich málo mluví a dlouhodobě nic z toho všeho není dostatečně otestované, jak říká i Margit Slimáková.

V súčasnosti sú približne 2% ľudí vegánmi, čo sa vo všeobecnosti považuje za zdravú voľbu. Vegánstvo však má aj veľmi vážne nevýhody.

Mara Khan je autorkou knihy Vegánska zrada: Láska, klamstvá a hlad vo svete rastlín. Opisuje v nej históriu a vedu stojacu za vegánstvom a taktiež odhaľuje mnohé ignorované fakty o tejto strave prísne založenej iba na rastlinách.

Napísala pôsobivý príbeh o svojej osobnej ceste od vegánstva po vegetariánstvo, počas ktorej nachádzala skutočnú pravdu o tomto, ako sama vraví, módnom výstrelku.

Hoci je kniha nazvaná „Vegánska zrada“ rešpektuje vegánov a to, o čo sa snažia. Jej vlastná cesta však smerovala k vegetariánstvu. Pozná tiež mnoho vegeteriánov, ktorí prešli na vegánstvo a dnes trpia podlomeným zdravím.

Podľa nej sa o tejto téme vo vegánskej komunite príliš málo diskutuje. Je preto veľmi dôležité, aby sa táto debata začala a dúfa, že svojou knihou k tejto diskusii dopomôže.


Vegánstvo nemá ohľadne svojich zdravotných tvrdení v histórii žiadnu podporu

Khan by nikdy neargumentovala s niekým, kto sa rozhodne stať vegánom, ohľadne filozofických, spirituálnych alebo etických dôvodov. Je však dôležité zohľadniť riziká predtým, než sa človek prehúpne do vegánstva.

Ako ukazujú prieskumy, najčastejším dôvodom, prečo sa ľudia rozhodnú pre vegánstvo, sú etické dôvody. Avšak vegánstvo nie je jediný „etický“ spôsob stravovania a navyše nemá podporu ani v ľudskej histórii.

Khan sa stala vegetariánkou vo veku 19 rokov počas svojej cesty po Európe. Po tom, čo stretla pár zaujímavých ľudí, sa prekonvertovala v podstate z večera do rána. Jej vzorom bola iná žena, ktorá v tom čase pre ňu stelesňovala symbol humanity. Vtedy však ešte nevedela, že tá istá osoba sa o 5 rokov neskôr vráti ku konzumácii mäsa kvôli upadajúcemu zdraviu.

Do toho času aj Kahn konzumovala typickú americkú mäsitú stravu, vrátane slaniny a hamburgerov. V 70-tych rokoch minulého storočia bol veganizmus ešte pomerne neznámym pojmom, trendom sa stal až v 80-tych rokoch.

Khan 6 rokov skúmala rôzne svetové kultúry, no nenašla žiadnu, ktorá by dlhodobo prežívala a darilo sa jej na výlučne rastlinnej strave. Preto z hľadiska perspektívy zdravia, existuje len veľmi malý či dokonca žiadny historický základ pre dnes tak ospevované vegánstvo.

Ako však uvádza, je potrebné rozlišovať medzi vegánstvom a vegetariánstvom. To, na rozdiel od vegánstva, má v histórii bohaté zmienky. Ide do minulosti až 2500 rokov, do dôb antického Grécka či povodia rieky Indus a priľahlých oblastí.

Vegetariánstvo sa preukázalo ako životaschopný spôsob stravovania.

Vegánstvo však z historického hľadiska nemá žiadnu oporu. Občas síce existovali malé enklávy založené na vegánstve, o ich zdraví alebo o tom, ako dlho sa dožívali, však nemáme žiadne informácie.

Vegánstvo má krátkodobé prínosy, no aj dlhodobé riziká

Prvé zmienky o vegánstve pochádzajú z Anglicka v roku 1944, keď Donald Watson vymyslel pojem „vegan“. Jeho primárnym argumentom pre výlučnú rastlinnú stravu boli etické dôvody. Vo veku 14 rokov totiž videl zabíjačku prasaťa a táto udalosť v ňom zanechala hrôzostrašné spomienky.

Rozhodol sa ihneď prestať konzumovať mäso a chcel, aby celý svet ho nasledoval a to napriek tomu, že nemal žiadne vzdelanie z oblasti výživy.

Inak povedané, vegánstvo je založené na ideológii, nie ľudskej fyziológii, zdôrazňuje Khan vo svojej knihe, kde sa sčasti venuje aj evolúcii človeka. Zmätenie v tejto oblasti často vyvoláva aj klamlivý obraz toho, že vegáni sú zdraví. Platí to však len v počiatočných štádiách vegánstva.

To ale ani neprekvapuje, keď si uvedomíme, že títo ľudia sa najčastejšie prepínajú zo stravy založenej na spracovaných potravinách. Náhly prísun čerstvých, živých potravín bez pochýb im zlepší zdravie. Avšak z dlhodobého hľadiska, absencia živočíšnych potravín si vyberie svoju daň, keďže mnohé živiny nedokážeme získať z rastlinnej stravy. Karnosín, karnitín, taurín, retinol, vitamín D3, konjungovaná kyselina linoleová či omega-3 kyseliny s dlhým reťazcom sú príkladom. Veľmi častý medzi vegánmi je aj nedostatok vitamínu B12.

Po 6 či 7 rokoch sa zásoby vitamínu B12 v pečeni kompletne vyčerpajú. V tej dobe sa môžu začať ukazovať vážne neurodegeneratívne ochorenia. Sú dokonca zdokumentované aj prípady oslepnutia z dôvodu nedostatku vitamínu B12, či ďalšie vážne choroby nervovej sústavy.

Historicky vegetariánstvo vždy obsahovalo nejaké živočíšne potraviny

Vegetariánstvo typicky povoľuje mliečne výrobky a vajíčka. V čase Pytagorasa (antické Grécko) jedli vegetariáni aj ryby. Dnes sa tejto odnože vegetariánstva vraví pesketariánstvo.

Našou vášňou je identifikácia potravín, ktoré optimalizujú zdravie. Sme absolútne presvedčení, že morské živočíchy patria medzi najzdravšie potraviny na planéte. Samozrejme, mali by byť neznečistené.

Hlavným dôvodom je ich vysoký obsah DHA kyselín, čiže omega-3 kyselín s reťazcom obsahujúcim 22 atómov uhlíka, ktoré sú v tele súčasťou bunkových štruktúr.

Keď máte v tele nízku hladinu DHA, je fyziologicky takmer nemožné zostať zdravými. Ide totiž o veľmi dôležitú súčasť buniek pri produkcii energie na molekulárnej úrovni. DHA potrebujete a nájdete ju výlučne v mastných rybách (losos, tuniak, makrela, sardinky) alebo kôrovcoch (krill). Ide dokonca o kvantovú fyziku a schopnosť zachytávať svetlo a integrovať ho do vášho organizmu. Napríklad, DHA v bunkách vašej sietnice je zodpovedné za konverziu svetla na elektrické nervové signály. Keď ho máte málo, schopnosť vašich mitochondrií produkovať energiu bude výrazne narušená.

Chápeme, že znečistenie vôd a oceánov je dnes vážnym problémom, preto by ste mali konzumovať potraviny, ktoré sú na nižšom stupni potravinového reťazca a teda aj akumulácia toxínov je v nich nižšia. Takými sú napríklad sardinky, nie však tuniak (ten je ako dravec na pomerne vyššom stupni). Ďalšou dobrou voľbou sú ančovičky, sleď, divoký atlantický losos alebo kôroved krill. Všetky majú vysoký obsah omega-3 kyselín a nízku mieru znečistenia olovom a inými škodlivinami.

Či sa vám to páči alebo nie, potrebujete živočíšnu DHA

Keď zo svojej stravy odstránite tieto druhy potravín, nebudete zdraví. A to aj napriek všeobecne rozšírenej predstave, že ich dokážete nahradiť rastlinnými omega-3 kyselinami.

Omega-3 kyseliny z rastlín, akou je napríklad kyselina alfa linoleová (ALA) má reťazec s 18 atómami uhlíka, kým živočíšne omega-3 akými sú DHA alebo EPA majú 22, respektíve 20 atómov uhlíka.

Rozdiel v dĺžke reťazca predstavuje zásadný rozdiel z hľadiska funkcionality.

ALA funguje ako zdroj energie (palivo), kým EPA a DHA sú štrukturálnymi elementmi. Viac než 90% omega-3 kyselín vo vašom mozgu je práve DHA. To svedčí o jej dôležitosti pre zdravú funkciu nervov.

Vaše telo síce dokáže prerobiť ALA na DHA, problémom však je, že len zriedkakedy je to čo i len 5%. Typická konverzia predstavuje len 1% až 3% či dokonca menej.

Nahradenie omega-3 rastlinnými zdrojmi vám jednoducho nebude stačiť pokryť vašu potrebu po DHA. Preto nerobte tú chybu, že si myslíte, že je možné nahradiť DHA z morských živočíchov rastlinnou ALA, ktorá sa nachádza v ľanových semienkach, ľanovom oleji, chia semienkach, orechoch či zelenej listovej zelenine.

Ak si nedokážete zabezpečiť dostatok živočíšnych omega-3 kyselín DHA a EPA v strave, do úvahy pripadá aj užívanie doplnkov, ktoré dnes už zoženiete v takmer každej lekárni.

Pridanie rýb do stravy dokáže urobiť obrovskú zmenu

Myslíme si, že vegetariáni konzumujúci ryby sú tak zdraví preto, lebo ich strava obsahuje menej bielkovín ako klasická mäsitá strava.

Keď konzumujete priveľa bielkovín, stimulujete tak silné biochemické procesy, ktoré spúšťajú mnohé ochorenia.

Keď vezmeme do úvahy, že ryby obsahujú množstvo extrémne dôležitých omega-3 kyselín, ďalších zdravých tukov a kofaktorov, potom pesketariánstvo sa ukazuje ako naozaj výborná forma vegetariánstva.

S uvedeným tvrdením súhlasí ak Khan, ktorá vo svojej knihe hovorí:

„Pamätám si na to obdobie, keď som sa rozhodla stať opäť mäsožravcom. Začala som konzumovať množstvo rýb a moje zdravie vtedy okamžite priam vystrelilo do výšav. Mala som omnoho viac energie, lepšie som spala. Moje nervy sa upokojili. Bola som strašne vďačná tomu divokému lososovi, čo som jedla. Znovu som získala silu a chuť do života. Bolo to absolútne úžasné. Urobila som interview a počula príbehy stoviek ex-vegánov, ktorí urobili to isté… a takmer ihneď u nich nastalo rovnaké zlepšenie zdravotného stavu.

DHA je u vegánov skutočným problémom. Dokonca, dvaja zo zakladateľov hnutia vegánstva trpeli neskoršie Parkinsonovou chorobou. Boli im urobené testy na DHA, ktorej hladina bola nulová. Odvtedy každý druhý deň jedávam sardinky. Ten nával neustávajúcej energie, ktorú z nich mám, nedokážem nájsť nikde v rastlinnom svete.“

Málo bielkovín a málo tukov – 2 časté zdravotné bariéry vegánov

Udržiavanie množstva bielkovín v strave pod kontrolou je dôležité, no ich extra nízky príjem môže byť tiež problémom. Platí to zvlášť v prípade, keď v strave máte zároveň aj málo tukov.

Mnohí vegáni majú v strave len 8% až 12% odporúčaného príjmu bielkovín. To potom u nich spúšťa odbúravanie a stratu svalovej hmoty.

Ako uvádza Khan: „V podstate, nakoniec aj vegáni konzumujú mäso. Svoje vlastné“.

Ďalším, ešte vážnejším problémom, je nízky príjem tukov. Keď totiž jete stravu bohatú hlavne na čisté sacharidy (celkové sacharidy mínus vláknina), potom v podstate spaľujete sacharidy ako váš primárny zdroj energie.

Ak sa však dostanete na príliš nízku úroveň čistých sacharidov (čo u vegánskej stravy nie je nič ťažké, pretože rastliny majú vysoký podiel vlákniny), potom vaše telo začne ako náhradný zdroj energie spaľovať tuky.

Preto vegáni potrebujú vo svojej strave zvýšiť príjem zdravých tukov, aby uspokojili telesnú potrebu po energii.

Dostatočný prísun tukov je tiež dôležitý pre udržiavanie hormonálnej rovnováhy, vrátane pohlavných hormónov. Neraz sa totiž stáva, že čisté vegánky strácajú menštruáciu. To potom zvyšuje riziko neplodnosti a osteoporózy.

Nízky príjem tuku je oveľa viac znepokojivý než nízky príjem bielkovín.

Je tomu preto, lebo keď telo začne spaľovať tuk na výrobu energie, potom si človek vystačí aj s 6% až 8% príjmom bielkovín bez viditeľnej straty svalov. Dlhodobé následky však môžu byť zničujúce.

Vegánstvo má vysokú mieru odpadlíctva

Zdravotné problémy spojené s vegánstvom sú dôvodom vysokej miery odpadlíkov. Je ťažké o tom nájsť nejakú dobrú štatistiku, pretože ľudia o tom neradi diskutujú.

Mnohí vegáni sa cítia zahanbení akoby niečo nezvládli. Iní sú zasa zahanbení pred svojimi kolegami vegánmi, ktorí si myslia, že robia obrovskú chybu, keď sa rozhodli opäť začať konzumovať mäso.

Kahn uvádza:

„Zažila som aj prípady ex-vegánov, ktorí celé vegánstvo popisujú ako priam kultovú záležitosť. Nátlak, ktorý to vytvára, je veľmi silný.

Jedna vegánka, ktorá ňou bola 10 či 15 rokov sa raz rozhodla, že si ide kúpiť vajíčka. Jej priateľ to však odmietal a doslova jej povedal, že by bol radšej, ak bude trpieť než by mala byť zdravá konzumentka mäsa.

Ide o príklad toho, čo ja nazývam spiatočnícky druhizmuz, keď sa zdravie a život zvieraťa povyšuje nad zdravie človeka. Ide o úplne nový trend v histórii ľudstva.

Aj keď sa o tom príliš nehovorí, odhaduje sa, že v komunite vegánov je až 50% miera odpadlíctva kvôli znižujúcej sa sile a chradnutiu zdravia.“

Aj vegánska strava ovplyvňuje zvieratá

To, čo si mnohí vegáni neuvedomujú je, že aj konzumácia výlučne rastlinnej stravy zahŕňa zabíjanie širokej palety zvierat.

Samozrejme, nie úmyselné, ale ako pozostatok procesu pestovania plodín. V podstate neexistuje „obed bez zvierat“, uvádza citát z Khaninej knihy. Vždy bude prítomná nejaká forma deštrukcie života.

Taktiež by sme sa mohli zamýšľať nad tým, či rastliny majú vedomie podobne ako zvieratá.

Pokiaľ si všetky potraviny nedopestujete sami v nejakom bio poľnohospodárstve, v priemyslenom poľnohospodárstve vždy dochádza k škodám na zvieratách. Štúdie ukazujú, že 70% hlodavcov, ktorí sa nachádzajú na poliach, je usmrtených poľnohospodárskymi mechanizmami. Zvieratá sú tiež zabíjané v pascách, počas uskladnenia potravín či jeho prepravy.

Ako ďalej zdôrazňuje Khan:

„Keď chcete byť vegánom, musíte niekde nakresliť čiaru, čo ešte jesť budete a čo už nie. Pre väčšinu je to otázka svedomia. Má táto živá bytosť vedomie alebo nie? Trpí pri tom?

Deliaca čiara medzi tým, kedy zviera vedomie má a kedy nie, sa počas histórie veľakrát menila.

Napríklad, keď si vezmeme rybu. V minulosti sa verilo, že ryba nemá vedomie kvôli jej chladnému výrazu a nevyjadrovaniu emócií. Nové testy však ukazujú, že zrejme aj ryba má vedomie a že cíti bolesť.

Niektorí zachádzajú ešte ďalej a skúmajú hmyz. Mala som rozhovor s vedcami, ktorí robia s hmyzom výskum a niektorí z týchto vedcov sa domnievajú, že aj hmyz má vedomie a inteligenciu, ktorú my nedokážeme pochopiť.

To isté platí o rastlinách. Uznávaní botanisti veria, že rastliny majú inteligenciu, ktorú my zatiaľ ani len nezačíname chápať, pretože nehovoríme tým istým jazykom. Tvrdia, že rastliny presne vedia, kedy idú byť zjedené.

Rastliny totiž vysielajú chemikálie, ktorými varujú ostatné rastliny v susedstve o nebezpečenstve, napríklad pred blížiacim sa škodným hmyzom. Tie potom začnú produkovať látky, ktoré ich majú pred uvedeným hmyzom chrániť.

Ide o inteligentné bytosti, ktoré chcú žiť. Majú to, čomu ja hovorím ‚vôľu žiť, nechcieť umrieť‘, ktorá je pomerne silno rozvinutá.“

Je potrebné tiež zdôrazniť, že časť výskumu, na základe ktorého vegáni považujú svoje stravovacie zvyklosti za zdravé, neposkytuje takýto dôkaz. Napríklad, keď Khan preštudovala niekoľko známych štúdií, ktoré vegáni radi citujú, zistila, že vegetariánstvo definujú pomerne zoširoka. Navyše, vôbec nepodporujú výlučne rastlinnú stravu.

Uvedené štúdie nielenže zahŕňajú konzumáciu rýb, ale aj tých, ktorí sa stravujú diétne či dokonca tých, ktorí jedia červené mäso raz do týždňa.

Prečo Americká výživová asociácia dnes podporuje rastlinnú stravu?

Khan varuje pred veganskými štúdiami, ktoré vykonali vegáni. Podobne ako u ostatných konfliktoch záujmov, ľudia majú tendenciu nájsť to, čo si želajú nájsť. Dokonca aj vtedy, ak by mali upravovať dáta trošku tu a trošku tam.

Zaujímavé je, že Akadémia výživy a dietológie (bývalá Americká dietetická asociácia – ADA) prešla na odporúčanie rastlinnej stravy. Ako sa však neskôr ukázalo, toto rozhodnutie nasledovalo po odporúčaní zanieteného vegána a vegetariána.

Khan pokračuje:

„Správa publikovaná ADA v roku 2009 odporúča vegetariánstvo a vegánstvo všetkým ľuďom bez rozdielu veku – od novorodencov až po starých ľudí. Ak sa však trocha pohrabete v papieroch, ako to novinári často robia, nájdete, že spoluautormi boli dve osoby. Jedna z nich bol vegetarián a druhý bol vegán. Dá sa dokonca tvrdiť, že vegetariánstvo a vegánstvo sú náboženskými sektami, ktoré podporujú šírenie svojej ideológie do sveta.

Moja otázka znie: Prečo neboli títo dvaja autori označení za možný konflikt záujmov? Veď predsa odporúčajú to celému svetu a všetkým vekovým kategóriám…

V ich výskume sa vyskytujú vážne chyby. Pozrela som sa na ich zdroje. Bolo ich tuším 100 až 200. Avšak len 17 z nich sa týkalo výlučne vegánov. Nemôžete vziať výskum o vegetariánoch a aplikovať ho na vegánov. Takto to nefunguje. Vo vegánskej strave nie je totiž príliš veľa živín, ktoré vegetariánska strava obsahuje.

Priala by som si, aby vegáni nečítali iba blogy či webové stránky s odporúčaniami od ďalších vegánov. Potrebujú vidieť aj výskum z nezaťažených zdrojov. Potrebujú si prečítať moju knihu, ktorá im povie všetko o histórii, filozofii a výživových faktoch vegánstva“.

Naozaj nejde o nadnesené tvrdenia, to vás môžeme ubezpečiť. Čítali sme stovky kníh o zdraví a Khanina kniha „Vegánska zrada“ patrí medi jedny z najlepších čo sa týka hľadania pravdy o vegánstve.

Pri hľadaní stravy vyvážte etiku a zdravie

My nie sme proti vegetariánstvu. Je dobré konzumovať malé množstvo živočíšnych bielkovín, najmä ryby. Občas je možne si dať aj červené mäso zo zvierat kŕmených čerstvou trávou a vajcia z voľného chovu.

Mäso by však nemalo tvoriť základ stravy. Mnohým ľuďom by pomohlo, ak by znížili svoj príjem mäsa. Nie je vhodné ho však ani úplne vylúčiť, pretože mäso obsahuje zopár veľmi dôležitých živín, ktoré vaše telo potrebuje.

Výborným zdrojom živín sú vajcia z voľného chovu. To isté platí o masle.

Preto, keď vám záleží na blahobyte zvierat, odporúčame vám vzdelať sa ohľadne potravín z eticky odchovaných zvierat.

Áno, na konci zvieratá síce umrú, avšak je obrovský rozdiel medzi životom zvieraťa chovaného v priemyselných veľkofarmách a zvieraťa chovaného voľne na čerstvej pastve, keď má plnohodnotný, zdravý a bezstresový život.

V závere si však vždy musíte vybrať medzi životom zvieraťa niekde ďaleko – či už kravy v kravíne alebo pár hlodavcami zachytených v kombajne a vaším vlastným zdravím.

Musíte vedieť nájsť rovnováhu medzi optimalizáciou svojho zdravia a spôsobovaním čo najmenšieho množstva zbytočného utrpenia zvierat.

Záver

Zrejme najzdravšou kuchyňou na svete je stredomorská strava. Bola o nej robená jedna dlhodobá štúdia, ktorá však predčasne skončila v roku 2013. Dôvodom bolo, že prínosy tejto stravy boli tak výrazné, že sa vedcom zdalo neetické upierať ich kontrolnej skupine.

Stredomorská strava zahŕňa prevažne rastliny (ovocie a zelenina) a striedme množstvo rýb, červeného mäsa, vajec aj mliečnych výrobkov. Ide o kompletnú stravu.

Nečudo, že bola vyhlásená za najlepší typ stravy na svete. Je navyše overená tisícročiami a mnohými generáciami, ktoré mali dlhý a zdravý život.

Vegánska strava, na strane druhej, overená nie je. Je preto potrebné dorobiť ďalší výskum, aby budúce generácie vegánov vedeli, do čoho idú.

zdroj: http://www.badatel.net/preco-nebyt-veganom-byvala-veganka-odhaluje-zavazne-skutocnosti/

Komentáře

Ikona diskutujiciho zdeněk 2016-10-22 09:26:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Proti masu nic nemám…do doby dokud se jedná o maso. Takové ty umělé hmoty, které maso neviděly ani z dálky :D fuj fuj.

Ikona diskutujiciho R@d€k H@mr$mid 2016-10-22 10:29:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Pravdivé

Ikona diskutujiciho Depe 2016-10-22 12:04:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

V minulosti mozna tyto studie a zkusenosti lidi mely vyznam, ale kdo bere v uvahu mega zmeny, co se tu ted deji? Cim vyssi hustota, tim se vsechno odlehcuje…v mnohem vyssich hustotach uz nejsou ani fyzicke tela. Jsem doma ciste na bio raw. Cas od casu nekam vyjedu ci si z nejakyho "duvodu" nevemu vlastni jidlo. Zpetne vidim, ze sem si to mela vyzkoušet, co je to dat do relativne vycisteneho tela varene jidlo a pak i ryby a maso (jen bio drubez,kralika). Ty pocity, co to telo citilo se nedaji moc popsat. Bylo to neco jako divna tezka energie, ktera uplne spini telo a pritom jako by se telo to snazilo drzet jen ciste v travicim aktu a rychle to dostat z tela ven. Telem prochazela uplne cernota, co tam nepatrila. Bylo velice zajimave. Vsimla jsem si, ze se toho telo umelo zbavit docela rychle, jak kdyz se clovek vysprchuje od spiny, ikdyz tato sprcha trvala vic dni.

Ikona diskutujiciho Tomas1997 2016-10-22 12:47:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Alue ja nechcem nikoho kritizovat.

Ikona diskutujiciho Alue 2016-10-22 13:25:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[4]:  1. Nebyla jsem nikdy veganka. Považuji to za extrémní výživový směr, jak říká i Margit Slimáková, já s tímto jejím názorem souhlasím.

Ikona diskutujiciho albafos 2016-10-22 13:51:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

S přítelem jsme oba vegetariáni cca 4 roky, ne vegani. A už dříve jsme se shodli na tom, že k čistému veganství bychom ani nešli. Maso nejíme, ale mléčným vyrobkům a vajíčkům se nevyhýbáme. Spíše naopak, snažíme se o co nejvíce pestrý jídelníček! a naše tělo nám to vrací tím, že si nemůžeme skutečně na nic stěžovat :)) Když jsem dostala chuť na rybu, dala jsem si ji, o to větší bylo překvapení, že mi po mase bylo těžko až špatně (poměrně silná bolest břicha s nauzeou). Posléze jsem zjistila, že nejsem jediná. Tělo si na vegetariánství zvykne a odvykne trávení a složitému štěpení masa, takže se může stát, že když po dlouhé době si vegetarián dá i třeba jen vývar z masa ve formě polévky – je mu špatně (opakovaně vyzkoušela kamarádka). Mám stejnou zkušenost s rybou. Jinak konzumuji dostatek mléčných výrobků, vajíčka a pravidelně si nechávám sledovat hladinu všech důležitých vitamínů, minerálů a živin v těle a maso nekonzumuji. A výsledek nejenom, že mi nechybí vůbec nic ale cítím se skvěle a zdraví slouží na výbornou :)) ☼

Ikona diskutujiciho Mary 2016-10-22 14:23:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[4]: Kazdy at se stravuje jak mu vyhovuje, ale to ze veganstvi bez vyzivovych doplnku je dlouhodobe nebezpecne ti potvrdi kazdy doktor, a nekdy ani ty vyzivove doplnky nestaci.

Ikona diskutujiciho albafos 2016-10-22 14:30:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[3]: Vsimla jsem si, ze se toho telo umelo zbavit docela rychle, jak kdyz se clovek vysprchuje od spiny, ikdyz tato sprcha trvala vic dni.

Ikona diskutujiciho ginze 2016-10-22 14:52:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Já si myslím, že největší problém u veganství je to, když se do toho pustí někdo, kdo toho o výživě moc neví. Pokud se člověk začne stravovat vegansky, odřízne se od spousty věcí, které by ve stravě normálně měl, a je potřeba to nějak doplnit. A tady se nedá řídit jenom podle nějakých tabulek – každý člověk je jiný, má jiný metabolismus, jinak sportuje…a to ani nemluvím o tom, že záleží i na tom, v jakém podnebním pásmu člověk žije. Samozřejmě, toto řeší i člověk, co není vegan, ale u toho veganství je to ještě těžší.

Ikona diskutujiciho Alue 2016-10-22 15:08:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[7]: Vem v úvahu také rozdílné schopnosti našich metabolismů, některé aspekty jsou u některých lidí slabší.

Ikona diskutujiciho Alue 2016-10-22 15:11:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[9]:  Pravdu máš. Proto jsem sem ten článek dala, aby člověk věděl, co ošetřit a podchytit. Blbý je zjistit po roce, že něco děláš celou dobu blbě a odskákat to svých zdravím.

Ikona diskutujiciho albafos 2016-10-22 15:33:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[9]: Skvěle napsáno! Máš pravdu ginze 🙂

Ikona diskutujiciho romi 2016-10-22 17:25:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Moje zkusenost je takova, ze cim vic energii mnou prochazi tim vic se potrebuju uzemnovat…a telo me uz parkrat ukazalo, ze me stejne prinuti k tomu co je pro me momentalne nejlepsi…par tydnu jsem zkousela i stavy, ale pak uz bych se po nich asi pozvracela…ted jedu na kurecim a z vetsi casti i z toho, co jsme v lete vypestovali..

Ikona diskutujiciho fred 2016-10-22 17:39:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Dobrý článek, který nabádá k zamyšlení.

Ikona diskutujiciho Firzen 2016-10-22 18:31:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Tak tohle mi opravdu nedá: http://maso.skrabalek.cz/

Ikona diskutujiciho all-is-magic 2016-10-22 18:40:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho Hanka 2016-10-22 21:27:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Když jsem se chta stat vegetariankou, rodina se zděsila – přeci jen mi bylo jen dvanáct let.

Ikona diskutujiciho BE 2016-10-22 22:40:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[8]: Keď ste spokojný vegetarián, vegan, máte vyššiu vibráciu, ako keď jete mäso. Preto i na Umeria vyzývajú ku vegetariánskej strave, ľahšej strave.

Ikona diskutujiciho Mišpule 2016-10-23 00:33:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[4]: A co znamená nezvládnout veganství? Já kvůli veganství málem přišla o možnost mít děti, a to jsem se řídila radama všemožných veganských výživových poradců, takže mě tvůj komentář docela nadzvedl ze židle, nebudu se tady rozepisovat co všechno jsem měla a neměla s tělem v nepořádku, ale než začneš někomu radit ať smaže článek jenom kvůli tomu že tobě se na tom něco nelíbí a že ty se držíš svých názorů a polopravd to je směšný…

Ikona diskutujiciho Alue 2016-10-23 10:15:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[17]: Pro mě osobně vegetariánství dražší bylo, bavíme se o několika tisících měsíčně. Také jsem musela chodit častěji nakupovat, protože nemám zahrádku, která by mě živila v sezoně.

Ikona diskutujiciho Alue 2016-10-23 10:19:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[19]:  To je hrozné 🙁 – Pamatuji si, jak mi tady kdysi psala nějaká veganka úplně fanaticky, že menstruace je odpad a že vyčištěné veganské tělo nemenstruuje etc… Nevěřila jsem vlastním očím, že žena věří tomu, že bez krve je plodná. Tyhle extrémní diety přestanou být sranda, jakmile začne mizet krvácení. Bohužel jsem našla i články, kde vegani tvrdí, že je v pořádku nemít menstruaci, že ji nepotřebujeme, že je to projev špinavého těla a že plodnost zůstane zachovaná, prostě je to strašný, co se dneska děje.

Ikona diskutujiciho Lizzy 2016-10-23 10:22:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Krátkodobý přechod na veganství, případné syrovou stravu, mi zlepšuje náladu a tudíž pomáhá při zimních depkách, spolu s pohybem. Dlouhodobě se takto stravovat je dle mě komplikované a svým způsobem nebezpečné, když nejíte milion potravinových doplňků a sóju. Ale s pescetariánstvím jsem zatím spokojená.

Ikona diskutujiciho Transformace 2016-10-24 13:33:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Vegan v kondici

Ikona diskutujiciho Hmm 2016-10-24 21:25:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Ako tu už niekto písal, len za to, že Alue to nezvládla resp. jej to nesedelo resp. skôr to, že sa nevedela správne stravovať je to tu samé proti proti proti. Predtým to tak tiež bolo, potom bolo zase všetko pre, lebo šla do toho a teraz zase proti. Všetky tie argumenty, uvedené aj v prvých článkoch nedávno vydaných proti argumentmi nie sú. Ja mám okolo seba veľmi veľa ľudí, čo nekonzumuje vôbec žiadne mäso a nič z toho sa im nedialo a ani nedeje. Mäso je dnes iba koncentrát škodlivých látok, bez ohľadu na bio alebo nebio, proteín z mäsa nie je tak dobre vstrebateľný a je to "krv" na rukách jeho konzumenta. Zaujímalo by ako dokážu prežiť tie najväčšie stvorenia čo chodia po svete bez mäsa bez toho, aby im to robilo zle, napr. slony, gorily atď atď…

Ikona diskutujiciho mariankosnac 2016-10-24 22:48:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Alue docela odvaha dať sem takýto článok keď vieš že na tieto stránky chodí vela vegetariánov (asi 30%, niekde tu bola anketa) a medzi nimi bude i isté percento vegeteroristov 🙂

Ikona diskutujiciho Em. 2016-10-25 01:02:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

No, to snad ne… :'D

Ikona diskutujiciho Alue 2016-10-25 07:44:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[25]:  Rozlišuj vegetariány a vegany, pokud nevíš jaký je mezi nimi rozdíl, můžeš googlit. Článek je o veganství, že v sobě nese určitá rizika, ne o vegetariánství.

Ikona diskutujiciho Michaela 2016-10-25 09:57:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[24]: Není asi nutně tomu říkat, že se "neuměla" stravovat.. Jsou prostě lidé kterým to opravdu sedět nebude. Navíc článek je o veganství, ne o vegetariánství… Je spoustu lidí pro které vegetariánství vhodné není, já třeba nemůžu moc ořechy a semínka kvůli alergiím a mléčné výrobky mě zahleňují, opravdu nevím kde jinde bych proteiny brala (a to jsem vegetariánské období měla, byla to zajímavá zkušenost, ale tělo si o maso po čase řeklo). Takže neodsuzovat, prosím. Sloni, gorily, krávy atd mají uplně jinak postavené zažívání. Člověk má trávící trakt uzpůsobený pro rostlinnou a živočišnou stravu, pokud se živočišnou rozhodne vynechat, jde to, ale není to žádná nutnost. Maso umíme zpracovat kvalitně. U lidí je to čiště o etice, o ničem jiném..

Ikona diskutujiciho aves passeri 2016-10-25 14:56:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[23]: Pokud jde o energie, tak z pohledu čínské medicíny má maso jangovou energii. Tedy ne žádnou, ale je prostě vyvážením té klidné jinové. Kdo tvrdí, že jangová energie je špatná energie? Kdybych já se svou konstitucí byla čístě na raw stravě, kde ten jang není do potraviny přiveden ani jejím uvařením, ani kdybych to zasypala čili, tak "zmrznu" :-) Kdybych se svou konstitucí jedla jangové stravy příliš, také mi to neudělá dobře. Věřte, že horko v organismu z čínského úhlu pohledu není nic moc. Pokud má konstituce nebo to, k čemu se člověk za léta svého života "projí" je stav, kdy toho horka má (stačí v některých částech těla a orgánech) hodně a ještě se dopuje masem a třeba ještě grilovaným, tak si zadělává na problémy. A ano, existují rituály, jak maso v určitém smyslu "očistit", tj. aby jeho jezení nebylo jen o vraždění. Smrt je součástí života. Největší problém je to, jakým způsobem a v jakém množství svou potravu zabíjíme. Je to zbytečné a kruté. Nemluvím o tom, jakým způsobem svou potravu chováme. Je jistě záslužné zmenšit počet takto trpících bytostí (ono by stačilo nejíst bezmyšlenkovitě denně), ale proč tak činit na úkor těch lidských bytostí, kterým extrémní stravovací návyky energii jen rozhasí…

Ikona diskutujiciho Mišpule 2016-10-26 14:28:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[21]:Já si toho všímala i na různých diskuzních forech ohledně veganství, většina žen které byly na veganské stravě déle než rok přestali menstruovat, nebo měli rozházené cykly, jenže tam je okamžitě fanatičky a fanatikové bud rozdeptali tím že je to normální přesně jak jsi psala ty, nebo že jedí špatně a nevyváženě, za ten druhý oddíl musím napsat že to není pravda, já se stravovala na základě hodnot z krevních testů a několika doporučení výživových poradců, takže za mě osobně říkám rázné NE! Pokavaď se tedy nechete nechat dobrovolně připravit o plodnost, btw je zamjímavé že většina těhlech výživových fanatiků jsou muži…

Ikona diskutujiciho Lucie 2016-10-29 20:23:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Praktické výzkumy s veganstvím probíhají právě teď 🙂 Výsledky, ať už kladné, obojí, nebo záporné, shrnou příští generace 🙂 Kdo mi může zakázat být vegankou? Mé tělo patří mi 🙂 Starám se o sebe i ostatní bytosti, jak nejlépe dovedu a žiji dle vlastních citů a názorů. Tak jako každý jiný člověk, včetně Alue 🙂

Ikona diskutujiciho Essceptina 2016-10-30 01:19:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Ahoj, čistě můj osobní názor na toto téma je, že každý člověk je jiný a tělo si samo řekne, co chce a co ne. Stačí se orientovat jen podle toho a pouze se pokusit vyhýbat těm svinstvům (éčka), co cpou skoro do všeho (a nevím, jestli je ještě šance se vyhnout GMO). Prostě každý jsme jiný, někdo k životu potřebuje maso, někdo ne, někdo se cítí skvěle při vegetariánské stravě a někdo při raw. Dejte tělu, co si žádá a vnímejte ho. Samo dá každému najevo, po čem mu je dobře a po čem ne. Je to vaše tělo a cítíte ho jen vy 🙂

Ikona diskutujiciho Mued 2016-11-23 00:44:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Vegetariánství, veganství, Raw stravování atd. nepovažuji za extrémy. Beru to prostě jako jiné druhy stravování. A tím jak je nás tu hodně a každému sedne něco jiného, tak je dobře, že je toho tolik a každý si může vybrat. Taky si myslím, jak tu někdo psal, že to tady je jednou vegetariánství ano, pak zase ne. Pravda je, že někomu třeba nemusí sednout nic a musí zůstat při starém. Taky jsem si třeba uvědomila, že jsou věci, které mám ráda, a když je mám ráda, tak se jich prostě vzdávat nebudu.  Jenom kdyby na to přišla doba, že si řeknu, že ne, ale není dobré to dělat násilím. Mám to přesně jak píše Essceptina. Chtěla jsem zkusit vegetariánství, no až se k tomu jednou odhodlám, tak kdyby se ukázalo, že to nejde, tak i když vím, že to nemůžu dělat na úkor sebe a můžu zvířatům pomoct i jinak, stejně by mi prostě bylo trošku líto, že já nemůžu.

Ikona diskutujiciho Michal 2018-04-15 00:56:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Znáte Bretariánství? Asi ano. Jeho princip je v podobě příjmu energie, kterou si tělo převede na potřebné živiny. To potom tedy znamená, že pokud někdo přestane jíst maso a za předpokladu, že je fyzicky a duševně v pořádku, jeho tělo si chybějící vitamíny a minerály vytvoří z prány. V praxi by mohl někdo jíst jen housky s nutelou a jeho tělo by nemělo ničím strádat. :-)

Ikona diskutujiciho Alue 2018-04-15 08:32:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[34]:  Mno, ale fakticky to tak není. Teoretická představa zní dobře.

Ikona diskutujiciho Robert 2018-12-28 14:15:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Dodatek: U vegetarianství skot nezabíjej snad jen Krišňáci apod. a tudíž menšina.

Ikona diskutujiciho Matej 2019-05-11 10:26:39 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Z môjho hľadiska je taktiež vegánstvo príliš extrémne a nezdravé. Môj dedo bol vegán, a mal problémy s mozgovými funkciami keď bol starší sa mu zle prekrvoval mozog a vedomie. Čo sa týka však celej živočíšnej ríše, v podstate je nemožné byť doslova vegánom, pretože aj vegáni konzumujú baktérie na rastlinách a baktéria je taktiež druh živého organizmu. Takžie v podstate aj vegáni konzumujú určité voľným okom neviditeľné živočíchy, ktoré však ich telu nedávajú vôbec nič a navyše o tom zjavne netušia, inak by o sebe netvrdili, že nekonzumujú nič živočíšne. Ja som vegetarián už vyše troch rokov, občas si dám tuniaka, keďže na iné ryby mám alergiu, ktorej sa snažím už dlho zbaviť. Zaujímavé je, že tuniak jediný mi nespôsobuje alergickú reakciu.
Breatheriánstvo je ešte väčší nezmysel než vegánstvo, taktiež nie je založené na fyziológii človeka, ale len na ideológií, ktorá je však úplne slepá k všetkým reálnym fyzikálnym zákonom. A preto je to absurdný nonsens.

Ikona diskutujiciho Alue K. Loskotová 2019-05-11 10:34:39
Ikona diskutujiciho
sipka

Mno, protože 25% mozku údajně tvoří cholesterol a těžko říct, kde vegan vezme dost materiálu na vyživu této důležité hmoty…. :-/

Ikona diskutujiciho Daniel 2019-05-11 11:52:45 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Člověk je plodožravec 🙂 … maso člověk nepotřebuje…pokud by bez masa nepřežil, již pradávno by vymřeli všichni Hinduisté – nejstarší náboženství, Budhisté a další společenství, která zde byla dávno před vznikem našeho „osvíceného“ křesťanství.
Například by nás těžko mohli ohromovat svými schopnostmi tzv. Šaolinští bojovníci že? 😉
Zkrátka není třeba být mrchožroutem… 😉

Ikona diskutujiciho Daniel 2019-05-11 17:30:25 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Člověk je hlavně plodožravec a ne mrchožrout 🙂 … maso člověk nepotřebuje…pokud by bez masa nepřežil, již pradávno by vymřeli všichni Hinduisté, Budhisté a další společenstva, která zde byla dávno před vznikem našeho „osvíceného“ křesťanství.
Například by nás těžko mohli ohromovat svými schopnostmi tzv. Šaolinští bojovníci že? 😉
Zkrátka není třeba být mrchožroutem… 😉

Ikona diskutujiciho Martin Michael 2019-06-14 02:01:26 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Prodejní článek předraženého bio průmyslu. Převzatý z pochybného zdroje. Jediné zdravotní komplikace, které popisuje konkrétně, je oslepnutí z nedostatku B12. Každý, kdo trochu pohledá zjistí, že z nedostatku B12 se neslepne, na nedostatek B12 se umírá. Napřed třas, pak ztráta koncentrace, výpadky nervového systému, následně smrt. Žádné oslepnutí z nedostatku B12. To je blbost. Nějaký vegan oslepl kvůli něčemu jinému a kdosi řekl hele nedostatek B12 způsobil veganovi slepotu.

Co se zaujatosti zdravotnických studií zadaných vegany/vegetariány týče, ano to je asi střet zájmu, ale je fakt škoda, že střet zájmu masokonzumentů zadávajících protiveganské studie a výzkumy už zmíněna není, přičemž o jeho existenci ve světlu téže logiky prostě nemůže být pochyb. Ale takový střet zájmu tady asi teda už nevadí. Toš dobře tedy, asi máte pravdu no 😀 O:)

A tak bych mohl rozebrat prakticky jakýkoli z těch „argumentů“ proti veganství. Ale nebudu to dělat, pozorná bytost tyhle nesrovnalosti prozře na první přečtení. Protiargument jeden selský na všechny nesmyslné a poloobsahové, dokonce ani netýkající se veganství je, že jestliže existují brethariáni, kteří žijí desítky let a netrpí nedostatkem B12, vápníku, bílkovin, železa, atd atd, a ještě se těší dobrému duševnímu i tělesnému zdraví, tak nic z toho, co bylo popsáno v tomto na jasná fakta a kvalitní argumenty plytkém článku, prostě a jednoduše neplatí.

Každého ať živí co sám potřebuje, nikdo by neměl standardizovat co je dobré a co ne, co se musí, a jestli to či ono platí pro všechny. Takové konstatování je krátkozraké a nedospělé. Každé tělo, každá mysl je individuum, nesrovnatelné s druhým, a nikdo z nás tady na Zemi neví, co bude po smrti, obrazně řečeno. Proč tedy diktovat co musí kdo jíst, aby přežil do důchodu? Nebo že vůbec něco musí jíst? Má to nějaký smysluplný důvod? Ne, že?

Tak ať se daří 🙂

M.

Napsat komentář: Michaela Zrušit odpověď na komentář

Ikona moderatora

Moderovaná diskuze: Příspěvky se zveřejňují s časovou prodlevou. Pro účast v diskuzi je třeba, aby byl váš komentář v souladu s obecnými pravidly slušného chování a podmínkami používání stránek