Škola brzdí děti v rozvoji, říká studentka, která absolvovala střední školu ve 14 letech

28.4.2018 v Zprávy 34

Elisaveta Sgonnik vydržela ve škole jen týden. Následně se učila doma. Díky tomu dokončila střední školu ve 14 letech, přitom ale se považuje za normální slečnu. Říká, že standardní vzdělávání ve školách děti brzdí v rozvoji.

Proč jste se tehdy s rodiči rozhodli opustit standardní školní vzdělávací systém?

Moje máma je psycholožka, která organizuje dvoudenní tréninky, kde vypráví o tom, jak je možné organizovat své vzdělávání v rámci zákona, jelikož hodně lidí se bojí ve škole zeptat, zdali je možné vzdělávat se mimo tradiční formu.

Když jsem přišla do školy, tak jsem díky tomu, jak jsem byla připravena, šla rovnou do třetí třídy. Nejdříve to pro mě bylo zajímavé. Chtěla jsem zjistit, co to je, chodit do školy. Chodila jsem do školy asi týden, ale vůbec jsem nebyla vyspalá, neměla jsem chuť nic dělat.

Takže ty jsi přímo cítila, že standardní školní režim ti fyzicky nevyhovuje, protože tvé tělo nedostávalo to, co potřebovalo?

Ano.

Impuls k tomu, učit se doma, vycházel z toho, že ty jsi nebyla spokojená se standardním denním režimem při chození do školy.

Ano, mě ani máma, ani táta nikdy do ničeho nenutili. Vždy mi dávali možnost volby. Potom, co jsem uzavřela čtvrtou třídu, jsme se přestěhovali z Moskvy do Petrohradu. Na prázdniny jsme byli v Soči. Pamatuji si, že jsem si s sebou vzala učebnice pro pátou třídu. Když jsem je začala procházet, tak jsem si všimla, že tam je všude opakování. Přišla jsem k mámě a řekla jsem jí to.


U vás v páté třídě nic nového neděláte?

Z velké části je to jen opakování materiálu, který jsme již prošli. Nový materiál byl jen v dějepisu, který jsem si snadno zapamatovala díky tomu, že máma se mnou hrála hry na tato témata, například hry o cestách rytířů, díky tomu pro mě historie nebyla tak nudná.

Až do konce osmé třídy jsem byla ve státní škole. Devátou třídu jsem absolvovala v soukromé škole, odtud jsem ale také odešla, protože tam nebyl dostatek svobody ke studiu. Následně jsme našli v Petrohradě jinou školu – gymnázium, kde jsem dokončila desátou a jedenáctou třídu. Tehdy jsem ještě chtěla být vědkyní, chtěla jsem se učit na Stockholmské univerzitě.

Pojďme si to zrekapitulovat. Ty jsi přišla do první třídy, tam jsi udělala vstupní test a na základě tohoto testu tě hned dali do třetí třídy.

Ano.

Ve třetí třídě jsi chodila normálně do školy jen týden, následně ses začala učit doma a do školy jsi chodila jen na zkoušky, abys mohla postoupit do další třídy.

Přesně tak.

A všechno to bylo kvůli tomu, že jako malá jsi byla nespokojené s klasickým denním režimem školáka.

Ano.

U rodičů nevznikaly žádné problémy, se vším souhlasili…

Ano, souhlasili. Moje máma znala tento systém vzdělávání, jelikož ona měla v dětství problémy se srdcem a díky tomu se mohla učit doma. Tehdy nebyla varianta rodinného vzdělávání, jako je dnes. Děti se mohly učit doma jen v tom případě, že měly zdravotní problémy. Ona se musela učit sama, jelikož často byla v různých sanatoriích.

Pro tátu to ale bylo něco nového. Jeho máma, moje babička, je velmi konzervativní člověk. Bála se, že budu sedět doma mezi čtyřmi zdmi. Mnozí si o rodinném vzdělávání myslí, že děti sedí jen doma a jsou obložené knihami a nic víc nedělají. Ve skutečnosti je ale všechno obráceně! Pokud budeme hovořit o socializaci, tak já jsem došla k závěru, že ve škole žádná opravdová socializace není, neboť ty se celých jedenáct let učíš v jednom a tom samém kolektivu.

Já jsem okolo sebe měla několik kolektivů. Chodila jsem i na balet, sportovala jsem, učila jsem se jazyky, jezdila na tábory.

Kolik hodin jsi každý den věnovala studiu?

V desáté a jedenácté třídě jsem se školními předměty trávila přibližně 4 hodiny denně. Mimo to jsem hodně času trávila s cizími jazyky a přírodovědnými předměty, protože jsem chtěla déle studovat za hranicemi. Díky tomu, že jsem se učila doma, se mi podařilo dokončit školní program základní a střední školy ve 14 letech.

Co jsi dělala poté, co jsi složila maturitu (po dokončení poslední jedenácté třídy)?

Nejdříve jsem chtěla být biotechnologem – pěstovat umělé orgány, prodlužovat lidem životy, léčit nemoci, které se nyní považují za nevyléčitelné. Nakonec jsem se ale rozhodla pokračovat v muzice, které jsem se začala věnovat v šesti letech – ve hře na saxofon.

Během svého univerzitního vzdělání ve hře na saxofon, kterým nyní procházíš, chystáš se dělat nějaké podobné skoky, jako jsi dělala v základní a střední škole?

Ne, nechystám, ani v tom nevidím žádný smysl. Studuji v Moskvě u Nikity Zimina. On není jen nejlepší v mých očích, vyhrál Grand Prix přední soutěže saxofonistů, která se provádí jednou za čtyři roky. Mým úkolem je vzít si od něho co možná nejvíce!

Za tu dobu, co jsi se učila sama doma, máš pocit, že je něco, čemu ses nenaučila?

Ne. Vůbec ne.

S přáteli je u tebe všechno v pořádku, s lidmi umíš být v hladkém kontaktu, nic takového jako pocit, že ses v té třídě, do které si nechodila, něco nenaučila, necítíš?

Absolutně ne.

Všímáš si na chování svého okolí, že se k tobě chová jinak?

Teď už ne. Dříve, když se lidé dozvídali, že se učím doma, tak se na nás s mámou zlobili, že jsme hned neřekli, že se učím doma. Já to ale nepovažuji za něco, co mě dělá zvláštní. Já jsem stejná, jako ostatní. Někteří si mysleli, že sedím doma, nic nedělám, ale nějakým zázrakem dostávám jedničky.

Dostávala ses někdy do situací, kdy jsi musela být v kolektivu dvaceti třiceti lidí? Bylo tam všechno v pořádku?

Ano, v létě jsem jezdila na tábory a všechno bylo v naprostém pořádku, dokonce jsem byla i kapitánem týmu.

Považuješ se za talentovaného člověka?

Ano, asi ano. Ale měla jsem velké štěstí na rodiče a učitele.

Slavný německý psycholog Gerald Hüther říká, že 98 % dětí se rodí geniálních a pouze 2 % se rodí průměrnými. Ovšem po absolvování základního a středního vzdělání se tento poměr otáčí – zůstávají jen 2 % geniálních a z 98 % se stávají v uvozovkách „normální“ (průměrné) děti. Ze své pozice člověka, který do školy de facto nechodil, souhlasíš s tím?

Ano. Souhlasím s tím, že škola nás brzdí v rozvoji.

Dodatek Alue:

Úplně jsem si vzpomněla na ta léta totální frustrace, kdy jsem si uvědomovala že úplně zbytečmě sedím ve škole, hodinu opakujeme něco co už jsme brali, nebo bereme něco co k ničemu nebudu potřebovat. Měla jsem pocit, že zhruba polovina času, co prosedím ve škole (když počítám základní) byl prostě zabitý čas. Místo osmi hodin se to samé dalo zvládnout za čtyři, se stejným efektem. Což odpovídá i čtyřem hodinám domácího učení doma. Co jsem vždycky oceňovala velice, byly hodiny jazyků. Tam mi přišlo smysluplné využití času, ale u jiných předmětů to dost pokulhávalo.

Často jsem si říkávala ,,a kvůli TOMUHLE jsem dneska vstávala o půl sedmé….“ Bývala jsem ze školy nervozní, nemohla jsem kvůli tomu večer dlouho usnout, pak jsem se nemohla ráno dospat a dohánět deficit během víkendu je nesmysl. Úplně mě ten systém drtil, pak ani nebylo divu, že mi pořád něco bylo, tělo stávkovalo jak jenom mohlo. Závidím všem, kteří měli takový luxusní přístup a mohli se učit doma v klidu.

zdroj: https://cz.sputniknews.com/nazory/201804117135030-skola-deti-studentka-elisaveta-sgonnik-doma/

Komentáře

Ikona diskutujiciho Choco 2018-04-28 01:36:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Pod tento članek bych se mohla podepsat. Cítím to úplně stejně. Jsem věčně unavená, ze stresu jím víc sladkého a na intru taky nic nedělam, protože mám koníčky, kterým se můžu věnovat jen doma a s lidmi, kteří tam jsou se bavit nedá. Dokonce jsem teď ke konci školy zacala upadat do depresí, protože bych se chtěla rozvíjet a učit se to, co mě baví, ale jak to ma člověk udělat, když z únavy není schopný normalně přemýšlet? Každý týden je pro mě ztráta času. Kéž bych jen mohla říct, že jsem se tam měco naučila, ale to by nejdřív museli učitelé dělat svou práci!

Ikona diskutujiciho Marcela 2018-04-28 04:50:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Já si pamatuji, že jsem ani do školy nechtěla chodit hned od první třídy. Absolutně mě to nebavilo. A ještě jsem měla paní učitelku, která byla na mě zasedlá, byla zlá.

Ikona diskutujiciho Victoria 2018-04-28 07:52:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Já myslím, že dost záleží na dané škole, na přístupech učitelů apod. Vždycky se najde učitel, který nic nového nenaučí, ale zároveň se najde učitel, který to prostě umí. Například já jsem měla štěstí na učitelku společenských věd. Byla to úžasně oduševnělá bytost a třeba taková filozofie s ní byla neskutečná. Nebo jazyky mi hodně daly. Na druhou stranu je fakt, že mi taky nevyhovoval tento systém časově. Člověk ve škole sedí každý den osm hodin, přijde domů totálně unavený a ještě se musí učit třeba na 4 písemky. Teď jsem na vysoké a je to větší pohodička, i když je učiva víc :-D.

Ikona diskutujiciho Alue 2018-04-28 07:55:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[1]: Mentální únava pocitově dělá i únavu těla, ale reálně ta únava těla není, jenom si ji mozek myslí. A když ji překonáš a jdeš ven na procházku nebo si zacvičit, tak si naopak tím aktivním pohybem odpočine tvoje mysl. Takže kdo dělá v sedě, rozhodně by měl překonat následnou únavu a cvičit, hýbat se aktivně. Aspoň 30min, ideálně hoďku. Zahání to i depku z přetažení.

Ikona diskutujiciho Peta 2018-04-28 09:01:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Ještě několik let po dokončení jsem měl děsivé sny o tom, že zase sedím ve škole, po probuzení vždycky ta úleva že půjdu "jenom" do práce (ta sice byla taky nudná, ale nikdo mě nepronásledoval s testy).

Ikona diskutujiciho Alue 2018-04-28 09:06:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[5]:  Týjo a jak já teď trpím na teoriích v autoškole. Jsem tam jenom hodinu a půl, a pokaždé mám pocit že umírám :D

Ikona diskutujiciho Lulu 2018-04-28 09:32:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Áno, súhlasím s článkom.Vstávam o 6:05 aby som stíhala rannú rutinu a na čas prišla do školy a vyučovanie sa začína o 7:30.Celé poobedie sa učím a len krátky čas trávim so zvieratkami, v prírode či kreslením.Učila som s čínsky ale už sa neučím lebo poriadne nič nestíham.A ešte jedna vec – ak sa niekto spíta učiteľa, možno rodiča načo mu daná vec bude odpovie:"To patrí k všeobecnej inteligencii."tú odpoveď neznášam.

Ikona diskutujiciho Alue 2018-04-28 10:06:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[7]:  Já bývala tak nešťastná z počítání s písmenky, abych nakonec zjistila, že pro život stačí základní počty a trojčlenka :-?

Ikona diskutujiciho Ayeri 2018-04-28 10:17:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Víceméně s tím souhlasím, i když záleží dost na každé škole a na přístupu každého učitele. Největší problém vidím na prvním stupni a celkově na základce, kde se fakt pořád jen opakuje a čeká se na pomalejší děti. Věřím tomu, že jinak by se dala základka zvládnout za polovinu času. Podle mě je to hlavně tím, že jsou tam pohromadě talentované a pomalé děti, které se musí učit podle stejných osnov. Takže ty nadané se tam v jednom kuse nudí, dělají to, co už dávno zvládají a často musí předstírat hloupost, aby se vyhnuly šikaně a označení šprt. Což se ne vždy daří, takže ty nejchytřejší děti jsou pak třeba ještě několik let poznamenané šikanou. Naopak ty pomalejší děti pořád nezvládají nic a vzdávají to, protože nemají pozitivní motivaci. V důsledku v tom systému nevidí smysl vůbec nikdo, nikoho to nebaví ani nemotivuje k tomu, aby se dobrovolně chtěl učit nebo číst. Možná v soukromých školách je ta situace lepší, ale to nemůžu posoudit. Na středních už se to rozvrství, osobně mám před maturitou a byla jsem ty čtyři roky šťastná, i když jsem se musela naučit spoustu věcí, které jsem zapomněla, protože mi k ničemu nejsou (fyzika a tak) a spoustu dalších ještě zapomenu. Ale od lidí z jiných škol, hlavně odborných a učňáků, jsem slyšela, že učitelé tam vůbec nedělají svou práci a kašlou na to stejně jako studenti. Takže ano, souhlasím s tím, že doma se podmínky každému přizpůsobí, je čas se mu individuálně věnovat a věřím, že díky tomu se dá škola zvládnout do 14ti let 🙂

Ikona diskutujiciho Tereza 2018-04-28 11:04:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Hlásí se vám budoucí učitelka :-D

Ikona diskutujiciho Jindra J. 2018-04-28 13:28:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Jak to tu tak čtu, tak většina lidí má nebo měla stejné či podobné problémy. Ranní vstávání do školy, učení se pro ně nesmyslů a věcí co se v životě neuplatní, vyčerpání…

Ikona diskutujiciho Helene 2018-04-28 14:21:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Já si pamatuju že jako malá holka jsem se naučila sama od sebe bez nucení a se zájmem číst a psát ještě předtím než jsem šla do školy. Pamatuji si, jak jsem to mamce ještě dávala zkontrolovat. V lavici jsem potom seděla úplně bez zájmu, protože oni se učili co už dávno znám. No a s tím kolektivem…ano opravdu všichni musíme potvrdit, že není nic lepšího než každý den vídat po dobu DEVÍTI LET!!! ty samé ksichty co se vám akorát tak celou základku posmívají :D…nádhera ta škola

Ikona diskutujiciho aston 2018-04-28 15:22:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Tak tohle je pořádný článek, včetně tvého velmi hodnotného dodatku. Díky 🙂

Ikona diskutujiciho armag 2018-04-28 18:39:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Sedět 6 hodin ve škole byla docela pohoda, vzhledem k tomu, že v práci musí člověk stát 8 hodin, někde dokonce 12.

Ikona diskutujiciho Tara 2018-04-29 01:25:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Já teda studuji v Irsku a musím říct, že přístup učitelů i výuka sama o sobě je skvělá – máme sice méně předmětů, ale za to se přednášející dokáže i ve velké třídě věnovat individuálně a je to samozřejmě znát. Jinak by to tedy bylo co se týče střední školy, tam je systém nastavený úplně jinak, ale vždy je nejlepší se řídit vlastní intuicí a když se něco chci naučit, tak se to naučím. 🙂

Ikona diskutujiciho hanka 2018-04-29 09:37:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[15]: teda to máš super! Blahopřeju, to musí být úžasné studovat a žít v Irsku:) je to nádherná země.

Ikona diskutujiciho hanka 2018-04-29 09:52:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Jo a ještě mě napadá…nejvíc mě inspirují učitelé kteří jsou "stará škola", to znamená odborníci co mají úctyhodné znalosti, svým oborem žijí a zároveň jsou dobří lidsky, mají morálku, mají své zásady a nikdo si k nim nedovolí. Vzbuzují přirozený respekt. To je rozdíl oproti dnešku, bohužel. Dneska se nosí spíš odfláknutá práce, ve stylu využij systém a hlavně se moc nenadři. Toto se pak předává žákům a společnost upadá. To se mi nelíbí, když už něco dělám tak to mám dělat dobře anebo vůbec.

Ikona diskutujiciho Daisy 2018-04-29 11:07:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[4]:Aluško, ráda bych se Tě zeptala na jednu věc-brala jsem jednu dobu Tryptofan před spaním, když jsem měla problémy a nemohla usnout. Po 2-3 týdnech braní jsem zjistila, že se hodně přeříkávám, nemohu si vzpomenout na některá běžná slova. Tryptofan jsem vysadila a problémy ustaly. Zdálo se mně, že to není možné, aby toto Tryptofan způsoboval, tak jsem pak za nějakou dobu, kdy jsem zase špatně usínala, Tryptofan párkrát vzala a problémy se zase dostavily.Máš nějakou představu, čím by to mohlo být?Děkuji

Ikona diskutujiciho Alue 2018-04-29 20:28:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[18]:  Jediné co mě napadá je, že nedostatek tryptofanu nebyl tvůj problém a prostě ses tím předávkovala, pak to nemuselo dělat tělu dobře. Jinak já žádné takové problémy nemám.

Ikona diskutujiciho Daisy 2018-04-29 21:53:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[19]:Děkuji za odpověď, jdu zjistit,jak se jeho nedostatek projevuje.Já myslela, že je vysloveně na uklidnění ;-)

Ikona diskutujiciho fred 2018-04-29 23:44:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[11]: Taky jsme se jednou na základce naší češtinářky/třídní ptali, proč se učíme větné rozbory a související věci.

Ikona diskutujiciho Rossie 2018-04-30 00:40:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Tento článek my momentálně mluví z duše!

Ikona diskutujiciho Rossie 2018-04-30 00:43:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

P. S. jestli mohu poprosit o nějaký článek jak zvládat stres ve škole, jak pravidelně a správně jíst (když nemám čas kolikrát ani na oběd) , jak se celkově nezbláznit a zůstat dobře naladěná.

Ikona diskutujiciho Alue 2018-04-30 08:19:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[20]:  Ne, je to aminokyselina, stavební prvek melatoninu a v dávkách vyšších než by měl být naopak nemusí být prospěšný, četla jsem dokonce i něco o poruchách srdce.

Ikona diskutujiciho Alue 2018-04-30 08:23:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[23]:  Nezvládala ani trochu, já byla ze všech škol úplně v řiti fyzicky, psychicky, energicky. A děkuji konstruktivní síle vesmíru za každé ráno co se vzbudím a nemusím do té opičárny. Já nemám komu co poradit.

Ikona diskutujiciho zdeněk 2018-04-30 16:26:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Pro mě je škola úplně dílo satanovo. Díky střední škole jsem se úplně rozhádal s rodiči a teď je vidím spíš jako úhlavní nepřátele, kteří mě chtějí podrazit nohy každou chvíli. Ve třeťáků jsem se musel na střední začít učit, už mi to bez učení nešlo. Jenže já na učení potřebuji klid, prostě klasické požadavky pro "práci hlavou". Jenže moji rodiče jsou oproti mě mentálně o několik úrovní níž a spousta věcí jim nedochází. Že třeba jejich hlasitou konverzaci slyším a ruší mě, že nahlas puštěná televize mě ruší, když dupou, hází a mlátí s nádobím, nebo nejhůř když otec dělá nějakou hlasitou manuální práci v dílně nebo na zahradě. Ze začátku jsem tu trpělivost i měl jim vysvětlovat jak je pro mě ve své podstatě nemožné se učit v rámusu, ale oni nic. Vždycky mi na to řekli oba dva:" Nemůžeš nás ale omezovat!"A když jsem jim připomněl, že oni omezují mě tak mi bylo řečeno ať jsem víc tolerantní vůči druhým. Třeťák, půlka čtvrťáku jo, dobrý, prostě jsem si myslel že jsou to blbci a ahoj. Ale teď před maturitou, příští týden jsou písemné a já se potřebuji učit, potřebuji si zkoušet testy z minulých roků. Ale ne! Když neudělám maturitu v prvním termínu, tj. teď na jaro, tak mě nevezmou na vysokou. A když mě nevezmou na vysokou tak budu vyloženě v prdeli, protože já nejsem člověk stavený na práci ve fabrice nebo v kanceláři, já umím jenom akademické záležitosti, konkrétně fyziku. A jestli neudělám kvůli této prkotině didaktický test z češtiny tak to u nás doma bude velice zajímavé. :-x Jak říkám, pro mě je školství dílo satanovo.

Ikona diskutujiciho kalia 2018-05-01 01:31:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[18]: DDD je 3,5 mg/kg hmotnosti. Když někdo váží např. 50kg, tak to je 3,5 x 50 = 175 mg. Na obalu (či od prodejce) se dá zjistit, kolik mg tryptophanu obsahuje jedna odměrka (např. u toho, co mám, 5ml odměrka obsahuje 1,5g tryptophanu). Dám si to do trojčlenky online, přímá úměra, 5 = 1,5 a Y = 0,175 (175mg je totiž 0,175g, musím dodržet stejné jednotky v trojčlence). Vyjde mi výsledek Y = 0,6. To znamená, že denní dávka tryptophanu pro 50kg člověka je 0,6 ml. Když mám odměrku o velikosti 5 ml, tak jak velkou část z ní musím nabrat, abych dostala 0,6 ml? Udělám zlomek 0,6 : 5 = 0,12 a nebo použiju znovu trojčlenku přímá úměra: 5 = 100 (procent) a 0,6 = y (procent). Výsledek je 12 procent. To znamená, že když si oměrku 5 ml pomyslně rozdělím na 10 dílů, tak denní dávka, kterou bych měla nabrat, je 1/10 (jedna desetina) odměrky a kousíček.

Ikona diskutujiciho Alue 2018-05-01 09:53:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[27]:  Já používám Brainway, tam se píše 1-3 kapsle na den. Před spaním polknu dvě. Jedna mi totiž nestačila. Nic nepočítám, prostě jsem to vypozorovala na své reakci. Asi to není tak moc koncentrované.

Ikona diskutujiciho Charlen 2018-05-01 23:57:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Do určité míry souhlasím se slečnou.. ovšem ne každý rodič na toto přistoupí a ne každému dítěti toto pomůže k rozvoji.. upřímně si myslím, že by se mělo pracovat na zlepšení školství a ne na potencionální likvidaci školství.

Ikona diskutujiciho Veruchakk 2018-05-02 09:30:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Přidám se i se svou zkušeností. A to sice, že na základce i gymplu jsem fakt byla nešťastná, nešlo mi se učit, byla jsem demotivovaná a obzvlášť na gymplu jsem si už myslela, že už se nikdy nic učit nechci..škola ve mne zabila jakoukoliv zvídavost (a to nejen ve škole, ale v životě!) a chuť se učit….Naštěstí jsem si dlouhou cestou došla k vejšce, která mi fakt připadá smysluplná, studium mě najednou baví, dává mi nejen vědomosti ale i schopnosti důležité pro život, tak nějak mě celkově rozvíjí. A není to jen o šrocení se, ale o porozumění, diskuzi, přemýšlení atd. A tohle všechno mi přesně na základce, gymplu chybělo… Takže tímto vřele doporučuju všem hledajícím FHS na Karlovce v Praze, troufám si říct že je to u nás škola unikátní, kde vše funguje tak nějak jinak 🙂

Ikona diskutujiciho Lucka 2018-05-02 14:40:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho Daisy 2018-05-02 20:52:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[27]:Děkuji moc,Kalio, za komentář! !☺

Ikona diskutujiciho Daisy 2018-05-02 20:55:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[28]:Já,Aluško,brala od stejné firmy a jen jeden před spaním a přesto jsem měla dost výrazné obtíže. No každý jsme zkrátka originál :-)

Ikona diskutujiciho Alue 2018-05-02 21:20:00 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

[33]:  Já můžu polknout klidně 5 když mám fakt hodně špatnou noc a nemůžu spát ze špatných energií a stejně mě to neomámí. Do 20ti minut cítím že to je v mozku, účinek uvolnění asi 30 minut a pak to zase necítím a když neusnu za těch 30 minut, tak nic.

Napsat komentář: Daisy Zrušit odpověď na komentář

Ikona moderatora

Moderovaná diskuze: Příspěvky se zveřejňují s časovou prodlevou. Pro účast v diskuzi je třeba, aby byl váš komentář v souladu s obecnými pravidly slušného chování a podmínkami používání stránek