Čtenář mi doporučil zajímavý film The Box z roku 2009. Pointa filmu je o tom, že manželský pár dostane na zvláštní nabídku. Pokud zmáčknou červené tlačítko na záhadné krabičce, dostanou jeden milion dolarů. Má to ale háček. Někdo, koho neznají, na oplátku zemře.
Manžele hrají Cameron Diaz a James Marsden. Protože v matrixu platí, že co hrajeme, ve skutečnosti nehrajeme, ale jde o symbolické rituály, zůstaneme u jejich skutečných jmen, i když se ve filmu jmenují jinak.
Cameron je doma sama, když přijde záhadný pán, kterému chybí část obličeje a skrz nevzhledné maso na straně mu i prosvítají zuby. Cameron se ho očividně bojí, ale nakonec ho pozve dál. U stolu dostane zmíněnou nabídku. Své rozhodnutí může konzultovat pouze se svým mužem Jamesem a s nikým jiným, jinak nabídka padá. Navíc to musí být do 24 hodin.
Člověk nemusí být žádný velký znalec symboliky, aby pochopil, že jde o klasickou smlouvu s dáblem. Asi jako když ožralec Čupera podepsal ďáblovi úpis na čtyřnásobně sypající klasy.
Když si položíte otázku, milion, nebo smrt neznámého člověka, určitě by nad ní reálně uvažoval někdo, kdo žije v matrixu a věří pouze na hmotu.
Když ale víte, že ve skutečnosti žijeme v Matrixu, ve hře kde jsou síly bojující o lidskou duši, pak víte naprosto jistě, že to za to nestojí a že tuto nabídku nesmíte přijmout.
Navíc v mnoha příbězích, pohádkových i filmových, bylo lidem jasně mnohokrát ukázáno, že smlouva s ďáblem, ačkoli na začátku vypadá lákavě, má háčků víc a nakonec se přání nenaplní tak, jak si upsaná duše představovala, nebo přála. Nakonec pak takové příběhy končí katastrofou. Připomínám třeba film Ďáblův advokát: Ďáblův advokát: Jak zaprodat duši
Zajímavá symbolika filmového plakátu. Cameron má přes obličej červenou čáru (symbolika krve, smrti) a před ní stojí agent. Znamená to, že jim patří. Že jim odevzdala duši.
V úvodu filmu je zvláštní scéna, kdy syn Cameron uráží před svými kamarády, že je stará. Ona mu na to odpovídá, že je jí teprve 35 (v reálu 37). Na to jí syn odpovídá, že je to stáří. Že pro něj je ona už stařena. Ona mu na to nic neřekne. Krátce poté se Cameron, hrající učitelku, nechá ponížit od dalšího drzého spratka přímo ve své třídě.
Tato část filmu mě zaujala proto, že pro elity jsou jejich ženské loutky staré, jakmile jim odbije 40. rok věku. (Marilyn Monroe byla zavražděna ve 40ti letech.) Populace je cíleně učena tomu, aby byla posedlá věčným mládím a krásou. Mizí úcta k pokročilému věku a naopak se objevuje šikana starších lidí.
A jaké má poselství to, že se filmová manželka nechá ponižovat od děcek? Že nemá žádnou sebeúctu a není schopná ukázat děcku kde má hranice? Možná proto právě slaboduchá manželka mačká tlačítko – snadněji podlehne svodu zla.
Ďábelský kontext filmu podtrhuje všudypřítomná krev, která se řine z nosu lidí, se kterými zaprodaný manželský pár jedná. Když Cameron Diaz tlačítko zmáčkne, zaprodá duši nejenom svou, ale také manželovu, protože mělo jít o jejich společné rozhodnutí. Od té chvíle mají černé svědomí a jsou ještě úzkostnější, než předtím.
Krátce na to je opět navštíví znetvořený muž a předá jim milion v kufříku. Oznámí jim, že skříňka bude přeprogramována a poputuje dál. Ale další nabídku dostanou lidé, které manželé určitě neznají. Při jeho odchodu manželé pochopí, že udělali obrovskou životní chybu a chtějí mu peníze vrátit zpátky. Muž jim však oznámí, že tlačítko již zmáčkli a jejich oběť už zemřela. Od té chvíle už není cesty zpět. Od té chvíle si film trochu hraje s psychikou diváka a snaží se vyvolat nepříjemné napětí, které má být předzvěstí neblahých následků, které zákonitě musí přijít.
James se zhruba v polovině filmu potká v knihovně s temnou kněžkou. Ta ho dovede do zvláštní místnosti s typickou zednářskou šachovnicí a dá mu vybrat ze tří portálů. Jedním se ještě může osvobodit, další dva ho dovedou do věčného zatracení. James si vybere dvojku a je vtažen prostředním portálem.
Současně s tím vede jeho žena rozhovor se znetvořeným mužem a vykládá mu, že má sama znetvořenou nohu, jsou si podobní a cítí k němu lásku. Poté si podají ruku a ona ztrácí vědomí.
V další scéně se oba potkají v ložnici, jejich setkání však vede přes vodu… Tady je zajímavá narážka na film Constantine, kde voda fungovala jako portál do jiných světů. V tomto filmu funguje voda jako teleportační kanál záhadných architektů.
Později se ukáže, že znetvořený muž není normální bytost, ale někdo, kdo zemřel a v márnici vstal z mrtvých. Od té doby pracuje pro nespecifikované „zaměstnavatele“, pro které dělá „experiment“. Říká, že experiment skončí tehdy, kdy lidé přestanou mačkat to prokleté červené tlačítko.
A co když ho mačkat nepřestanou?
„Pokud lidské bytosti nemohou nebo nechtějí obětovat individuální touhy, vyšší dobro vašeho druhu nemá šanci na přežití a moji zaměstnavatelé pak budou nuceni váš zánik urychlit.“
Pro koho tedy pracuje? Zřejmě pro architekty a správce Matrixu.
Na konci filmu se manželé dozví, že jejich dítě je trvale postiženo, ale dostanou poslední šanci se vykoupit: Buď budou žít do konce života s postiženým dítětem a milionem, nebo James zastřelí Cameron která za to může (stiskla to ona), tím zbaví syna postižení a milion bude uložen na synův spořící účet.
Cameron tak umírá ve chvíli, kdy nový zájemce o milion mačká červené tlačítko.
© Alue K. Loskotová, www.aluska.org 2022
Poslední komentáře
-Alue K. Loskotová No, pripomenulo mi to hudobný klip od Priessnitz…
-mariankosnac Teda ja neviem jak je to s tými…
-mariankosnac Otázka zda pomoci a nebo nechat chcípnout, tvrdě,…
-není Tak já jsem znal osobu, co měla takového…
-*****