Štěstí jako vizitka dobře žitého života

18.9.2025 v Poselství 14

Nedávno jsem si pouštěla rozhovor dvou mužů, kteří se bavili o výchově dětí. Padla tam spousta obrovsky cenných a moudrých rad, jak k dítěti přistupovat laskavě a přitom efektivně. Jak porozumět situacím, při kterých se dítě sekne. Dalo mi to mnoho odpovědí nejenom ohledně pozice rodiče, ale také ohledně mě samotné a mé vlastní rodinné a vztahové dynamiky.

To, co mohlo být v minulosti považováno za můj problém, byla ve skutečnosti logická reakce na něco, co se mi dělo a co nebyla moje vina. A to je to, co na psychologii nejvíc miluju. Pomáhá člověku pochopit jeho vlastní svět a velmi často mu sejme ze zad břímě, které by na sobě jinak tahal celé roky, protože mu někdo řekl, že to je jeho… a přitom to je břímě někoho jiného.
Jakmile se uvolní prostor po zátěži, otevře se rozhled, který je krásný a osvobozující.

Jedna z myšlenek, která se mnou silně zarezonovala, byla věta, že Dítě nevěří člověku, který sám ukazuje že neumí žít.
Nevěří člověku, který si neumí poradit sám se sebou a se svým životem. Že člověk, který je evidentně úzkostný, depresivní, vyhýbavý a konfliktní, prostě nemůže být dobrý vzor pro dítě a tudíž se pak nemůže divit, když se dítě odpojí a pak má „bouřlivou pubertu”.

Puberta je vlastně první velké vysvědčení pro rodiče. Pokud je tam důvěra a dítě funguje i ve chvíli, kdy s ním třískají hormony, je to skvělý výsledek a vidíme na tom, že rodič splnil svůj úkol výborně. Dokonce tam padla myšlenka, že období vzdoru je „západní koncept”. Že jsme si z problému, který se děje velmi často, udělali normál, abychom se jím tolik neznepokojovali a nemuseli ho řešit. U přírodních/primitivních národů se totiž takové věci v rodinách nedějí.

Ta myšlenka na mě hodně dolehla. Podobně jako informace o nedotknutelném emočním jádru, gaslightingu, nebo narcistní poruše osobnosti, se mi tím otevřela úplně jiná perspektiva na mnoho situací v mém životě a mou dynamiku v různých vztazích. Najednou jsem tím získala rozumově podloženou odpověď na něco, co jsem cítila a dělala instinktivně, akorát jsem to nedokázala slovně pojmenovat, protože mě to jednoduše nenapadlo.

Začala jsem si pokládat otázky jako:
Kolik lidí v mém okolí, nyní a v minulosti, umělo/umí žít svůj život? A kteří z nich byli pro mě vzorem? … Že já jsem se opravdu odpojovala a bránila vůči lidem, kteří zřejmě nevěděli, jak sami na sebe a na život…? Skutečně ano. Ta nekompetence, nejednoznačnost, nesoudržnost a vnitřní chaos vyvolávají nejistotu a nedůvěru.
Oproti tomu kompetentní a zralí lidé vědí, jak mají žít. Ti, které uznávám a kteří jsou pro mne inspirací, nebo oporou, to v sobě mají.

Došlo mi tak, že to neplatí jenom o vztahu rodič-dítě, ale platí to o vztazích všeobecně. I pes přece pozná, když je majitel nekompetentní a pak ho má úplně na párku. Pak panička řve „Filípku ke mně” a Filípek bere čáru do pole, ani se neohlídne.

Jak poznáme člověka, který ví co sám se sebou a který umí žít – tudíž je i kompetentní a důvěryhodný na to, aby mohl někoho jiného vést a radit mu? Ať už je to partner, dítě, zvíře, kámoš, nebo mentor? Co ho definuje?

– Rozhodně je to za mě vnitřní klid. Není to chaotik, neječí a neexploduje kvůli maličkostem. Když něco řekne, tak to platí a dá se na to spolehnout.

– Je to pohodář. Vyzařuje z něj štěstí a optimismus. Štěstí a radost jsou totiž vedlejším efektem správně žitého života a dobře postaveného vnitřního světa. Je to vlastně plod našeho úsilí. Vizitka, kterou sebe prezentujeme okolnímu světu. Tu jsem, jsem spokojený a je mi dobře. Umím žít. Umím si život užít. Mnoho lidí hledá štěstí, aniž by rozumělo tomu, že štěstí se buduje. Štěstí se nedá nějak náhodou získat, ani na něho nejde počkat v budoucnosti. Je to vedlejší produkt toho, když žijeme dobře.

– Neupadá do depresí a nezalívá je alkoholem. Místo toho aktivně hledá způsob, jak řešit to, co ho trápí, aniž by nadbytečně trávil čas v něčem, co ho ničí. Neznamená to, že je dokonalý, že ví všechno, že umí vyřešit okamžitě všechno nahned, nebo že nikdy nemá špatnou náladu. Ale nejedná sebedestruktivně. Volí efektivní metody a vědomě pracuje na problémech.

Vidím v tom i velký duchovní přesah. Mnoho lidí, které jsem na své cestě duchovního průzkumu potkala, mělo rysy, které se mi při zamyšlení nad tímto poznatkem vybavily.
I když byl každý z nich originál s vlastním osobním příběhem, za tu spoustu let jsem vypozorovala určité rámečky, ve kterých se mnoho lidí pohybuje a proto si myslím, že toto je zrovna myšlenka, kterou stojí za to vyzvednout i v kontextu duchovní komunity, protože nedůvěra k okolí a trauma z lidí, kteří sami neví co se sebou a neumí žít, je jednak podhoubí pro psychické potíže a životní nejistotu mnoha hledajících, a zároveň to také může být brzda pro vlastní duchovní a životní rozvoj, pokud v tomto programu oni sami žijí.

Také si myslím, že položit si tyto otázky je skvělý způsob, jak sám sobě ukázat, jak na tom jsem já osobně. Na čem stojí můj vnitřní svět, moje psychické nastavení, můj systém víry, moje životní filozofie.
Jak zvládám život? Umím ho žít? Umím si ho užít? Vyzařuje ze mě láska a pohoda, nebo úzkost a nenávist?
Můžeme takto sami jednoduše zhodnotit, v čem si vedeme dobře a zároveň tím vystoupí do popředí oblasti, které jsou pro nás zraňující, nezdravé, nebo které už přestaly sloužit a vyžadují změnu.

pokračování příště


O autorce

Alue K. Pavlíčková je holistická léčitelka a spisovatelka. Zabývá se duchovním rozvojem, psychospiritualitou, mimosmyslovým vnímáním a poradenstvím. Pomáhá klientům v nalezení duchovní a energetické harmonie prostřednictvím terapií na duchovniterapie.cz a článků na aluska.org. – více

Komentáře

Ikona diskutujiciho Danny 18. 9. 2025 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Něco na tom asi bude. Mít v životě (hlavně v dětství) takového moudrého a laskavého mentora je podle mě k nezaplacení. A kdo ho má? Každý si táhne vlastní zranění a myšlenkové programy a ty se pak předávají z generace na generaci.
Ale to, že děcko pozná, že lidi kolem něj neví, jak žít, slyším prvně. Vždycky jsem četla o tom, že dítě se přizpůsobí, ať už ho to stojí cokoli. Protože bez péče rodiče a přízni okolí by nebylo schopné přežít – jako každé jiné mládě. Ale kdybych si poslechla celý rozhovor, o kterém mluvíš, možná bych to pochopila líp.
Rozhodně by se o tomto tématu dalo dost diskutovat.

Ikona diskutujiciho Alue K. Pavlíčková 18. 9. 2025
Ikona diskutujiciho
sipka

Rozhovor, který mě inspiroval k tomuto článku i k tomu co přijde hned po něm, je pod odkazem v úvodu tohoto článku.
https://www.youtube.com/watch?v=oaNQXySfM6Q&t=709s
Malé dítě, pokud není přijímáno, vnímá sebe samo jako vadné, špatné a snaží se zavděčit, dokázat že za něco stojí. Tak vznikají komplexy méněcennosti, slabá sebedůvěra, sebedestrukce.
Ale když už dítě vyrůstá a začíná mít vlastní rozum, probudí se u něj hlas nový. Ten, který umí vidět okolí i kriticky. Ten, který mu pomůže pochopit, že ta pravda asi není tak černobílá. Ten, který vidí, že problém možná není v dítěti, ale v okolí, které se o něj nepostaralo dobře. A pak je mu 13 a už si uvědomuje, že alkoholik vede nevhodné řeči, že moralizuje a sám má máslo na hlavě. Chápe, že o takového člověka se nemůže opřít, že je nedůvěryhodný.
Pak bychom tomu mohli říkat divoká puberta, ale spíš je to proces individuace. Způsob, jak se dítě může samo vyléčit.

Ikona diskutujiciho Freya 18. 9. 2025 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

S tou psychologií a odložením břemene souhlasím. Já si teda prošla divnou fází, kdy nejprve jsem se jakoby zaradovala, „uf, nejsem divná já“… ale pak mě dost šokovalo, že přišlo poměrně dlouhé období lítosti, pláče, sebelítosti, šoku, pocitu nespravedlnosti od osudu, vzteku na tyrany apod… Prostě to všechno muselo ven i touhle ošklivou cestou. Tedy, není to někdy prvoplánově úleva, ale přijde i takovej propad dolů, že si člověk říká, že se mu možná v tom pocitu, že vadný je on, žilo lehčeji. No, je to boj, ale pak ty chvíle úlevy a toho, co popisuješ, stojí za to.

Ikona diskutujiciho Alue K. Pavlíčková 18. 9. 2025
Ikona diskutujiciho
sipka

To je naprosto pochopitelná reakce.
Mně jsou taky líto všechny roky, kdy jsem zbytečně trpěla jenom proto, že jsem ještě nerozuměla tomu, že když mi někdo ubližuje, problém je u něj a ne u mě. Roky, kdy jsem se nechala ponižovat, využívat, nechala jsem se okrádat a pořád jsem se snažila ve všech vidět něco dobrého, i když v nich nic dobrého nebylo. Pořád jsem si namlouvala něco, co tam nebylo, protože jsem od druhých čekala to co sama od sebe a na zlo jsem prostě nebyla nachystaná, ani jsem s ním nějak nepočítala. Čiň čertu dobře, peklem se ti odmění.

Když ti dojde, kolik jsi ztratila času, energie, peněz, nervů… a že jsi ten čas mohla strávit kvalitně, dobře, plodněji, zákonitě přijde truchlení.
Proces vnitřní léčby není přímočarý, je to muchlanec. Uděláš krok napřed, ale pak kousek couvneš, propadneš, uhneš… a pak zase uděláš skok napřed. Ty propady jsou chvíle, kdy ti zpětně dochází, jak moc zlé to tehdy bylo a skládáš si v hlavě nový obraz a vizi. Mají to tak všichni, to že jsi to prožila jasně ukazuje, že to děláš správně a vedeš si skvěle. Jen tak dál.

Ikona diskutujiciho Danny 18. 9. 2025 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Já jsem to tak taky měla. Strávila jsem 1-2 měsíce v bahně sebelítosti, hněvu, rozhořčení, úvah, co mohlo být, a pak jsem to ze sebe dostala a teď po roce jsem v pohodě. Sem tam mě tyto pocity ještě trochu chytnou, ale hned zas odejdou. Byla to procházka peklem, ale 30 let života sebeobviňování, sebenenávisti a studu bylo horší. Uvolnit všechen ten hnus, co člověk střádal tak dlouho, není práce na jeden den.

Docela hororové je ale to vědomí, že hlavně dřív bylo mentální zdraví a terapie tabu a hromada lidí se utápěla v chlastu a všechny ty traumata akorát předali dál svým děckám.

Ikona diskutujiciho Alue K. Pavlíčková 18. 9. 2025
Ikona diskutujiciho
sipka

Jo, můžeme být rádi, že jsme našli cestu ven. Generace před námi tolik zdrojů a tolik forem pomoci neměly.

Ikona diskutujiciho Freya 18. 9. 2025
Ikona diskutujiciho
sipka

Ano! Nakonec bych řekla, že jedním z nejhorších pocitů v tom procesu uzdravování bylo, že jsem se za své dětství STYDĚLA. Sebenenávistné tendence se mi prolínají životem cyklicky. Je to dáno oboje tím, že ten rodič vás cíleně vychovával tak, abyste se styděli i za svou existenci. Ponižoval na nejniternějších místech, tělesných i duševních. Nejparadoxnější věc, když vezmete v úvahu, že týrající se za své chování ani nezačervená…. Bude to lepší, musíme vytrvat.

Ikona diskutujiciho Danny 19. 9. 2025
Ikona diskutujiciho
sipka

Ten stud znám a je to brutální humus. Nevěřila jsem, že je možné se ho zbavit, ale naštěstí se podařilo a už se díky tomu cítím jako jiný člověk. Abych to ale uvedla na pravou míru, já jsem nebyla nikdy úmyslně týraná, ale nedávno jsem zjistila, že je pravděpodobné (spíš jisté), že jsem na autistickém spektru. O tomhle by se taky mělo víc mluvit, protože je dnes už dokázané, že téměř každý autista (teď hlavně mluvím o těch s „lehčí“ formou) je traumatizovaný. Jak nediagnostikovaný, tak diagnostikovaný. Když vám od malička dávají druzí najevo (včetně vlastních rodičů), že jste divný, trestají vás za věci, o kterých nevíte, že děláte špatně, posmívají se vám a kritizují vás vlastně za to, jací přirozeně jste, nechá to následky. Navíc i vy vidíte, že jste jiní, máte problémy s tím, co je pro druhé jednoduché, atd. Od malinka (školkového věku) mi tak celé okolí dávalo najevo, že bych měla být jiná, protože to, jaká jsem, není žádoucí. Je to hodně osamělá zkušenost žít ve světě, kterému nerozumíte.

Tohle mě přivádí k úvaze, že možná hodně z těch, co se chytí teorií o hvězdných/ indigo dětech, biorobotech a zlém matrixu, jsou neurodivergentní a nediagnostikovaní a jen se snaží zjistit, proč nezapadají, co je s něma špatně a hledají smysl ve světě, který jim nerozumí a odmítá je.

Dneska je v módě se různě nálepkovat a diagnózu má každý druhý, ale četla jsem hodně knih a diskuzí a autismus (ta „lehčí“ forma – dřív Asperger) je hodně poddiagnostikovaný hlavně u teď už dospělých žen.

Ikona diskutujiciho Terez 18. 9. 2025 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Teda…tak to je hodně WOW efekt článek :-).Tedy pro mě rozhodně… naprosto zapadá do mojí osobní úvahy a prozření v mém dětství, kdy jsem už asi okolo 12-13 let pochopila, že mí rodiče (byť mě netýrali, ale zároveň tu pro mě ani moc nebyli…nakonec se rozvedli a povýšili to ještě na další level) jsou spíše „mými“ dětmi :-), a že moje občasné myšlenky, reakce a činy vůči nim byly naprosto přímo úměrné jejich nezralosti a mé snaze je více otevřít, aby pochopili, že soudit, kritizovat a hanit druhé bez znalosti jejich životů, závist, častokrát i nečestnost, není úplně ta správná cesta pro klidný a uspokojivý život… No u mamky se to částečně povedlo :-). Zároveň na jejich obranu – oni fungovali dle pravidla, jak jsem nakoupil, tak prodávám (co jsem viděl u svých rodičů, tak kopíruji)… Za sebe musím říct, že nebyl v mém dětském světě nikdo, kdo by uměl žít! Ani v blízkém ani v širokém okolí. Proto si dovoluji říct, že nyní žijeme opravdu v osvícené době a tolik duchovního uvědomí a potřeby žít smysluplně, kterou vnímám mezi lidmi (ne u všech, samozřejmě), nikdy nebylo… Taky jsem si prošla obdobím lítosti, kdy jsem si říkala, proč se mi děly věci, co se mi děly a zda to bylo nutné, proč si moje duše vybrala zrovna tuto cestu. Na druhou stranu…na všech velmi laskavých lidech (vč. Alue), které jsem potkala, vidím, že bez bouře a zemětřesení by nebyla tak čistá obloha a tak zdravý vzduch – tedy že všichni co si prošli „peklem“ tady na Zemi a zúročili to v kladnou lekci (nikoliv uvrtání se do role oběti a chudáka, kterému ubližuje svět), jsou právě Ti klidní, laskaví, tichou moudrost a štěstí vyzařující, jsou to ti, co pomáhají bez očekávání odměny a bez reklam inspirují druhé. A neznamená to, že nedělají chyby a nebo jsou dokonalí. Zároveň jsou jako mucholapky, mají své osobní charisma, krásné oči plné soucitu a pochopení, které vnímají i ti, kteří zatím nevědí…ti neprobuzení. K zakončení tohoto bolestného procesu je potřeba přijetí a odpuštění (sobě i druhým) a to je taky dlouhá cesta. A znovu souhlasím – dětství a potažmo to harmonické je alfa omega pro naši budoucnost. Já nyní již vlastní dítě vychovávám a snažím se nejvíc to jde, abych poslala do světa slušnou, milující a soucitnou bytost, protože vím, co jsem si sama odnesla do života… Ale nedělám si iluze, jistě mi jednou bude vyčteno, co všechno jsem po…. 🙂

Ikona diskutujiciho Danny 18. 9. 2025
Ikona diskutujiciho
sipka

Hodně štěstí s výchovou 🙂 Myslím, že jedno ze znamení, že jste uspěla bude, že s váma bude chtět potomek trávit čas i v dospělosti.

Kdyby se nám nic špatné nedělo, zas by nás to nevedlo k přemýšlení, změně a růstu. Už nevím, kde to bylo, ale kdesi jsem četla: „Bůh nás klidně shodí z útesu, když uzná, že je to dobré pro náš duchovní pokrok.“ 😀 Je to dost drastické, ale i pravdivé. Věřím, je Nejvyšší ví, co dělá.

Ikona diskutujiciho Freya 18. 9. 2025 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Vzpomněla jsem si na jednu psychologicku tezi, že dítě, které má během dětství jednu osobu, která se ho ZASTANE. Nebo ještě lépe trvaleji zastává (třeba druhý rodič, babička), tak má větší šance se v dospělosti ptsd zbavit nebo ho úspěšněji řešit. Nese si jako základ ten pocit, že přece jen nebylo asi všechno úplně v pořádku, když se ho babička zastala například. Přece jen záchvěv pozornosti, lásky, zloby další osoby vůči týrajícímu rodiči. „Možná se mnou není všechno tak špatně,“ zaryje se mu to a v terapii se toho má šanci chytit. Pokud však dítě tohle nezažilo vůbec, má tu cestu ke zdraví mnohem těžší, skutečně si naplno jeho duše myslí, že za nic nestojí, protože VŠICHNI byli proti němu.

Ikona diskutujiciho Semupad 19. 9. 2025 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Diky za super zamysleni. Docela se tesim jak to bude pokracovat.

Ikona diskutujiciho Paťule54 19. 9. 2025 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Zrovna dneska jsem měla velice silný zážitek způsobený jednou nekompetentní matkou. Jeli jsme autobusem, nastoupila maminka s malým chlapečkem, cca. 4 roky, a klučina se hlasitě vztekal, protože se nechtěl nechat připoutat pásem. Zezačátku to byl pouze vzdor, ale matka přilívala benzín do ohně takovým způsobem, že se dítě dostalo do hysterického záchvatu. Napřed na něj „jenom“ řvala ať přestane, že dělá ostudu, pak mu vyhrožovala, několikrát dostal přes zadek a paní se strašně divila, že chlapeček nepřestává, ale naopak přidává.

Z jeho projevu byla cítit očividná vnitřní bolest a rozpolcenost = maminka mě nemiluje. Paní tomu následně nasadila korunu, když v záchvatu vzteku vlastní nekompetence utišit syna, začala řvát ať drží hubu a že ho zabije. Ve finále pak ze sebe udělala nebohou matku, že vůbec nechápe, co se s klukem děje, omlouvala se za něj (ne za sebe), a že už nemůže, že je nezvedený. A to, že z chlapečkova naříkání začal kňučet i přítomný pes, že je možná chyba na její straně, si vůbec nepřipouštěla. Řekla bych, že paní nebyla ani tak nepříčetná z jeho chování, ale spíš z toho, že se ona jeví jako neschopná, protože nezvládá svoje dítě = co si o mě lidi pomyslí. A chlapeček to z ní cítil. Přestože naříkal a plakal, bylo jasně slyšet, proč pás nechce a proč se z něho vykrucoval – opakoval, že ho pás bolí a dělá mu au, takže mu ho předtím prostě blbě zapla. Ale to ona neslyšela. To ne, radši vyhrožovat děcku, že ho zabiju a říct to naprosto uvěřitelně, to ho určitě uklidní. Cesta trvala 40 minut, v naprosto zbytečném řevu a pláči…

Ikona diskutujiciho Ceneon 19. 9. 2025 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Byl jsem v Olympii, četl jsem tento pěkný článek. Pak jsem šel k parkovišti, chtěl jsem projít Humanicem, už bylo těsně před 21. hodinou a ještě ten průchozí obchod Humanic byl otevřen, ušetří 3 minuty chůze dokola. Byla tam milá paní prodavačka, která akorát došla ke vstupu a chystala se zavírat, říká s hezkým úsměvem: „Máte štěstí.“ 😀

Nový komentář

Ikona moderatora

Moderovaná diskuze: Příspěvky se zveřejňují s časovou prodlevou. Pro účast v diskuzi je třeba, aby byl váš komentář v souladu s obecnými pravidly slušného chování a podmínkami používání stránek