CNN: Naše IQ neustále klesá, na vině je vnější prostředí

16.3.2021 v Psychologie 30

CNN: IQ za posledních několik desetiletí neustále klesá a na vině jsou faktory prostředí, tvrdí nová studie.
Norští vědci analyzovali IQ norských mužů narozených v letech 1962 až 1991 a zjistili, že se jejich IQ každé desetiletí zvyšovalo o téměř 3 procentní body u těch, kteří se narodili v letech 1962 až 1975. Poté však došlo k trvalému poklesu u těch, kteří se narodili po roce 1975.



Testováno bylo 730 000 norských mužů. Všichni muži nastoupili základní vojenský výcvik v letech 1970 až 2009, kde se prováděly povinné IQ testy. Analýza ukázala, že muži narození v roce 1962 měli vyšší skóre, než muži narození v roce 1991.
Ti, kteří se narodili v roce 1991, měli o pět bodů méně, než ti, kteří se narodili v roce 1975. A o tři body méně, než ti, kteří se narodili v roce 1962.

Zajímavé je, že v Norsku došlo v 70. a 80. letech ke změně ve školním vzdělávání. Podobné studie z Dánska, Británie, Francie, Holandska, Německa, Austrálie, Finska a Estonska ukázaly podobný klesající trend v IQ, uvedl Ole Rogeberg, starší pracovník v Ragnar Frisch Centre for Economic Research v Norsku a spoluautor nové studie.

,,Důvody, proč se IQ v průběhu času zvyšovalo a v současnosti klesá, jsou způsobeny vnějšími faktory,“ uvedl Rogeberg, který je přesvědčen, že změna nemá nic společného s genetikou. ,,Není to proto, že hloupí lidé mají více dětí než ti inteligentní, hrubě řečeno. Má to něco společného s prostředím, protože stejné rozdíly vidíme i v rámci jedné rodiny,“ uvedl.

Mezi tyto faktory prostředí patří změny ve vzdělávacím systému a mediálním prostředí, výživa, méně čtení a více času online, uvedl Rogeberg. Dřívější nárůst IQ byl v souladu s Flynnovým efektem*, což je termín pro dlouhodobé zvyšování inteligence, ke kterému docházelo ještě ve 20. století, pravděpodobně v důsledku lepšího přístupu ke vzdělání, tvrdí Stuart Ritchie, postdoktorand v kognitivních vědách. Už i samotný Flynn však nyní pokles ukazatelů IQ uznal.
Vědci už delší dobu dávají přednost genům pro vysvětlení rozdílů v inteligenci, před environmentálními faktory. Nový výzkum však toto myšlení obrací naruby. Inteligence je dědičná a vědci dlouho předpokládali, že lidé s vysokým skóre IQ budou mít děti, které budou mít také nadprůměrné skóre. Ba co víc, myslelo se, že lidé s nižším skóre budou mít více dětí než lidé s vysokým skóre IQ, což podle Rogeberga bude časem vést ke snížení skóre IQ a „zhloupne“ obecnou populaci.

*Flynnův efekt (FE) je nárůst IQ v populaci o 3 body za 10 let. 

Každý, kdo viděl film „Absurdistán“, už je seznámen s touto představou Podle Ritchieho je ve vědecké komunitě představa, že hloupí rodiče budou mít více dětí, a tím se sníží celkové IQ populace, známá jako teorie dysgenní fertility.
Studie zkoumala IQ bratrů narozených v různých letech. Vědci zjistili, že místo toho, aby si byli podobní, jak naznačuje genetické vysvětlení, se skóre IQ mezi sourozenci často výrazně lišilo.
,,Hlavním zajímavým zjištěním není pokles IQ,“ uvedl Ritchie. ,,Je zajímavé, že tyto studie dokázaly prokázat rozdíl ve skóre IQ ve stejných rodinách.“ Studie nejenže ukázala rozdíl v IQ mezi dětmi stejných rodičů, ale protože autoři měli výsedky IQ testů od různých rodičů, ukázalo se, že rodiče s vyšším IQ měli tendenci rodit více dětí, což vylučovalo teorii dysgenní plodnosti jako hnací síly poklesu IQ a zdůraznilo tak roli okolního prostředí.

Jaké konkrétní vlivy prostředí způsobují změny naší inteligence, to zůstává relativně neprozkoumané. Podle Ritchieho je přístup ke vzdělání v současnosti nejpřesvědčivějším faktorem při vysvětlování rozdílů v inteligenci. V samostatné studii, která ještě nebyla zveřejněna, se spolu s kolegy podíval na stávající výzkumy, aby prokázal, že delší doba školního studia se přímo promítne do vyššího skóre IQ.
Je však zapotřebí další výzkum, aby se lépe pochopily další faktory prostředí, které se pravděpodobně spojují s inteligencí.

Robin Morris, profesor psychologie na King ‚s College London, který se nezúčastnil Ritchieho výzkumu, naznačuje, že tradiční metody měření inteligence jako IQ test mohou být v dnešním uspěchaném světě neustálých technologických změn zastaralé.
,,Podle mého názoru si musíme uvědomit, že tak, jak se mění doba a lidé čelí různým intelektuálním výzvám, jako jsou změny ve využívání technologií, například na sociálních sítích, tak se mění i podoba naší inteligence. Vyučovací metody se musí přizpůsobit těmto změnám,“ řekl Morris.

V nové vědecké studii ,,Začíná hniloba shora?“ se píše, že růst IQ se v 20. století zpomalil a od poloviny 90. let se ve vyspělých zemích pozoruje pokles. Vědec Michael Scheyer, spoluautor studie, pro Euronews uvedl, že od roku 1995 ,,velký sociální faktor bránil rozvoji dětského myšlení a každým rokem se problém zvětšoval“. Tento „sociální faktor“ zahrnuje pokrok v technologiích, jako jsou herní konzole a smartphony, které změnily způsob, jakým děti mezi sebou komunikují, vysvětlil.
,,Vezměme si například čtrnáctileté Brity. To, co 25% z nich umělo v roce 1994, může nyní udělat pouze 5%,“ prohlásil a odvolal se na matematické a vědecké testy.
Stály Finsko, Norsko a Dánsko ztratily od poloviny 90. let průměrně 0,23 IQ bodu ročně. I když se tyto ztráty mohou zdát malé, autoři zprávy tvrdí, že naznačují významné dlouhodobé důsledky. ,,V příští generaci (asi do 30ti let) ztratí Finsko 7,49 bodu obecného IQ, Dánsko 6,48 bodu a Norsko 6,50 bodu, píše se ve zprávě.

překlad © Alue K. Loskotová, www.aluska.org 2021 / podle Zdroje

 



Komentáře

Ikona diskutujiciho mariankosmac 2021-03-16 11:08:48 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Ten článok je sám IQ test moc to nedávam tie roky a percentuálne body prehladnejšie by to bolo v grafe ako to IQ klesalo a tiež by to potrebovalo výsledky z viacerých krajín či sa to deje len vo vyspelých krajinách európskeho typu alebo aj v takej indii, azijských krajinách, izraeli a arabských krajinách. No možno je to i dobre keby to IQ trochu kleslo lebo čím má ľudstvo vyššie IQ tým vymýšla zrůdnejšie technológie takže by to dospelo len do technologickej totality ako vidíme v sci fi filmoch (Atlas mrakov a tie pracovníčky v tom ,,Mc Donalde“) to radšej ten Absurdistán 🙂

Ikona diskutujiciho Yossarian 2021-03-21 10:37:53
Ikona diskutujiciho
sipka

To dúfam nemyslíš vážne, argumentovať dystopickým sci-fi filmom, ergo neskutočnými výmyslami. Naopak, vyššie IQ by ľudstvu prospelo. Tie „zrůdné“ technológie totiž zachraňujú životy, znižujú chudobu, zvyšujú kvalitu života, atď. A to vyššie IQ bude ľudstvo potrebovať, aby sa vysporiadalo s ich odvrátenou stranou, napríklad ničením životného prostredia. A „technologická totalita“ je nezmyselný pojem – na totalitu boli vždy potrební ľudia – vrstva vládcov a masa užitočných idiotov. Takže vyššie IQ ľudstva práveže pred totalitou skôr chráni, bez užitočných idiotov totality nemôžu fungovať. A vôbec, technológie sú iba nástroj, podobne ako sekera – múdremu pomôže, hlupák si ňou zatne do nohy, gauner ňou niekomu zatne do hlavy. Samotná sekera za nič z toho nemôže.

Ikona diskutujiciho mariankosmac 2021-03-21 16:27:34
Ikona diskutujiciho
sipka

Vysoké IQ neznamená odolnosť proti totalitám. Stačí že sú ľudia s vysokým IQ programovaní od malička školou a v dospelosti médiami že táto totalita je jediná správná a najlepšia a sami budú tú totalitu podporovať. Veď to vidíme už dnes ako tí inteligentní vysokoškoláci zaryte podporujú systém a protipandemický režim teda nosenie rúšok respirátorov testovanie a očkovanie. Najinteligentnejší sú Korejci a Japonci a zatím to moc nevyzerá že by budovali nejaký príjemnejší svet pre život, skôr to začína pripomínať tú technologickú totalitu a majú aj svetovo najviac samovrážd. Japoncom IQ nebráni zabíjať veľryby a delfíny. Trebárs priniesli i nejaké dobré veci pre svet, neviem. Ale je zbytočné sa dohadovať či by bol svet lepší s vyšším IQ to sa už asi nedozvieme keďže momentálne IQ ľudstva skorej klesá 😀

Ikona diskutujiciho Dushanbe 2021-03-31 18:39:44
Ikona diskutujiciho
sipka

Yossarian, vy ste riadne vytretí tou televíziou :D. Najviac ničia životné prostredie tí satanisti, ktorí stoja za týmito zrúdnymi technológiami. Internet aj facebook a bezdrotove technológie boli vybudované za účelom totálneho zotročenia ľudí. Jediné v čom máte pravdu je fakt, že na vrchu nad technologiami stojí zopár psychopatov satanistov. To je pravda. Som ITčkár a viem presne o čom píšem a ako sú vaše dáta spracovávané pedofilmi a pašerákmi detí. Študujte Kissingera, Great Reset a všetky hitech systémy ako spolupracujú na vymývanie mozgov 😉

Ikona diskutujiciho JARCA 2021-03-31 20:34:51
Ikona diskutujiciho
sipka

Mariane, naprosto souhlasim s tvym druhým komentarem z 21.3. Uz nekolikrat jsem se presvedcila tom, ze vysokoskolaci jsou papousci bez vlastniho nazoru. Diplom neni v zadnym pripade o chytrosti. Aneb jak rika jeden muj znamy, pan v duchodu a vysokoskolak: „Diplom neni patent na rozum.“ A ma pravdu.

Ikona diskutujiciho kešo 2021-03-16 11:43:19 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Faktorov ovplyvňujúcich znižovanie IQ je viacero.
https://diskuter.wordpress.com/2017/08/04/politicky-nekorektne-o-teme-iq-5-cast-ako-globalisti-umyselne-znizuju-inteligenciu-svetovej-populacie/

Ikona diskutujiciho Král Miroslav 2021-03-31 16:42:51
Ikona diskutujiciho
sipka

Připomenu fakta. Prof.Koukolík u Krause řekl, že aby student udělal výšku, musí mít IQ 120.. Zasmál se a že oni to nemají. Před třemi roky dělala nábor mezi SŠ a VŠ. Museli snížit požadavek na 90. Ale ani to neměli. 90 známená poslechnout rozkaz. Dodnes jim chybí,hahaha. U !ékařů byste předpokládali vysoké IQ. Omyl. IQ souvisí s logickým myšlením. Logické myšlení je důležité v matice. Doktořina není o matice, ale o pamatováku textů. Doktoři jsou skálopevně přesvědčení o pravdě covidové. Logika je jim cizí. Jakýkoliv důkaz o plándemii odmítnou. A přidejte oćkování uź maličkých dětí hexavakcínou s hliníkem a rtutí. Žádné vnější prostředí, ale cílené zabíjení lidstva.

Ikona diskutujiciho Alue K. Loskotová 2021-03-31 18:22:45
Ikona diskutujiciho
sipka

Ano. Schopnost zapamatovat si text a pak ho opsat na papír není projev vysoké inteligence.

Ikona diskutujiciho tauri 2021-03-16 20:05:25 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Řekl bych, že důležitým faktorem IQ je motivace, touha „něčím být“ a něco dosáhnout..S tím souvisí víra v sebe sama..
Ale tato studie mi příjde divná a vlastně nic neříkající..Zatím jsem se setkal s tím, že kdo je jednodušší a sluníčkovější, tím má víc dětí, protože „nic neřeší“ a prostě jede jak mašina a rodí děti. Vždy ví, že nějak to dopadne a někdo se o ně postará. Kdo je chytřejší, myslí i na sebe a na to, aby sám přežil tak, aby nemusel nosit roky staré hadry, protože všechny peníze věnuje dětem, které si toho stejně moc neváží..A odrodí jedno, dvě děti, ale za to slušně vychované a ví, že něco dobrého z nich může být a ví, že kvalita je víc, než kvantita..Jde o to, myslet hlavně na sebe a na budoucnost..Jednodušší lidé se nemají moc rádi, nejsou vůdčí, protože si nevěří a musí za ně druzí myslet..Z toho všeho se odvíjí cíl, čím chci být! Kdo nezná sebe, neví co je, čím chce být a prostě žije, jako hmyz, co jen hledá partnera na spáření a pak může umřít…Sami můžem vidět, že jednodušší lidé berou život jako hru..Spořádaný člověk bere věci vážně….takže vše je i o síle ducha a jak su uvědomujeme vnitřní celek s vesmírem..Proč dětem chybí IQ..protože jim chybí motivace něco dokázat a zase jsme u toho, co píšu…Dnešní děti mají téměř vše za nic, nemají zájem bádat do hloubky, moc to stojí energie a času, chtějí, aby je každý obletoval, namísto dávání..To v televizi tohle učí, že vše se točí kolem nich..

Ikona diskutujiciho Alue K. Loskotová 2021-03-16 21:30:10
Ikona diskutujiciho
sipka

Mám moc zajímavou knížku, jmenuje se to IQ trenér, v úvodu je vysvětleno, jak IQ roste a klesá. Do tvých cca 25 roste, v dětství velmi rapidně (dětské testy jsou nepřesné). Mezi 25.-30. rokem dosáhneš vrcholu. A teď pozor. Pokud mozek nestimuluješ, tak to začne klesat, mozek stárne. Ale pokud ho pořád něčím trénuješ a zatěžuješ, tak si tu kapacitu můžeš docela udržet… ale musíš ho pořád něčím novým zaměstnávat. To je, pořád se něco učit. Střídat koníčky, pořád ten mozek nakopávat, aby musel pracovat a musel se přizpůsobovat novým situacím.
Údajně jde zhloupnout, pokud se budeš i jeden jediný týden válet u moře a na nic nemyslet a nic nedělat. Mozek nemá stimul, šedá kůra sníží aktivitu a kapacita klesne. Pak si připadáš vymletej, když se vráší dom a musíš se zase do svého kolotoče nějakou dobu dostávat. Protože ti zlenivěly závity.
Z toho vyplývá, že pokud děti hloupnou, je to tím, že mají monotonní a málo stimulující prostředí, které je nepřivede k plnému rozvinutí jejich vrozeného potenciálu. Proto jsou důležité kroužky, běhání venku (cvičení a pohyb zvyšují inteligenci, zajímavé…), hrát si s dětmi, věnovat se jim. Sezení 5 hodin u televize a koukání před sebe není rozvíjení mozku. U her je to sporné, záleží o jakou hru jde, ale ta bude rozvíjet jenom určité úseky, nikdy ne komplexně mozek jako celek, ale jenom určité dovednosti, jako je třeba postřeh, nebo střelba. Párkrát něco zastřelíš, pak chytíš do ruky skutečnou zbraň a zjistíš, že v tom skoro není rozdíl a do všeho se trefíš. Nebo tě hra naučí orientaci v mapě, pokud je velká.
To platí ale pro všechny, bez ohledu na náš věk. Pokud má někdo v 25ti IQ 130 a bude žít monotonně, nebude mít žádné koníčky, o nic se nezajímá, nečte, nebude se nic učit, tak je z něho za dalších 30 let salát… ale to se zrovna u takových lidí moc nestává, protože hodně nabušený mozek pořád žádá stimuly a pořád chce něco chroupat.

Ikona diskutujiciho tauri 2021-03-16 22:04:47
Ikona diskutujiciho
sipka

Ano, máš pravdu, ale je to i nastavený systémem…Protože v tom věku člověk pozná, že to není to, co by očekával, i když se snaží. Proto motivace ve věku 25-30 klesne..Ze života se stává rutina..Pak příjdou děti..v dnešní době, pokud člověk najde blbého partnera/ku, která žije jen pro děti, tak zabije celý vztah a do dětí nenamele vůbe nic, protože jsou vším a celý vztah se věnují jen dětem a ne sobě, udržování sebe sama a vztahu..Proto většina vztahů končí dětmi..Protože duchovně jdou dolů, neučí se a děti zneužívají situace, kdy se jim člověk věnuje a stále vyžadují pozornost. Protože i celý tenhle otrocký systém je tak, chvilku žít, najednou mit děti, pracovat a umřít.
On i koníček je geneticky udělaný tak, že člověk zase jen otročí…Zase je jak osel s mrkví, co se za něčím žene a vydělává a pak umře..Proto všeho s mírou. IQ je fajn, důležitý je i faktor cítění EQ, který zase postrádají lidé s vysokým IQ, protože nerozumí zase těm, kteří žijou více srdcem..Lidé s vysokým IQ jsou spíše zase stroje, které ovládá Matrix a je to jen další extrém, který je špatný jak velkým IQ, tak EQ..Lepší je střed, který je dobrý udržovat na obou stranách a to je těžké. Protože je snadné se učit jednu věc, než se“učit“ více..a mit vnímavost.
I svaly, když člověk trénuje, tak to posiluje ego..Jenže týden necvičím a najednou sám vidím, jak to jde dolů a proč? Je ve výsledku člověk skutečně jen otrokem svých svalů, mysli..? Věčně posilovat IQ a ze života nic nemít? Jsme tu od toho jít výš, ale zároveň žít a prožívat život s druhými..Ono je hezké mit vysoké IQ, ale vzpomínky na člověka, který nás miluje jsou pořád silnejší, než to, když vymyslíme mobilní telefon..To je zase bitva srdce/hlavy..
Život je jako Jin-Jang..Dostat-Dávat..
U televize si většina lidí dřepne a nasává..JIN.
Ale už přestává přemýšlet nad tím, co nasává..Protože příjde z práce, kde dávala a teď chce dostat a to je zase systém, Matrix, který tak učí lidi a vlastně zneužívá toho, co mají lidi „dostat“
podle mě je to velmi propracovaný systém proti lidem cizí technologie, nebo zneužívání přírodního principu..Ale to už zase je i o tom, co sami necháme daleko zajít..
Proto máme práci..Aby ten stymul nebyl..dobrodružství, poznání, přemýšlení, zážitek..to se vytrácí, co je rodina a nudná práce, kterou mi určí někdo z hora a já musim vykonat něco, co je k ničemu, ale jsem za to placen..
Lidi by třebas ani nechtěli být blbí, jen kdyby měli motivaci, za kterou dostanou zážitek, nebo výsledek, který obohatí všechny..Je to jako dát psovi dobrotu, ale s tím, aby člověk to dělal vědomě, sám za sebe a nebyl, jak ten poslušný pes..
Sám za sebe…je težké dneska najít partnera/ku, která chce jít dál..Tak, aby ona/on byl na prvním místě, pak až děti a pak ostatní..
Zpětně člověk vidí, že dnešní holky vychovávají děti, jak nějakého plyšáka, s kterým se povětšinou chlubí, dává na instagram, facebook a je to jediný, co oni dokázali, než umřou..
Proto, budmě čestný, čistí, ohleduplní jeden k druhému a žena, ani muž není nic víc, ani míň. Každý v sobě musí mit obě energie..Pak ten vztah vydrží. Pak budou i takové děti..IQ není vše, vše je o jedinci a zároveň k všech. To je ta hloubka duše, jak každý je propojený. To je to EQ, protože z propojenosti je uvědomění, jak co se vším souvisí. Je to o hloubce duše, než o smyslu vše ovládat, učit se šachy,být v nich nejlepší..to je jen rozum, program, který pak hrajem s druhými, ale není to život..Čest nejsou šachy.Čest je střed ducha, srdce a tam se drží duch, který odmítá hrát tuhle špinavou hru, která tady hraje většina lidí. Ale sakra, to už jsem odbočil..Omlouvám se za tak dlouhý sloh.

Ikona diskutujiciho Kraken 2021-03-25 11:17:25
Ikona diskutujiciho
sipka

Díky Aluško za knižní tip, knihu jsem si vypůjčil knihovny. A první testy dopadly k mé spokojenosti :).
Subjektivně (a pro mě překvapivě) jsem nedávno zaznamenal zvýšení svého IQ, když jsem začal dosti intenzívně meditovat. Pozorovat dech v sedě (nebo vipassanu). Během toho mozek dostává stimulů málo, ale musí zůstat bdělý, tj. neupadnout do spánku, nebo transu, nebo autohypnózy, což není snadné. Zvyšuje se ale schopnost koncentrace, schopnost soustředit se na jednu věc (pokud pomineme spiritualitu). Nové stimuly jsou důležité, ale roztěkaná opice, skákající ze stromu na strom, také není to pravé, i kdyby se z ní stala silná gorila.

Tauri, v tomhle světě jsme chyceni do pasti vzpomínek, tj. lítosti z nenaplněné minulosti, a z toho vyvěrající pesimistické budoucnosti. Tento svět tu je, jak trefně poznamenává Eckhart Tolle, aby nás znechutil :). Pak totiž nezbývá než se soustředit na přítomný okamžik. Což jistě lehké není, pro mě také ne, ale tudy vede cesta. Překvapivě (pro mě) na to poukazují i některá videa chanellingového Bashara (Darryl Anka).

Ikona diskutujiciho Jarda V. 2021-03-16 21:34:19 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Jedna z hypotéz Flynnova efektu je, že s kvalitnější stravu při vývinu dětí roste jejich inteligence, protože tělo má správné živiny. Západní země mají kvalitní stravu již desítky let. Tudíž prostor pro zlepšení tu již není. Ale řada zemí by si mohla polepšit, pokud je hypotéza správná.

Ikona diskutujiciho tauri 2021-03-16 22:14:14
Ikona diskutujiciho
sipka

Ano, strava je taky důležitá…ale nejde nejspíš tak o živiny, jako vibrace z jídla. Když budu jíst maso, budu „surový“ když zeleninu, budu více vnímavý, ale třebas citlivější tolik, že mě skolí i vítr…Chce to nejspíš i bílkoviny..Ale ne takové, kde umírají zvířata. Takže něco, po čem budu „silnejší“, ale ne špekoun, ale zase ne otýpka..Pořád to musí být rovnováha..Když bude moc JINu, tak mě pak skolí smrad protivníka, nebo silná slova drsného soupeře, který má něco proti mému názoru, jelikož nebudu mit dostatek JANGu, který mě bude krýt záda a bude brátnit, až ignorovat onu energii, jelikož je v soběhu s JINem..Dle mého JIN-JANG není vůbec špatný, jde o pochopení energii, kde obě musí být v souladu a rovnováze. Žádná pře, co a kdo je lepší. JIN-sluníčkář chce někoho, kdo se o něho postará, protože je blbej a nic nezvládne, jen se směje. JANG prahne po klidu, příjmutí, shladnutí, prtotože maká. Tam je člověk drsný, sprostý, tak hledá protiklad, protože sám ho v sobě nemá, když jede jen tenhle program.

Ikona diskutujiciho mariankosmac 2021-03-17 10:16:50 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Nie je to o kvalite potravín a ani sa kvalita potravín oproti minulosti nezvyšovala – zvýšila sa len dostupnosť rôznych potravín a zrejme niektoré sú na inteligenciu dobré a niektoré naopak. V dávnejšej minulosti sa pilo dosť piva v stredoveku dávali pivo i namiesto platu a pivo obsahuje určitú baktériu z ktorej sa hlúpne.

Ikona diskutujiciho Rheia 2021-03-17 11:11:14 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Inteligenci podle mě zvyšuje taky nutnost překonávat překážky, těžkosti, poradit si s nimi. A přiznejme si, že v řadě ohledů máme život snazší a mnoho věcí nám ho usnadňuje ve srovnání se situací třeba před padesáti nebo sto lety – nemluvě o dobách před tím. Překvapilo mě, že ačkoli mám humanitní vzdělání a celý život pracuji v netechnických oborech, tak s tužkou a papírem spočítám věci, které naše dospělé děti často spočítají jen na kalkulačce nebo podle předem daného vzorce, u kterého nemusejí sami vymýšlet řešení. Prostě to nikdy nepotřebovali dělat jen s tužkou, papírem a logickým uvažováním. A matematika podporuje myšlení.
A co se týká stravy, Jardo, tak řada dětí odmítá takzvaná domácí jídla. Preferují hranolky, colu a podobně. Do školy místo zdravé sváči si přinesou brambůrky a colu, nebo taky nic, a hladový mozek pak špatně pracuje. Nechci svá tvrzení zevšeobecňovat, jistě to neplatí pro všechny, ale není to výjimečné.
Je mi přes šedesát (takže mám sklon mentorovat 🙂 ), nejsem vegetarián, ale zastávám názor, že všeho má být s mírou. I těch hodin na facebooku. V dětství jsme měli maso o víkendu – nebyla to velká porce, pak semtam trochu uzeniny, ne moc. Ovšem měli jsme spoustu povinností, které nás naučily zvládnout bez většího vnitřního přemáhání i práci, kterou člověk nemá rád. I to se hodí pro život. Protože lidi, kteří nejsou ochotni aspoň v jisté míře dělat práci, která je nebaví … fakt nevím, jestli je to pro život výhoda. Na spoustě prací se dá najít něco zajímavého nebo uspokojujícího, i kdyby to byl jen jejich výsledek. Nadřela jsem se, ale mám doma krásně čisto. 🙂

Ikona diskutujiciho tauri 2021-03-17 18:35:38 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Někam se mi vypařil můj další komment, no asi byl moc dlouhej, haha. Neva 😀

Ikona diskutujiciho Alue K. Loskotová 2021-03-17 18:51:31
Ikona diskutujiciho
sipka

našla jsem dva podle hesla tauri, které byly v koši… možná to udělaly nějaký slova který co jsou v blacklistu, jsou tam všelijaké vulgarismy, ale ono to bere i jenom do poloviny slova

Ikona diskutujiciho tauri 2021-03-17 19:03:28
Ikona diskutujiciho
sipka

ahaa, tak to děkuju. Počkeej, já se snažim psát nějak spisovně a nějak slušně :))
Teď to od Tebe vyznělo, jakoby to psal nějakej zedník :)))

Ikona diskutujiciho Alue K. Loskotová 2021-03-17 21:12:03
Ikona diskutujiciho
sipka

no něco to tam zachytit muselo, sorry jako… 🙂

Ikona diskutujiciho tauri 2021-03-17 21:27:55
Ikona diskutujiciho
sipka

V pohodě, díky za vysypání z koše a uveřejnění…Měj se hezky.

Ikona diskutujiciho Jana 2021-03-18 07:48:37
Ikona diskutujiciho
sipka

Inak mne už viac krát neprešiel komentár, neviem prečo, nepísala som tam žiadne vulgarizmy 😀 ale stalo sa to pár krát s komentom, ktorý som napísala chvíľu po tom prvom. Ten prvý sa odoslal, ten druhý spadol do spamu (asi).

Ikona diskutujiciho Alue K. Loskotová 2021-03-18 08:12:03
Ikona diskutujiciho
sipka

podívám se ti po něm

Ikona diskutujiciho Alue K. Loskotová 2021-03-18 08:13:32
Ikona diskutujiciho
sipka

tak na tvůj mail jsem tam našla dokonce tři 🙂

Ikona diskutujiciho mariankosmac 2021-03-17 22:35:55 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Ja si myslím že znižovanie IQ je proste spôsobené touto modernou dobou ľudia sú pohodlný rozmýšľať, myslia za nás počítače a internety. Najlepšia doba pre rozvoj ľudskej inteligencie boli tak 20 až 60. roky, vo vojnových dobách ľudia museli mať určitú inteligenciu aby prežili (tiež na vývoj zložitých šifrovacích prístrojov a zbraní). Inak v jednom detektivnom seriáli jeden detektív občas spomína že si musí dať tresku na oživenie šedej kôry mozgovej tak kto vie či je to pravda aj keď v mojom prípade je to asi jedno lebo tresku moc rád nemám.

Ikona diskutujiciho Proximus 2021-03-21 06:35:14 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Je zajímavé, že Flynnův efekt se uvádí často jako důkaz toho, že je IQ určováno převážně okolními vlivy (nikoliv geny). Když se najednou IQ začne v populaci snižovat, tak je to opět důkazem enviromentálního vlivu. Problém je, že právě otázka vrozené/získané inteligence má velký politický přesah a existují dva názorové tábory. První právě prosazuje názor, že vliv na inteligenci má pouze prostředí (rasa a pohlaví jsou relativní pojmy) a druhý tvrdí, že do značné míry mají vliv především geny a prostředí je až na druhém místě. Následné vědecké výstupy jsou tím pádem do jisté míry ovlivněny motivací a politickou orientací toho kdo je provádí.

Sám jsem příznivcem spíš té druhé varianty. Stačí se podívat na mapu světové inteligence, kde panují propastné rozdíly, stejně jako panují rozdíly v různých skupinách obyvatel v jednotlivých státech. Samozřejmě má velký vliv i socializační proces, kdy se různé skupiny ovlivňují pouze kulturně, stejně jako postupné splývání různých etnických skupin.

Vliv genů vidím hlavně jako teoretický potenciál, který je každému vrozený. Západní společnost se bohužel přes svůj potenciál už nějakou dobu veze na vlně, která rozvoji kognitivních schopností zrovna neprospívá. Konzumenti produktů vyráběných v Asii a konzumenti zábavního průmyslu převážně USA produkce, potraviny pochybné kvality, mikroplasty v každé kapce vody a školní systém pod vlajkou inkluze.

Budoucnost bych ovšem neviděl tak černě, inteligentní lidé si vždycky poradí a nakonec prokrystalizují k vrcholům vědy a kultury ať už bude doba jakákoliv.

Ikona diskutujiciho Alue K. Loskotová 2021-03-21 07:50:18
Ikona diskutujiciho
sipka

Podle mě je to jasné. Narodíš se s vrozeným potenciálem, který však nemusíš dokázat plně rozvinout. Ten potenciál je u některých lidí nižší (průměrné IQ podle barvy pleti, tyto výzkumy už byly a evidují se, každý se může podívat… rozdíly jsou hodně veliké). Při rozvinutí vloh je důležité prostředí, ALE taky je velice důležitá aktivní účast jedince. To znamená, že i když tě dají na tu nejlepší školu a ty budeš lempl co chodí za školu a chlastá místo učení, mozek se bude nudit a plného potenciálu nedosáhne. Nebo můžeš být rozený génius, narodíš se do špatné rodiny a ta ti nedá stimuly které potřebuješ – ty sám můžeš začít sportovat a shánět si knížky a mít koníčky které nestojí peníze a rozvineš se i bez toho. Mozku je totiž jedno, jestli děláš kliky nebo studuješ brouky. Šedá kůra prostě potřebuje pracovat, která část mozku se víc zatíží, ta se silněji rozvíjí. A po 30. roce věku už je to čistě o životním stylu a aktivním procvičování.

Ikona diskutujiciho Ivan 2021-03-31 11:40:36 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

známý oblbovac byla vzdycky televize, pred ní se jen pasivne sedí, zírá pred sebe a hloupne. 4krát horsí je to ale dneska s pocítacem a internetem, vetsinou tam hledáme hlouposti a zase se jen pasivne necháváme bavit. A stojí nás to morbidne prílis mnoho casu denne. Dosti perfektene to stimuje s tím poklesem IQ od tech 80-tých, 90-tých.

Ikona diskutujiciho Marie Anna Eva 2021-03-31 20:47:53 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Nebude to nic nového, když napíšu, že dětem chybí pozitivní činnorodé vzory. Co z nich může vyrůst, když táta je lempl na entou, máma se honí za modou a babička s dědou mají vysezené důlky v sedačce přesně před televizí. Všichni dohromady mají IQ houpacího koně a rozhled jak z krtince. Děti dostanou mobila, počítač, super hodinky, vlastní televizi a rodina má od nich pokoj. Poslední poznatek – děti se ptaly maminky, co to roste za kytičku u cesty. Nevěděla, že je to mateřídouška. Její odpověď. Nešlapejte do té trávy, čůrají tam zajíci!

Ikona diskutujiciho Alue K. Loskotová 2021-04-01 08:32:16
Ikona diskutujiciho
sipka

😀 dobrý no

Napsat komentář: mariankosmac Zrušit odpověď na komentář

Ikona moderatora

Moderovaná diskuze: Příspěvky se zveřejňují s časovou prodlevou. Pro účast v diskuzi je třeba, aby byl váš komentář v souladu s obecnými pravidly slušného chování a podmínkami používání stránek