Co se stane, když do krevetníku nenainstalujete ochranu krevetek

28.9.2020 v Zážitky 15

Dneska to bude o naprosto kuriózním nálezu, který jsem našla v akvarijním filtru, když jsem se ho po více než půlroce rozhodla vyčistit. Nevěřila jsem vlastním očím, co tam všechno bylo!
Přestože je moje akvárko koncipováno jako krevetník, poslední cca půlrok jsem neměla na sání do vnějšímu filtru nainstalovanou žádnou ochranu pro krevetky. Prostě mi došla trpělivost a vykašlala jsem se na to, protože s tím byly pořád problémy. První jsem měla na sání nataženou silonku, která se ale neustále ucpávala špínou, nebo na začátku založení dokonce porůstala sinicí.



Pak jsem koupila komerčně prodávanou ochranu krevetek , je to takový kovový koš a nahoře je těsnění. Stojí to, jak kdyby to bylo z pandí kůže, ale ve skutečnosti je to naprostý šmejd. Stojí to asi dvě stovky, další stovku až dvě dáte za poštovné a když vám to dojede domů a chcete to natáhnout na trubku, tak se vám to těsnění nahoře rozřízne na dvě půlky. Pokud se roztrhne jenom částečně, dá se to ještě použít, ale když se vám to utrhne úplně, tak jste skončili, protože už vám to na trubce držet nebude. Jednoduše proto, že ten kov ze kterého je daná ochrana krevetek vyrobená, je pod tím těsněním ostrý jako břitva a ve chvíli kdy se tím ostrým okrajem zatlačí na těsnící gumu proti tuhé trubce, jednoduše to roztrhnete v tom zúženém okraji, takže úplně nová věc vám pak stejně nedrží, nebo drží, ale nakřivo a vypadá to dost blbě.


A když to teda strpíte a necháte to tam i s rozřízlou gumou nakřivo, stejně zjistíte, že jste vyhodili peníze, protože se to ucpává úplně stejně jako silonka… Nedávno jsem ale zjistila že existuje nový produkt a to je ochrana krevetek z biomolitanu, která se natáhne na trubku – tak tu ještě vyzkouším, protože to podle mě bude naprosto geniální řešení.
Ale ten kovový krám nikomu nedoporučuji kupovat, protože při dotazu na prodejce co to prodávají za šunt a snaze to reklamovat, vám prodejce sdělí, že nebere zpátky zboží, které ,,jste si poškodili sami NEODBORNOU instalací“. Zde se nabízí otázka, jakou musím mít vysokou školu na to, abych uměla natáhnout gumové kolečko na trubku. Asi hodně vysokou akvarijně technologicko instalatérskou univerzitu. Normálnímu českýmu polenu to asi nepatří do ruky.
A dále dostanete vysoce inteligentní radu, abyste si koupili ještě speciální lepidlo a koš na trubku nalepili, což vám může poradit jenom někdo, kdo tu věc v životě nepoužíval a vůbec neví, že se neustále ucpává a musí se pravidelně čistit nejenom ten koš, ale i ta trubka. A když si to zalepíte, tak co?

Takže mi po půlroce od založení akvárka došla trpělivost a vrátila jsem tam zpátky originální sací koš dodaný k EHEIM filtru. A doufala, že mi to snad moc krevetek nesežere.

Caridina japonica

Teď mám tři druhy krevetek. Caridina japonica, atyopsis moluccensis – oba druhy mi krásně drží a prospívají, můžu doporučit protože mi nikdo z nich nechcípl – a neocaridina davidi ve variantě yellow fire.

Atyopsis moluccensis

Neocaridiny jsou celkem citlivé krevetky, ve třicetilitru mi jednou jejich populace úplně vymřela, takže jsem je musela ,,podsazovat“. Kolik to sežralo tisíc, radši ani nemyslet.

Neocaridina davidi

Ve velkém 125l akvárku mi pak první půl rok populace také klesala, patrně nestálým prostředím. Neocaridiny mi přestaly chcípat ve chvíli, kdy jsem do krevetníku koupila a poté domnožila zlaté pancéřníčky a dokoupila hejno dánia perlového (15ks).
Tehdy konečně chcípla i sinice, která se mi udělala na začátku a bez manuálního odstraňování (které spočívalo v odrbání všech kamenů kartáčkem na zuby, vytahání všech rostlin, manuálním oplachu mimo akva a opětovným sázením. Práce cca na 2 hodiny i více, protože to bylo i na mechu co se pak musel znova lepit na kořen) se byla schopná rozrůst všude a veškerou floru udusit… Ty ryby ale něco změnily a od té doby už s akvárkem a úhynem problémy nejsou. Můj prvotní koncept, mít krevetárium s pár šnekama, tedy vzal za své. Bez rybiček to nějak nešlo.

Po půl roce všelijakých nezdarů mi konečně neocaridiny přestaly chcípat a začaly nosit vajíčka ve velkém. Tak jsem se těšila na novou velkou populaci… Ta však po pár měsících nějak nepřicházela, respektive krevetek sice přibývalo, ale podezřele pomalým tempem. Říkala jsem si, kam to mizí. Že by miminka žralo dánio perlové, co se pořád prohání u mechu? Nebo snad miminka chcípají a přežije jenom pár z celého vrhu? Hm… záhada.

Pak přišel osudný den D, čištění filtru. Když jsem ho otevřela, pozdravilo mě vydatné množství bakteriálního hnědého bahna na biomolitanu. Bakterií bylo očividně dost.
Pak jsem otevřela hlubší úrovně filtru, ty mám celkem tři. Už když jsem vysypávala první filtrační materiál do kýblu s vodou, všimla jsem si, že jsou tam místy nějaké žluté cucky, ale moc jsem tomu nevěnovala pozornost.
Pak jsem se podívala dovnitř toho filtru, kde ležel ještě netknutý druhý koš s filtračními médii a koukám, že to je taky nějaké žluté… Co to je za divnou špínu? – Týjo, ale vždyť ta špína má oči!

https://www.instagram.com/p/CFoemWwn-9v/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

Když mi došlo, že na mě z filtru kouká krevetí městečko, začala jsem lovit síťkou v kýblu, abych z něj zachránila to, co se vyplavilo z prvního koše a dala je do misky zvlášť. Naštěstí jsem předtím biomolitan s bahnem vyprala v jednom kýblu který byl úplně hnědý a filtrační média jsem sypala do druhého, takže na krevetky bylo vidět. Postupně jsem takhle naplnila tři misky s vodou, které byly plné krevetek, jak jsem postupovala po patrech hlouběji.
Nakonec jsem skončila s vyprázdněným filtrem, kde bylo naspod na dně úplně žluto, protože krevetky intuitivně lezly směrem dolů, aby se schovaly.

Nedalo mi to a rozhodla jsem se uspořádat sčítání lidu krevet. Prostě jsem potřebovala vědět přesné číslo. Nabírala jsem je do skleněné fajfky a jak přecházely postupně z jedné vody do druhé, počítala jsem je jako ovečky. Všechny krevetky byly živé a měly různé velikosti, od milimetrových miminek po urostlejší, skoro dospělé krevetky.
Napočítala jsem 257 krevetek a dokonce jsem tam našla tři zlaté pancéřníčky, kteří museli být v době, kdy prolezli sacím košem, ještě hodně malí.

Zajímavé na tom bylo i to, že zalezení pancéřníčci byli naživu a nezranění, dokonce vypadali že jim ani nic moc nechybí a mezi krevetkami také nebyly mrtvolky. Zkrátka ve filtru celkem spokojeně vegetili. Živili se vším, co do filtru přišlo.

V porovnání s prvním čištěním filtru, v době kdy jsem ještě měla ochranu krevetek, jsem po půlroce provozu vymyla z filračních médií spoustu špíny a měla jsem hnědé oba kýble a ještě jsem si říkala, že jsem měla z akvárka odpustit i třetí kýbl, protože se to v příliš hnědé vodě po propláchnutí dost blbě lovilo. Tentokrát jsem měla hnědý jenom první kýbl kde jsem propláchla zabahněný biomolitan kam se očividně zvířátka nedostala. Kdyby jo, jsem si jistá, že by vyžrali i to bahno z molitanu, takže by to bylo naprosto vypucované. Jinak všechny tři koše filtračních médií byly obydlené a byly úplně čisté. Na proplach tří košů s médii stačil jeden kýbl, který ve výsledku nebyl hnědý, jenom naspod zbyla kopa krevetích a sumčích bobků. Zakalení žádné. V podstatě ten filtr ani nepotřeboval čistit, protože zvířátka všechno vyjedla a udržovala ho.

A to je odpověď na otázku položenou v nadpisu článku. Když tam tu ochranu krevetek nedáte, tak se v případě vnějšího filtru (já mám EHEIM professionel ale podle mě to bude u jiných značek podobné či stejné) nestane v podstatě nic moc hrozného. Filtr ty krevetky nezabije. Akorát se připravte na to, že až ho otevřete, zjistíte, že máte o pár set zvířátek navíc. Filtr budete mít hezky čistý a budou na vás koukat stovky překvapených očiček a možná i nějaká ta rybka.

Takže jsem na sací koš natáhla novou silonku a objednávám ochranu krevetek z biomolitanu, který už snad bude fungovat jak má.
Návrat čtvrttisíce krevet proběhl úspěšně a akvárko hezky ožilo.

© Alue K. Loskotová, www.aluska.org 2020

 



Komentáře

Ikona diskutujiciho Rickie 2020-09-28 13:49:08 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Tak toto by mi ani nenapadlo hľadať mlaď vo filtri, vždy som to čistil v umývadle, takže keď tam niečo bolo, tak len bolo. Je pravda, že nikdy som nemal nejako veľa kreviet, ale sem tam som si všimol vajíčka, teda ikry, len som predpokladal, že vzhľadom na množstvo rýb v akváriu, nemajú veľkú šancu na prežitie a na chov som nejako nemal ani čas a ani priestor. Každopádne krásny prírastok objavený ako vianočný darček 😉😁. Držím palce v ďalších chovných úspechoch a ďakujem za poučný článok 🙏.

Ikona diskutujiciho Alue K. Loskotová 2020-09-28 16:15:08
Ikona diskutujiciho
sipka

Počkej, ty opravdu umýváš externí filtr – ten vnitřek – v chlorované vodě? To ti nevadí ho znova zajíždět? Nebo máš ještě druhotnou filtraci?

Ikona diskutujiciho Rickie 2020-09-28 17:03:12 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Ups…to mi ani nenapadlo sa nad tým zamýšľať…iba to preplachnem potom v prevarenej vode a väčšinou keď cistím, tak aj dopúšťam, takže dávam regulátor vody.

Ikona diskutujiciho Alue K. Loskotová 2020-09-28 18:48:06
Ikona diskutujiciho
sipka

Já poctivě odpustím z akvára vodu do 2 kýblů, filtr properu v nich a do akvára doplním z jiných kýblů odstátou vodu… Aby se ty bakterie nezabily. A to mám ještě dno aquaclay, kde jsou bakterie taky a mělo by to působit jako druhotná filtrace. A pak do toho akvára ještě prcnu větší dávku bionitrivce, aby si bakterie zase na ten filtr posedaly.
Umyvadlo je pro mě španělská vesnice 😀

Ikona diskutujiciho Rickie 2020-09-28 20:07:32 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

To teda robíš ako podľa knižky 😁, ale páči sa mi taký prístup. Baktérie som nikdy nemal, teda tie na dne. Keby si videla moju realizáciu akvarka, asi by si odpadla 😀, moje dno tvorí rašelina, aby sa darilo rastlinkâm a potom už sa snažím, zachovať nejakú biotop. 😁 Každý má svoje veci čo fungujú, základ je venovať sa tomu s láskou 🙏♥️ a potom sa darí aj osadenstvu 😉

Ikona diskutujiciho Alue K. Loskotová 2020-09-28 20:18:01
Ikona diskutujiciho
sipka

Rašelina bude určitě fajn… já tam mám taky jakýsi základ pro kytky a aquaclay je až na tom… ale jinak jako pěstitelka vodních rostlin stojím za pendrek, protože COčko se mi tam instalovat nechce a když začnu víc svítit aby kytky rostly, tak se mi udělá řasa… ale teď už jsem snad vychytala ty druhy rostlin co přežijí i moji péči.

Ikona diskutujiciho Rickie 2020-09-28 20:31:25 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Tá riasa záleží od miesta umiestnenia akvarka, držím sa toho, že radšej viac svietiť, ako mať veľa riasy, aj keď na druhej strane existujú druhy rybičiek, ktoré dočisťujú akvarko od rias. Môj skromný názor je rôznorodosť a vyváženosť druhov, aby sa navzájom dopĺňali. A rastlinky tiež prispôsobiť svetlu a prostrediu a hlavne vkusu, aby sme mali z pohľadu dobrý pocit. Ú mňa akvarko lepšie ako telka ( tú vlastne ani nemám) 😉😁

Ikona diskutujiciho Alue K. Loskotová 2020-09-28 21:13:47
Ikona diskutujiciho
sipka

To jo. Dala jsem pryč topítko, v létě nebylo potřeba a jak se teď ochladilo, klesla jim teplota na 21. Takže včera tancovali pancéřníčci – jakoby se chystali třít ale ještě jsou asi na jikry mladí – mysleli si že je nevidím, oni měli světlo, v pokoji byla tma. Vypadali jako víly, jak jsou zlatí a bylo to hejno, úplně kouzelný pohled.
A dneska dopoledne se rozhodly šuštit dánia perlové. Samečci naháněli holky do mechu, kde se pak třeli. Jikry nevidím, ale možná tam něco je. Nebo když se na chvilku dostal páreček mimo dav, tak se sameček naparoval a před samičkou vibroval ploutvičkama a stavěl se hlavou dolů a ocáskem nahoru. A ta potvora dělala že nemá zájem… Úžasnej pohled.
dánio by asi nevadilo, pár dalších rybiček nádrž snese, ale pancéřníčků už mám moc, ty nožit nechcu. Takže dostali topítko, zpátky vodu na 24 a teď už by šustit neměli.
Pro ně je ochlazení signál ke tření.

Ikona diskutujiciho mariankosnac 2020-09-28 21:09:55 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Jo udržať rastliny v akváriu je niekedy ťažšie než udržať živočíchy. Krevety nemám, len ryby, a vysadil som si tam tú rastlinu čo vyzerá ako tráva a je vhodná hlavně do krevetárií a postupně sa stále zmenšovala a už ju tam nevidím. Prostě vôbec nerástla zřejmě to poničili i slimáci. Na ďalšej rastline zas hnednú listy ale pomaly aspoň rastú nové tak snáď aspoň tá prežije. Tak by ma zaujímalo či sú rastliny v akváriu nutné, myslím že by to šlo i bez nich. Kedysi som tam mal jednu umelú ale už sa rozpadla.

Ikona diskutujiciho Alue K. Loskotová 2020-09-28 21:30:16
Ikona diskutujiciho
sipka

Mně ta tráva taky nerostla. Hnědla, chcípala, řasa na ní rostla.. tak letěla do kýblu.

Zkus cryptocorynu, ta mi roste krásně… úplně jak plevel. I vyhazuje výhony. Drží se při zemi, takže spíš dopředu
https://www.rostlinna-akvaria.cz/akvarijni-rostliny/rod-cryptocoryne/cryptocoryne-tropica-kryptokoryna-tropica

nebo anubias nana, ten je super. Nalepíš na skálu a dělá krásný porost
https://www.rostlinna-akvaria.cz/akvarijni-rostliny/rod-anubias/anubias-barteri-var-nana-anubis-zakrsly

taky je výbornej echinodorus, vyrůstá z cibulky pěkně a bujně
https://www.rostlinna-akvaria.cz/akvarijni-rostliny/rod-echinodorus/echinodorus-ocelot-red-sipatkovec-ocelot

taky mi krásně roste lobelia.. mini i normální
https://www.rostlinna-akvaria.cz/akvarijni-rostliny/ostatni-akvarijni-rostliny/lobelia-cardinalis-lobelka-sarlatova

moje nejnovější madam je limnophila a zatím roste hezky.. půlka sazenic mu uhnila, jedna se ale chytla, krásně bují a táhne se nahoru, takže ji tenhle týden zastřihnu a výhon vrazím do substrátu. Vyhazuje ve vzduchu kořeny, takže se snad pěkně chytne a bude z toho keřík
https://www.rostlinna-akvaria.cz/akvarijni-rostliny/nenarocne-akvarijni-rostliny/limnophila-sesiliflora-bahnatka-bezstopecna

Jako akvárko bez kytek…? to je jak ženská bez zadku.

Ikona diskutujiciho Rickie 2020-09-28 22:02:15 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

S tými rastlinkami máš pravdu, ale z prirovnania som odpadol 😁, ale máš pravdu. Cryptocoryna je vážne ako burina, tá sa uchytí v každom akvarku, mach je super tiež no a zbytok treba prispôsobiť podmienkam mne sa páčia vallisnerie, hlavne keď je hustý porast, ale je pravda, že potrebujú špecifické podmienky aby sa im darilo, tak isto aj limnophila je pekná, teda mne sa páčia skoro všetky. Keď akvarko, určite s rastlinkami. Tanec/dvorenie rybičiek je krásna podivaná a aj z mlade je veľká radosť, treba sa však o to riadne starať a na odchov špeciálne. Samozrejme rôznorodosť druhov, keď každý vyžaduje iné podmienky je umenie udržať v dobrej kondícii, ale prevažne sú tie teploty dosť podobné. Pancierničky sa mi vždy páčili a stále som mal trinidatske. Síce vyrastú dosť veľké, ale sú také klasiky u mňa. Krásne sú aj kuhli, len škoda, že ich nevidno veľmi. Tie danio musia byť krásne v húfe. Najviac som vždy mával neoniek a divoká kombinácia zo skalármi, ale je to o tom ako si zvyknú na seba a v akom poradí sa nasadia. Krásne boli aj kopiovce. Úžasné je však pozorovať krevetky ako pracujú. Akvarko je vážne zážitok a asi vášeň. Dalo by sa o ňom písať do nekonečna, je toľko oblastí na ktoré sa dá v tomto smere zamerať. Fakt nádhera. Držím palce v tomto, teda v každom smere. Nech sa darí. 🙏

Ikona diskutujiciho Alue K. Loskotová 2020-09-28 22:22:32
Ikona diskutujiciho
sipka

Taky mám ludwigii.. ta potřebuje trochu víc světla, jak má dole málo, pouští listy. A je křehká, pod prstíkem se snadno zláme, stonečky jsou křehké, při sázení se lámou a pak kytka odhnívá zespoda a musí se znova sadit… ale když se chytne, dělá nahoře krásnou červenou ružicu.
https://www.rostlinna-akvaria.cz/akvarijni-rostliny/nenarocne-akvarijni-rostliny/ludwigia-repens
S tou to jde jakš takš. Rychle roste nahoru, takže na ní rády vlajou krevety 🙂 I filtrující tam lezou. Když začne být dole škaredá, tak ji fiknu, spodek zahodím a vršek strčím do země a tadá.. zase je to hezká ludwigia a zase leze nahoru. Vyhazuje ze středu stonku kořeny, takže to podsazování je snadné. Jenom se nesmí polámat.

Mně neonky připadají nudné, protože je má každý. Zato dánio je podle mě neokoukané a přitom drobné a velice čilé. Žere všechno, ale musí to být malinké kousky. A tihle rybíci jsou tam naprosto nadšení, protože pancéřníčci jsou u dna, takže mají pro sebe celý vodní sloupec, jenom občas potkají plující krevetu. A všichni milujou mech.. se kterým mám starosti. První po něm lezla řasa, pak sinice, teď zase řasa a taky je jak prachovka, takže se do něho chytá veškerý borčus a když s tím zatřeseš tak se ti to vyvalí do vody a máš zákal… hm… takže jednou za čas úplně všechno otrhám, vymyju, vyházím co je polezlé, nechám jenom čisté hezké výhonky, znova nalepím… a za chvilku je tam zas něco. Ale asi ho nemůžu vyhodit protože by z toho byli kreveťáci a dánia smutní. Pořád v tom lezou.
Už jsem si říkala, že dám novej kořen , na ten nalepím jinou kytku a toho problematickýho mechu se zbavím… ale to by asi neocaridiny uspořádaly stávku.

Čím víc je venku zima a tma, tím více se stává svítící teplé zelené akvárko s breberkama atraktivní 🙂

Ikona diskutujiciho Rickie 2020-09-28 22:48:19 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Máš úplnou pravdu s tými neonkami, ale páči sa mi húf, proste neviem si pomôcť. Je pravda, že som niekedy dávno mával danio a zrejme aj v budúcnosti nájdu u mňa miesto. Sinica, riasa, to je otázka svetla, keď je ho málo, tak hnedá pliaga, keď veľa zelená. Takže harmónia ako jing a jang 😉😁. Tá ludwigia je krásna a určite si ju doplním a tuším som ju aj mal jeden čas. Ešte sa mi páči anubias, ten mi rástol na takom kmeni, bol krásny.
Čudujem sa, že krevetky Ti nečistia mach dostatočne, ja som mal vždy čistý, ale je pravda, že na tom mohli mať zásluhy aj iné druhy rýb aj keď krevetky tam makali najviac. Určite je akvarko cez zimu viac vidieť a pripomína tropické prostredie. Jedného pekného dňa si plánujem urobiť jendo vonku na záhradke 😁 samozrejme, že akože jazierko. Je to taká nová výzva pre mňa. Urobiť všetko tak aby bolo životaschopné celoročne. Na pláne sa však ešte len pracuje, zatiaľ je to pekná vízia.

Ikona diskutujiciho Alue K. Loskotová 2020-09-29 08:35:32
Ikona diskutujiciho
sipka

Jezírko s koi kaprem je i můj sen 😀 Ale píseň daleké budoucnosti…

Tak když mi populaci krevet sebral filtr, tak těch pár na mechu už to nezachránilo. Ale teď je to krevetí úklidová četa, snad tu řasu požerou.

Ikona diskutujiciho Rickie 2020-09-29 10:08:12 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Áno, koi kapor a nejaké ďalšie živočíchy, aby bolo života schopné. Ešte si to doštudujem čo a ako😁.

Verím, že takú populáciu kreviet, budeš za krátku dobu dokrmovat a akvarko bude krásne a čisté. 😊🙏

Nový komentář

Ikona moderatora

Moderovaná diskuze: Příspěvky se zveřejňují s časovou prodlevou. Pro účast v diskuzi je třeba, aby byl váš komentář v souladu s obecnými pravidly slušného chování a podmínkami používání stránek