Když se sex mění v číslo

30.12.2025 v Poselství 14

Zamyšlení nad promiskuitou a co za ní může být

V poslední době se čím dál častěji setkávám s debatami o takzvaném „body countu“. Kolik partnerů je ještě normální a kolik už je moc s ohledem na věk tázaného? A je to vlastně důležité?
Účelem tohoto článku je zamyšlení se nad tím, co promiskuita u velmi mladých lidí může znamenat, a co to o naší době vypovídá.

K napsání tohoto článku mě inspiroval post na Threads, kde se mladá žena ptala, co si lidé myslí o situaci, když osmnáctiletá dívka měla už 27 sexuálních partnerů.
Napsala jsem tam zcela upřímně, že to není v pořádku. Pro mě osobně by to byl silný varovný signál, že se děje něco, čemu je potřeba věnovat pozornost. A pokud by to dítě bylo moje, hodně bych zpytovala svoje svědomí, protože jsem jako rodič musela udělat něco špatně.

Za tento svůj názor jsem byla mnohými poslána tam kam slunce nesvítí… Právem, nebo neprávem? Inu, mohla jsem to určitě napsat jemněji, ne tak ostře, aby to nevyznělo jako odsuzování člověka. (Což nebyl můj záměr) Ale s omezenými znaky na post se moc oblívat omáčkou a změkčovat svůj jednoznačný názor nedá.

Všimla jsem si, že tradiční životní hodnoty jsou často ve volném diskuzním prostoru hejtované, myslím si však, že jsou hejtované právě těmi lidmi, kteří s nimi mají problém a jsou proto nejhlasitější. Rozhodně to neberu tak, že když je pět lidí vedle mě promiskuitních, tak že to něco vypovídá o celkové většinové společnosti. Navíc mi přišlo zajímavé, že většina kritických hlasů byla mužských, nikoli ženských.
Jakoby tam mezi řádky byla výčitka typu „ty potvoro moralistická, přestaň navádět jiné ženy, aby si také vážily svého těla a zdraví, protože my to po vás chceme hned a bez snahy.“
Hodně často v tomto kontextu zaznívají názory jako „no jo, ti chlapi to tak mají, oni to tak umí a dělají“. Je to určitě pravda, ale neházela bych je všechny do jednoho pytle. Obecně se ví, že muž to dokáže a často se zamiluje až v procesu později, kdežto normální žena, aby k tomu vůbec svolila, musí mít nejprve city. Tento rozdíl v mužské a ženské psychice mi dává smysl. Muž loví, hledá tu nejlepší, žena je jemná, zranitelná, nosí v sobě poklad v podobě příslibu budoucnosti, proto musí být opatrná a chránit se. Tak vzniká polarita mezi lovcem a princeznou, co dělá okolky a nějakou dobu se rozhoduje, jestli ano nebo ne. Samozřejmě existují výjimky na obou stranách, mluvím spíš o obecných tendencích, ne o jednotlivci.

Když se intimita odpojí od vztahu

Sex byl po většinu historie spojený s intimitou, vztahem, blízkostí a důvěrou. Dnes se čím dál častěji prezentuje jako forma zábavy, způsob sebepotvrzení, ukázka výkonu, nebo dokonce měřítko „osobní svobody“, nespoutanosti.

Kladu si otázku, jestli jsme v tomhle posunu něco hodně důležitého neztratili. Ne kvůli morálce, ale kvůli vnitřnímu zdraví mladých lidí, kteří si teprve budují vztah k sobě, ke svému tělu a ke svým hranicím.

Že se pobaví například žena staršího věku, která se posledních dvacet let ve svém manželství nudí, bych ani nedávala na stejnou váhu, jako když promiskuitní osmnáctka dá každému, koho potká a začne se blížit k číslu 30. Každá z těchto situací má úplně jiný význam, stojí na úplně jiných citech a jiných potřebách. To první se děje poměrně běžně, to druhé je donebevolající symptom.

Co může extrémní promiskuita v mladém věku signalizovat

Neříkám, že každý člověk s vyšším počtem partnerů má automaticky problém se sebou. Ale extrémy málokdy vznikají z ničeho, bezdůvodně.
Za extrémní promiskuitou většinou bývá hledání vlastní hodnoty skrze pozornost druhých, vnitřní nejistota a chybějící osobní hranice, snaha dočasně zaplnit vnitřní prázdno, tlak okolí nebo představa, že „takhle se to dnes dělá“ a je to tak normální, někdy i duševní zranění, se kterým si mladý člověk neví rady. Tohle nejsou věci, které by si zasloužily odsouzení. Měla by se jim ale věnovat pozornost. Extrémní promiskuita je totiž převlečené volání o pomoc.

Svoboda versus sebeztráta

Často slyšíme argument: „Je to její tělo, její volba.“
Ano. To je pravda. Ale svoboda bez hranic není totéž, co zdravá svoboda. Skutečná svoboda zahrnuje i schopnost říct „ne“, počkat, chránit se, rozlišovat, co mi skutečně prospívá. Ne všechno, co je možné, dostupné a společensky tolerované, je automaticky dobré pro naši psychiku, duši a pro naše tělesné zdraví.

Tohle mi vadí nejvíc

Vadí mi, že je zdrženlivost často zesměšňována. Opatrnost je vnímána jako slabost, a psychické zranění se často převléká za emancipaci.
Místo, aby mladé dívky slyšely: „Jsi hodnotná bytost a nikomu to nemusíš nijak dokazovat,“ často slyší: „Užívej si, dokud můžeš.“ A když to nedělají, tak „je s tebou nuda, jsi nudná.“
A co když si některé z nich ani neužívají, ale ztrácejí se?

Nemáme televizi. Já ji nemám od svých 16ti let, miláček si ji nějak po odstěhování z domova rodičů nepořídil, protože ji nepostrádal. Takže když pak tu televizi vidíme, zíráme. Klíny a prsa jsou všude, hlavně když pouštíte hudební klipy. I tohle má určitě vliv na to, jak dnešní mladí lidé chápou sex a nahotu. Když na to koukají pořád, logicky vůči tomu postupně otupí. Ze svátosti se stává rutina a celé kouzlo mizí.

Můj pohled na sex

V tomto stojím na velmi zřetelném konci spektra. Kdyby byla stupnice zdrženlivý – zcela nevázaný, jsem úplně vlevo. Vnímám to tak, že takhle je to pro ženu správně a jsem s tím spokojená. Sex je pro mě svátost, která se děje z lásky.
Není láska, není sex. Dělat to s někým, s kým se nemiluju a nejsem s ním ve vztahu, nebo ani nepředpokládám, že mezi námi vážný vztah právě vzniká, si neumím vůbec představit. A myslím si, že to tak má většina žen, akorát nejsou slyšet tak hlasitě.
Tento můj pohled zároveň nepreventuje omyly. To znamená, že je pořád možné být uloven nějakým vyčůránkem, který sehraje divadýlko, naslibuje lásku, vztah, jenom aby dostal po čem touží. Ale bytí na konci spektra tyto průšvihy poměrně dobře minimalizuje, protože taková žena umí počkat, když jí něco nesedí a rozhoduje se postupně, s čistou hlavou.

Sex není jen o těle. Je o duši a přenosu energií. Spojuje, zanechává stopu, vytváří hluboké vazby. A proto si myslím, že čím mladší člověk je, tím víc by měl být chráněn. Ne tlačen k výkonu nebo „k pestrým zkušenostem“.

Nepotřebujeme mladé lidi učit, jak být dostupní. Potřebujeme je učit, jak si vážit sami sebe. A jak se umět rozhodnout, co je pro ně nejlepší. Jak rozeznám svůj vnitřní hlas od nátlaku svého okolí? Jak si dokážu udržet své hranice a být věrný svým citům i přes nátlak a naléhání?
To jsou důležité hodnoty a důležité schopnosti pro život. Rozhodit prostě pod tlakem intenzivní situace nohy a vůbec nad sebou nezapřemýšlet, není umění. Umění je žít vědomě a se záměrem. Vědět kdo jsem, co potřebuju, co čekám od svého partnera a proč to dělám.

Bodycount

Možná bychom se místo počítání partnerů spíš měli ptát: „Co mladí lidé v intimních vztazích hledají? A proč to často hledají tak rychle, intenzivně a bez smysluplných hranic?“
Za každým číslem je vždycky konkrétní člověk. A ten si zaslouží víc, než být součástí statistiky nebo internetové hádky.

Pro mě je bodycount vypovídající spíš v kontextu toho, jak si sebe člověk váží, jak silné má hranice, jak umí ovládat svoje pudy, jak moc se hledá, kde má svou hodnotu. Možná proto lidé bodycount tolik řeší. Možná to tam taky cítí. Možná jim nejde o počet partnerů, ale spíš o ty hodnoty, které jsou za ním.


O autorce

Alue K. Pavlíčková je holistická léčitelka a spisovatelka. Zabývá se duchovním rozvojem, psychospiritualitou, mimosmyslovým vnímáním a poradenstvím. Pomáhá klientům v nalezení duchovní a energetické harmonie prostřednictvím terapií na duchovniterapie.cz a článků na aluska.org

Komentáře

Ikona diskutujiciho Zerpedyán 30. 12. 2025 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Já jsem asi člověk, který chápe a respektuje oba dva extrémy – zdrženlivost i akčnost. Neopovrhuju ani jedním. Možná je to tím, jak jsem založením polyamorik. Chtěl bych však, aby si žena neubližovala a aby dělala to, co jí neubližuje a odpovídá jejímu vnitřnímu nastavení.

Ikona diskutujiciho Lu 30. 12. 2025 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Souhlasím s tebou.
Pro mě je nepochopitelné mít intimní aktivity, když není vybudovaný citový vztah a vzájemná shoda, že ten vztah má perspektivu, že máme záměr spolu být dlouhodobě. To samozřejmě nějakou dobu trvá dospět do takového bodu. Taky nechápu sex už od nízkého věku (dříve než 18-19 mi připadá hrozně brzy), teenagerské vztahy zřídka vydrží, chodit s někým klidně, ale nemusí v tom být hned u sex, když stejně v tomto věku bývají tyto vztahy spíš krátkodobé. Člověk si ušetří starosti i citová zranění, když si počká. Já rozhodně nelituji, že jsem neměla s nikým sex, dokud jsem se nedala dohromady se svým manželem. Jakkoli je to považováno za divné mít v životě jenom jednoho sexuálního partnera a mít poprvé sex až ve 26.

A také pro ženy v tom je více rizik, pokud se s tím člověkem dobře nezná, a menší pravděpodobnost, že ona z toho něco bude mít (i to vyžaduje čas, aby se partner naučil, co jí vyhovuje). Pro dosažení tělesného uspokojení je lepší si to zařídit sama než vyhledávat náhodné dočasné partnery.

Ikona diskutujiciho mariankosnac 30. 12. 2025 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Jo keď ono je nám to propagované v médiách, napríklad vo francúzskom filme ,,Bílá jako padlý sníh“ holka o*uká takmer každého chlapa na ktorého narazí a všetci ju za to zbožňujú – a toto dávajú ako večerný film na filmových kanáloch, našťastie väčšinou až po desiatej ale dávali to už aj o ôsmej. Ťažko povedať prečo je práve toto tak propagované, keďže to tu len vytvára skazenú spoločnosť a nezdravé instantné vzťahy. A už tu aj máme následky – v poslednej dobe brutálne narástol počet mladých nakazených pohlavnými chorobami za čo môže internetové zoznamovanie len na sex. Takíto promiskuitní ľudia majú nakoniec smutný koniec života a ostávajú sami a chorí, akoby to množstvo partnerov z nich vysalo energiu.

Ikona diskutujiciho jan 30. 12. 2025 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Mládí je zvídavé a rádo experimentuje. Tak to vždy bylo, je a bude. Taky vždy existovaly moralizující matróny, které byly až do nebe pohoršeny touto skutečností. Je to pořád dokola. Vaše názory by se daly nazvat bigotními. Je věcí každého plnoletého stvoření, jak řeší svůj proces individuace. Startovní čára není pro všechny stejná a tudíž je krátkozraké odsuzovat mládí za podmínky, které jim připravili rodiče, genetika či stát.

Ikona diskutujiciho tauri 31. 12. 2025
Ikona diskutujiciho
sipka

Ano, máš pravdu, že hodně rozhoduje, jakou máme startovní pozici od rodičů. Protože i díky nim máme buď dobré energie, nebo zcela i špatnou, rodinnou karmu. A od toho se hodně věcí odvíjí. Žijeme v nápravném ústavu a je však na nás, jak moc se chceme změnit a jít s davem, nebo se obětovat a něco vydržet. Většina z nás chce něco, co ten druhý nemá a to nás k dotyčnému přitahuje. Problém však je, když ani jedním s tím neoplýváme a musíme za každou cenu sexuálně vymetat kde koho. Takže ne vše se dá pak svádět na rodiče a systém..Ale na svoji neschopnost na sobě pracovat. Čim jsme však starší, tim máme sice větší nároky, ale určité věci už nehrotíme. Takže je někdy těžké zvolit někoho mladšího, nezkušeného, nebo starší s nějakou minulostí a má co nabídnout zas jiného. Ale vše by pořád mělo mit nějaké zdravé hranice.

Ikona diskutujiciho tauri 30. 12. 2025 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Po dlouhé odmlce zdravím a přeju vše nej do nového roku 🙂
Bohužel, čim víc má člověk v životě partnerů, tím méně si váží toho nového. Ví, že když se to podělá, najde si dalšího a svět se nezboří. Dnes se nekouká na individualitu, ale na to, co nejvíc si užít a že každý je nahraditelný. Je to jako sbírat cizí trofeje (energii/charisma) a pak se tím chlubit. Jsem muž a moje role je, abych nastavil nějaké zdravé hranice. Výsledek? Jsem za blbce, co jen omezuje druhé, protože někdo si chce užívat a být vidět. Chci žít zodpovědně a moudrost sebou přináší i jistou ohleduplnost a omezování se v určitých věcech. Taková móda free výchovy dětí, kdy maminka může vše, tak i děti mohou… Nejsem toho zastáncem a příčí se mi to. Dnešní muži jsou pro mě prostě bábovky, co se nedokážou prosadit a nedodrží slovo. A radši, než aby bouchli do stolu, vyzunknou pivo, ať mají klid od manželky a dětí. Přestávám chápat tento svět. Dnes najít holku/ženu, která měla minimum partnerů je takřka zázrak. A když chci, aby neměla tetování, nevapovala, neměla kroužky v nose a malovala se buď vůbec, nebo minimálně, je taky zázrak. Bohužel, když člověk slyší od interních zdrojů, kolik holek má dneska pohlavní nemoce a ještě se předhání a smějou se tomu..bojím se je i pozravit, aby na mě něco neskočilo. Spousta dětí ve třídách bere prášky na hlavu a alespoň jedno na změnu pohlaví. Takže za sebe si myslím, že s lidmi je to konečná. Je to podle mě skutečně nějaká metoda, jak snížit počet lidí na planetě. Nevím, proč se sem od roku 2000 rodí tak slabé duše, to spíš podělají, než změní svět k lepšímu. Každopádně stárneme a nikdo normální nechce být sám. Kdo je empat, cítí z druhého, jaký je. O to je těžší něco zkoušet, když to ani nemá smysl. Ve výsledku je asi dobré, že se lidé ukazují, jací jsou. Dej lidem moc a uvidíš, co jsou zač. Zda toho využijou, nebo zneužijou. Jen mě trochu děsí, že vždy se potká blbec s blbcem a hned založí rodinu, než někdo, kdo na sobě maká a nepotká sobě rovnou duši. Pokud ano, má už třeba nějaký vztah. Obecně si člověk říká, že to tu musí být nějak pokřivený, když se takové lidi prostě moc nestřetávají a jsou od sebe buď moc daleko, nebo blízko, ale nemají šanci se potkat. Zda je to vše nějak podpořeno temnou magií, nevím. Ale nepříjde mi to normální, i když si člověk snaží vizualizovat bůhví co a přitáhnout to. Jasně, že člověk na tuty nikdy neví, do čeho jde a prostě to nedopadlo a jde do nového vztahu. Ale chce to nějak krotit a minimalizovat vztahy na tolik, abych se mohl sám/a sobě podívat do očí a snažil si v sobě zachovat nějakou čistotu. Bohužel, ani alternativní lidi nezaručují, že nám ten člověk bude sympatický, protože mnoho lidí stále dost ovládá ego a démoni. Nadřazenost na alternativě je taky často běžným jevem. Takže ač o tom někdo mluví, neznamená, že to dělá. Je to tady obrovský trénink, zda budeme ostražití a věřit sami sobě, nebo zase skočíme na lep a necháme se chytit egem. Málo kdo má v sobě dneska čistotu a málo kdo se dnes chce omezovat. Bohužel, i když člověk může být v pohodě, ne každý má podobnou cestu, jakou máme my. Takže když to člověk vnímá, zase je to konečná. Nevím ani, kolik vztahů je zde na Zemi skutečně hlubokých se společnou cestou tak, aby vydržela dlouhé trvání. Je to zázrak, ale možné to je. Ale člověk musí vydržet a věřit. Jinak dopadneme jako většina. Takže raději mit ruku jak Pepek námořník, než se neumět na sebe podívat do zrcadla. 🙂

Ikona diskutujiciho ellie 30. 12. 2025 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Souhlasím, vnímám to podobně. Věkem už to pro mě není tak posvatne jako v mládí ale jsem taky zdrnlinvější.

Nebráním se ale stalemu mileneckemu vztahu, prostě nějaká forma vztahu tam být musí

Ikona diskutujiciho mariankosnac 31. 12. 2025 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Ono pokiaľ je nejaká nymfomanka (ktorých je približne 2 až 3 ženy zo sto) ktorá má desiatky alebo aj stovku partnerov tak je to samozrejme v poriadku, rovnako ako je v poriadku keď je niekto celý život skoro panna/panic. Ale keď sa z toho stane súťaž že kto obehne viac partnerov aby sa s tým potom mohol chváliť – tak toto rozhodne v poriadku nie je. Výchova zlyhala a toto pochabé konanie zastavia už jedine tie pohlavné choroby. Ale možno je toto všetko iba znamením konca časov, veď konce civilizácií sa vždy prejavovali chaosom, nemravnosťou a morálnym rozvratom a potom prišiel nejaký reset…

Ikona diskutujiciho Simi 31. 12. 2025 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Mňa neprestáva fascinovať, ako média často prezentujú ľahké devy – že sú úspešné a bohaté podnikateľky, umelkyne alebo influencerky. Úžasný vzor pre mladé ženy 🫣 Pár rokov dozadu by za to, čo robili, chodili po kanáloch. Dnes sú za to pyšné.
Ešte mi to propomenulo jeden článok. Myslím, že bol o tom, že do každej ženy sa nejak “otiskne” energia (či dokonca DNA?) chlapa, s ktorým sa vyspí.

Ikona diskutujiciho mariankosnac 31. 12. 2025
Ikona diskutujiciho
sipka

Funguje to vraj tak, že ten kto sa vyspí s pannou ako prvý, v nej zanecháva energetický otisk – a tento sa potom môže otisknúť aj na jej dieťati. A keďže to je väčšinou nejaký namachrovaný debil ktorý dotyčnú ako prvý zbalí zneužije a odkopne, tak je vyššia pravdepodobnosť že aj dieťa dotyčnej bude jemu podobné a to aj keď bude mať neskôr dieťa s niekým druhým – energetický otisk toho prvého už tam je. Takže je podstatné, aby ten prvý bol aj ten pravý alebo aspoň slušný chalan. Toto by sa malo vyučovať na školách!

Ikona diskutujiciho Simi 1. 1. 2026
Ikona diskutujiciho
sipka

Tak to mám radosť, že môj prvý nebol totálny debil. Nebolo to ideálne, ale mohlo to dopadnúť aj oveľa horšie. Ja som bola za staromódnu a do ničoho sa nehrnula. No a musím uznať, že dieťa mám povahovo úplne úžasné. Je to poklad.

Ikona diskutujiciho Nerisen 31. 12. 2025 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Taky s Vámi souhlasím. Vsadím se, že na střední každý měl nějakou osobu, která byla víc promiskuitní a ještě se nebál/a o tom vyprávět, že maji vztah s bokovkou, sice to je trochu jiné téma, ale víte co mám na mysli… A teď v poslední době se to zase změnilo, dostaly se so popředí socek onlyfa** a jím podobné hvězdy a děcka to vidí všude, že jo 🙃. Bohužel na to taký má vliv ten rodič, jestli jim dávají volnou ruku vychovej se sám, tak kde potom přebere ten vzor..

Ikona diskutujiciho Radek Košťál 21. 1. 2026 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Dekuju za clanek. Alusko, ja bych k te diskuzi o promiskuitni 18ti lete holce napsal uplne to stejne co ty, mozna jeste neco peprnejsiho. Ja si vzpominam na hodinu psychologie, kde nam pan profesor rozdal papiry, at seradime od jednicky do desitky (podle dulezitosti pro nas) tyto pojmy. Rodina, pratelstvi, sex, vztahy, duvera atd. A vim, ze jako jedinej jsem mel sex na 7. miste. I presto se nepovazuji za asexuala. Podle me neni sex, nic jineho nez potreba, stejne jako hlad, zizen atd. I proto muze existovat zavislost na sexu. A ne nadarmo se rika ze “Sex je zabava chudych”. A chudych se mysli jak na duchu tak i materialne. A stejne jako u jidla, piti a tedy i sexu existuje tenka hranice mezi tim jestli (kdyz to vztahnu na jidlo) Jite, aby ste zili nebo zijete aby ste jedli, tak to stejne plati o sexu. Ja tedy rozlisuju mezi vyvrcholenim a orgasmem. To jsou dve ruzne veci. Ta druha je totiz podlozena jeste necim jinym. Necim mnohem hlubsim nez je jen chtic. Ani ja (a to vim) nejsem schopen “spat” a naprosto souhlasim s Alue, jen s nekym kvuli sexu. Musi tam byt nejaky citovy zaklad, musi tam byt touha a ne chtic. Navic verim v neco cemu se rika Telegonie. A pokud tohle vidite, vlastne to ani nejde, spat s nekym jen kvuli sexu. Uz jen ten samotny fakt, ze vite (a protoze vedomost zatezuje) o nekom, ze spal treba se stovkou partneru, ktere v mnoha pripadech i znate, je z meho pohledu proste hrozny.A kdyz si to potom jeste predstavite. Nerikam, ze kazdy by mel mit jen jednoho partnera za zivot. Ale vse ma sve hranice a ceho je moc toho je prilis.

Ikona diskutujiciho Terez 22. 1. 2026
Ikona diskutujiciho
sipka

Jak moudrá slova… Klaním se tomuto vyzrálému postoji. Myslím, že přístup k sexu, intimitě, a celkově všemu, co lidé řadí do této kategorie, úzce souvisí s úrovní vědomí jedince, výchovou, vzory, asi i karmou.
Samotný fyzický sex je srovnatelný se vším, co živí tělo (jak píšete stejně jako jídlo, pití, jiné stimuly). A my nejsme pouze tělo (to je náš obal), jsme především duše a esencí duše je láska. A co tedy dlouhodobě živí duši? 🙂
Takže city, důvěra, opravdová bezpodmínečná láska je to, po čem prahnou generace a generace. Akorát někdo se dostane na úroveň kdy to pochopí a zjistí a někdo to zaměňuje a myslí si, že když dostatečně často souloží a je jedno s kým, zalepí tím vyprahlou duši. Jak daleko jsou od pravdy…

Nový komentář

Ikona moderatora

Moderovaná diskuze: Příspěvky se zveřejňují s časovou prodlevou. Pro účast v diskuzi je třeba, aby byl váš komentář v souladu s obecnými pravidly slušného chování a podmínkami používání stránek