Nedávno mi čtenáři doporučili, abych se podívala na film Ďáblův advokát. Nakonec jsem musela uznat, že náhody opravdu neexistují, protože mi tento film padl do rány zrovna v této době. Zrovínka když na webu vychází série ,,Jak funguje hra v matrixu“, kde se přesně o těchto věcech mluví. O boji dobra a zla. O pokoušení lidí a jejich zavádění do slepé ulice.
Určitě není náhoda ani to, že hlavní postavu ve filmu hraje Keanu Reeves. Nevím, jestli je to nějaké kouzlo jeho osobnosti, nebo mu to matrix schválně sází, ale zrovna tento herec se až podezřele často objevuje ve filmech, které nesou hluboká poselství lidstvu. Ostatně Keanu je sám o sobě velice zajímavá a silná osobnost. Pro svou úžasnou a skromnou povahu je miláček publika po celém světě. Keanu mimochodem pravdu zná. Když dohrál poslední Matrix, bylo mu sděleno, že vše co hrál, je skutečnost. Možná mu to pomohlo, srovnat si životní priority.
Ďáblův advokát, rok vydání 1997
Popis filmu: (pozor, spoilery) ,,Mladý právník Kevin Lomax z Floridy ještě nikdy svůj případ neprohrál. Právě obhajuje učitele matematiky Gettyse, který je obžalován ze sexuálního obtěžování studentky Barbary. Zdá se, že i tentokrát bude učitel osvobozen, přestože všem v sále musí být jasné, že je vinen. V přestávce přelíčení se Lomax na toaletě setká s novinářem Larrym, který se ho vyptává, jak se cítí, když chce vrátit Gettyse mezi slušné lidi. Lomaxe přepadne na chvíli podivný pocit. Porota Gettyse skutečně osvobodí. Když pak Lomax se svou manželkou Mary Ann oslavuje v baru, neznámý muž mu nabídne za skvělých podmínek práci u nejlepší právní firmy na světě, kterou z New Yorku řídí John Milton. Lomax nabídku přijme a se ženou se odstěhují do New Yorku. Lomax dostane od Miltona nádherný byt v jeho rodinném domě. Při pohovoru mu Milton představí svůj tým, v němž je také krásná Christabella. Milton tvrdí, že jeho nejmilejší vlastností je ješitnost a jeho strategií vlídnost. Lomax mu na oplátku prozradí, že jeho úspěch spočívá v tom, že si umí vybrat lidi do poroty. V prvních kauzách, které dostane na starost, se Lomaxovi podaří osvobodit vinné a sebevědomí mu stoupá. Milton ho však učí, že musí zůstat nenápadný stejně jako on. Obchodní ředitel firmy Eddie Barzoon Lomaxe upozorní na nekalé praktiky, ale ten na to nedbá. Milton svěří Lomaxovi téměř ztracený případ vlivného newyorského stavitele Alexandra Cullena, který je obviněn z toho, že veden finančními motivy zavraždil svou manželku, nevlastního syna a služku. Mary Ann se cítí v New Yorku nešťastná a osamělá. Chtěla by dítě, ale Lomax na ni nemá čas. Začínají se u ní projevovat příznaky schizofrenie a má vidiny, že jsou obklopeni zrůdami. Milton chce Lomaxe kvůli jeho nemocné ženě odvolat z případu, ale Lomax chce případ dokončit. Mary Ann mu řekne, že jí ďáblové vzali vaječníky a Milton znásilnil. Lomax ji odveze do psychiatrické léčebny. Cullenova asistentka Melissa Blakeová je ochotna před soudem dosvědčit, že je jeho milenkou a že v noci, kdy došlo k vraždě, byl Cullen u ní. Přestože Lomax ví, že lže a že Cullen rodinu zabil, připravuje ji na prokurátorovy otázky. Barzoon vyhrožuje, že Lomaxovy nekalé praktiky zveřejní, ale záhy je v parku ubit bezdomovci. Lomaxem jeho smrt otřese a z pohřbu odejde. Venku ho kontaktuje člen ministerské komise Weaver a upozorní ho, že Milton nevede jen právní firmu, ale i obchod se zbraněmi, drogami, toxickým odpadem a pere špinavé peníze. Také mu řekne, že učitele Gettyse chytili na Floridě – měl v kufru auta mrtvou holčičku. Brzy nato Weavera na ulici srazí auto. Mary Ann si v léčebně podřízne střepem hrdlo. Lomaxova matka mu pak řekne, že Milton je ve skutečnosti jeho otec. Lomax jde za Miltonem a chce ho zastřelit. Milton se mu však jen vysmívá. Připomene mu, že Mary Ann chtěla lásku a Lomax na ni neměl čas. Pak mu představí Christabellu, která Lomaxe od začátku velmi přitahovala, jako jeho nevlastní sestru. Chce, aby oni dva převzali jeho firmu a měli spolu dítě, které bude klíčem k budoucnosti.“ (zdroj)
Na začátku vystupuje Keanu jako ambiciózní právník, který v zájmu vlastního prospěchu klidně obhajuje a osvobozuje vrahy, o kterých přitom ví, že zločin spáchali. Poté dostává nabídku práce v New Yorku takovým okatým způsobem, až to bolí. Pokud jste se dívali na dekodování videoklipu od hudební skupiny Ultravox, tak v písničce Hymn je to ukázané úplně stejně. Lidi, co se pro něco ženou, jsou osloveni podivným pánem v saku, který jim nabízí smlouvu. Když ji přijmou, jakoby mávnutím kouzelného proutku mají, co chtějí. Peníze, moc, slávu, přízeň davu. Nakonec pro svou pažravost všichni končí v pekle. Komu článek utekl, najdete ho zde: ,,Symbolický rozbor videoklipu: Ultravox – Hymn / Doporučuji“
Keanu smlouvu přijme a odjíždí do New Yorku, ale ještě předtím dostává znamení od své matky, která mu jasně řekne, že New York je centrum zla, že je plný ďáblů. Keanu na to ale nedbá a stěhuje se tam i se svou ženou do luxusního bytu. Dostal totiž nabídku, která se nedá odmítnout, za obrovské peníze. – No takovou životní příležitost by odmítl jenom blázen, ať si matka mluví co chce…
Šéf firmy Milton (převlečený ďábel) ho tahá po různých pařbách a zaměstnává prací, takže Keanu zapomíná na to, kde je jeho skutečné místo. Nechává svou ženu samotnou a úplně propadne Matrixu. Ve chvíli, kdy poprvé zcela záměrně osvobodil zločince, zaprodal duši a pak už se to s ním vezlo.
Zlo, které zavládlo manželskému páru, se těžce podepíše na manželce Mary Ann, která první odhalí ďábly s ženách které se tváří jako její kamarádky a pak začíná mít vize o tom, že ji napadají temné síly, které považuje za halucinace. Nakonec skončí na psychiatrii, kde se zabije. – Celou dobu ale Marry jasně říká, že tam není šťastná a pak se její stav postupně zhoršuje, ale Keanu pro prachy a pro práci nedbá na svou ženu a místo aby se manželé vrátili zpátky domů, pokračuje dál v nesmyslných hloupých kauzách, kde osvobozuje vrahy. Marry krátce předtím než se zabije, říká jasně: ,,Vím, proč se to děje. Ty peníze jsme brali oba, byly krvavé. Ale nezastavili jsme to, pořád jsi dál vyhrával, i když jsme to oba věděli. Pokaždé, když se podívám do zrcadla, vidím zrůdu.“
Přesně takto funguje Matrix. Podstrčí vám něco bezcenného, nad čím jenom ztrácíte čas a ve výsledku si s tím akorát ublížíte. Abyste neměli čas na to, co je skutečně důležité a konstruktivní. Většinou mají tato lákadla podobu snadno vydělaných peněz (mnohdy i krvavých), uspokojení touhy po slávě, nebo je to v podobě sexu.
Kdykoliv filmový ďábel Milton pronáší monology, tuhne krev v žilách. Ve chvíli, kdy obětuje svého zaměstnance když už se mu nehodí (což se přesně děje v elitářských společnostech které slouží satanu… v některých doslova jednou za čas obětují svého člena), vede první velký monolog, kde říká pravdu o lidstvu. O nenažrancích, kteří nikdy nemají dost a pořád se za něčím ženou, je jim jedno jakou spoušť za sebou zanechají, klidně tomu zaprodají vlastní duši, nebo zničí planetu.
Když pak v závěru Keanu zjistí pravdu, jeho manželka je již mrtvá a on se jde pomstít do bytu Miltona se zbraní. Kulky Miltonovi nic neudělají a začíná další velký monolog. Milton – ďábel zde vysvětluje, že sice ovlivňuje situace, ale jenom tím, že lidem dává příležitosti. ZVOLÍ SI VŠAK ONI. Nikomu nebere svobodu v rozhodnutí.
Takže když se Keanu začne vymlouvat a kroutit, že nic z toho vlastně nechtěl, Milton mu ukáže, že nemá pravdu. Do bodu, do kterého se dostal, nepřišel proto že ho Milton ovládal, ale proto, že podlehl svému egu, chtěl pořád víc a výsledek soudu byl pro něho důležitější, než jeho žena, nebo pravda. Nedbal na znamení, zajímaly ho jenom peníze a vlastní reputace.
Když tohle ve filmu zaznělo, bylo mi smutno a vzpomněla jsem si na situaci, kterou už jsem zažila několikrát. Scénář je pořád stejný, mění se jenom lidé. Ve chvíli, kdy dojde na klíčovou otázku, dokonce i lidé o kterých jsem si původně myslela opak, narovinu řeknou, že ví, že nejsou dobří. Že jsou uvnitř špatní. Že myslí velice destruktivně, na věci které se neodváží vyslovit. Když se mi to stalo poprvé, byla jsem v šoku, nevěřila jsem svým uším, ale pak se to stalo zase a zase a zase.
O tom, že jsou zlí lidé, víme. Buď jsme je potkali, nebo je vidíme ve zprávách. To že vím, že existují ale neznamená, že je chápu. Nechápu je. Jak někdo může říct, že ví, že není dobrý?? – Jak se potom může sám na sebe podívat do zrcadla, jak může večer usnout a proč s tím okamžitě něco neudělá?
A ještě větší ironie je, že když si na to člověk dovolí něco říct, uslyší protiútok: ,,TY TAKY NEJSI SVATÁ! TAKY JSI URČITĚ UDĚLALA NĚCO ZLÉHO A VÍŠ TO!“ – Jakobych já snad mohla za to, že ti lidé ví, že nejsou dobří a aby se necítili tak blbě (že jsou v tom sami), tak se tu vinu snaží na někoho hodit, obvykle na toho kdo je zrovna po ruce.
Někteří lidé jsou tak zblblí, že přes svůj vlastní filtr nevěří ani na dobré lidi a myslí si, že jsou všichni stejně skažení jako oni sami a v dobru druhého člověka vidí léčku.
Takto jsem ztratila iluze o mnoha lidech, když jsem zjistila, že ti které jsem měla za dobré, dobří nejsou. Když mi mnozí vrazili kudlu do zad – ne proto že bych jim něco udělala, ne proto že by to bylo výhodné – ze závisti.
Dodneška se divím tomu, že mi to přiznali. Kdyby lhali, nepoznala bych to. Viděla bych prostě to, co bych chtěla vidět. Vždycky vidíme v lepším světle ty, které máme rádi, nebo ty ke kterým máme důvěru.
A nedávno se to stalo zase, když na webu vyšla série Jak funguje matrix a lidé se ozývají, že ,,to není fér„. Že ,,legendární Zlatý věk, do kterého má lidstvo údajně přejít na konci šestého matrixu, nemůže být pouze pro dobré lidi“. Jakto? – Prý že ,,lidé nemůžou za to, že jsou zlí“. – Prosím? Cože?
Jak řekl ďábel: ,,Já jenom vytvářím příležitosti, ale cestu si volí každý sám.“ Co to znamená? Že člověk, který je skutečně v jádru dobrý, si cestu zla nevybere. Právě možností volby a vytvořením příležitosti se ukáže, kdo je kdo. Jací ve skutečnosti jsme. Nemůžeme se vymlouvat na to, že nás Matrix odmalička blbnul, pokoušel a deformoval. Že jsme měli zlé rodiče co nás mlátili, že jsme museli jako vězni odsedět povinnou školu a pak otročit pro peníze. Všichni jsme se sem narodili, všichni jsme tím zrůdným systémem museli projít, všichni otročíme pro peníze a přesto nejsme všichni zlí. Čím to je? – Charakter a skutečně dobré jádro se totiž nedá přeučit. Skutečně dobrý člověk bude volit konstruktivně a nebude záměrně nikomu ubližovat, ani obhajovat vrahy jako Keanu, který představoval právníka Kevina Lomaxe. Ani když je ve zle vychovaný, ani když se cesta zla zdá být výhodná. Prostě nebude, nemohl by totiž večer usnout, protože by ho vlastní svědomí sežralo.
Buď jste v jádru dobří, nebo nejste. Nepotřebujete přece aby vám někdo říkal, že do 5D přejdou pouze dobří lidé. Nebo snad – a to už je opravdu hodně absurdní – byste byli dobří – nebo lepší – kdybyste měli dopředu slíbeno, že za to budete odměněni? To ale není ,,být dobrý“, to je vypočítavost. A vypočítavost je logické rozhodnutí, které počítá výhody, to nemá nic co dělat s dobrým charakterem.
Takže pokud si toto myslíte, pusťte si film Ďáblův advokát, je to tam velmi dobře vysvětlené.
A mimochodem, židokřesťanství přece říká: ,,Za života buď hodný, nekraď, nelži, nezabíjej, neplivej na své rodiče a když budeš dost hodný, po smrti přiješ do nebe.“ A přitom lidé, co chodí do kostela, bývají tak strašně zlí a odporní… Sama jsem to osobně zažila. To, že někdo chodí do kostela, kde se mu vypráví že musí být hodný, vůbec neznamená, že je opravdu hodný. Je to jenom maska, póza pro obecenstvo. Když nastane příležitost, chovají se odporně. Dokonce i ti, co to tam vedou. Byl to jeden z mnoha důvodů, proč se ze mě nepodařilo vychovat ani katolíka, ani křesťana, ani protestanta. Když jsem viděla, co tam chodí za lidi, jak jsou závistiví a jak intrikují, nechtěla jsem mezi ně patřit. K ničemu byl dvanáctiletý drill a vymývání mozku na pravidelných seancích.
,,Nemůžete lidi odsoudit, nikdo jim neřekl že mají být hodní a že je to zkouška!“… Tohle je jenom výmluva.
Hlavního hrdinu filmu poté Milton – ďábel pokouší, aby se vyspal se svou nevlastní sestrou (která ho od začátku přitahovala) a stvořil tak antikrista. Zde film ukazuje další velikou udičku, kterou se ovládají lidé: SEX. Pro zdůraznění se na pozadí kroutí postavy v erotických pózách.
Film končí tak, že si nešťastný Keanu prostřelí hlavu poté, co pochopí co vlastně spáchal a co se od něho očekává (za normálních okolností by takto se zaprodanou duší skončil v temnotě), ale je mu prokázána laskavost začít znovu. Vrátí se v čase a objeví se u prvního soudu, kdy osvobodil úchyla, o kterém věděl, že je vinen. Keanu už ví kam tohle povede, takže změní svou životní cestu a rozhodne se, že úchyla obhajovat nebude. Tím nastoupí úplně novou životní cestu, ale ďábel tím nezmizí. Na konci filmu je ukázáno, že ho bude pokoušet dál. Akorát že Keanu už je chytřejší, prozřel a neměl by se nechat tak snadno znovu napálit – tím film končí.
Znamená to, že ani lidé, kteří jsou uvědomělí, nejsou imunní vůči léčkám Matrixu. Znamená to pouze, že vědomě volí svou cestu a vyhýbají se udičkám.
© Alue K. Loskotová, www.aluska.org 2020
Poslední komentáře
-Alue K. Loskotová No, pripomenulo mi to hudobný klip od Priessnitz…
-mariankosnac Teda ja neviem jak je to s tými…
-mariankosnac Otázka zda pomoci a nebo nechat chcípnout, tvrdě,…
-není Tak já jsem znal osobu, co měla takového…
-*****