Nejsme rozbití, ale ne každý se chce změnit: O traumatu, odpovědnosti a realitě

11.2.2026 v Poselství 9

Snažím se neustále vzdělávat dál. Takže se stalo, že jsem během úvodního kurzu KBT uslyšela myšlenku, která mi od té doby rezonuje hlavou. Zní takto: „Nikdo není nenapravitelně a trvale rozbitý. Lidé používají při řešení svých potíží nefunkční strategie, ale nejsou vadní.“

Jako první mě ta myšlenka nadchla. Říká totiž, že se vším jde pracovat. Všechno jde posunout a vyrovnávat, pokud se zvolí správná cesta a pokud člověk chce. Také snímá vinu z raněného člověka, nebo toho kdo přešlapuje na místě a neví, nebo nedokáže hned řešit svůj problém. Ať už je to nefunkční vztah, paralyzující strach, přesvědčení o sobě, strach změnit práci…. Tohle je krásné a je to posilující.
Zároveň si ale pokládám otázku, jestli ta věta není trochu děravá a jestli obstojí v surové realitě, která je optimální málokdy, nebo spíš vůbec. Souhlasím s tím vůbec? Zní to hezky, ale… skutečně je to tak?

Když se totiž řekne věta „nikdo není nenapravitelně rozbitý“, vyvolává to ve mně naději a zároveň pochybnost. Ne proto, že bych chtěla lidi nálepkovat nebo odsuzovat, ale proto, že mi okamžitě naskakují případy extrémů. Těžké poruchy osobnosti, sadismus, lidé, kteří páchají skutečné a vědomé zlo.

Viděla jsem zlo zblízka a odmítám ho romantizovat

Já jsem se s takovými lidmi setkala. Není to teorie. Prostě si tu větu zkouším dát do kontextu s některými jedinci, kteří mi v minulosti ublížili a kteří mě obtěžovali. Dá se tohle říct například o sociopatovi, který ztratil kontakt s realitou? Který je schopen obtěžovat cizího člověka dlouhých 7 let svými psychotickými výlevy a cokoli se jeho oběti stane nebo co oběť napíše, vnímá jako signál k další agresi? Vždyť je to blázen… i na toho taková poučka platí? To snad ne.
Chcete snad vysvětlovat bláznovi co je to „mapa vědomí“ a „jak měnit strategie“? Pro blázna jsou blázni všichni ostatní, on přece problém nemá a on není ten špatnej. Pro paranoidního jedince je zase hrozbou a nepřítelem každý, kdo se mu paradoxně snaží z té paranoi pomoct ven, nebo se mu snaží vysvětlit jeho blud.

Dá se tahle věta aplikovat na člověka, který je posedlý kontrolou, mocí, vyvoláváním dramat a děšením svého okolí, protože miluje moc, nadvládu a cítí se dobře když může ubližovat?
A zaslouží si takovou větu někdo, kdo je schopný přijít k naprosto cizí ženě do jejího domu a napadnout ji?
Platí tahle věta i o člověku, který naprosto postrádá empatii, soucit, nemá svědomí a přátelství pouze předstírá, aby mohl čerpat výhody a peníze?
Když slyším podobné sluníčkové věty, ozývá se ve mně skeptik, který prostě zažil to co zažil a který tohle omlouvat nechce, protože ví, jak moc je to zhoubné a hrozné.

Kde přesně leží hranice mezi porozuměním a nebezpečným zjednodušením?

Ano, je pravda, že většina lidského chování má svůj původ v raných zkušenostech. Trauma, deprivace, narušená vazba, absence bezpečí a empatie . To všechno formuje osobnost a způsob, jakým se člověk vztahuje k sobě i ke světu. V takové situaci dává smysl říct, že se nikdo nerodí jako „monstrum“ a že i velmi destruktivní chování má své kořeny. To je ale vysvětlení, nikoli omluva.

Porozumění původu lidského chování totiž neznamená zrušení odpovědnosti za činy. Uznat, že trauma může vést k narušené osobnosti, neznamená tvrdit, že každý člověk je schopen nebo ochoten změny.
Změna není automatický proces, který se spustí tím, že někdo „pochopí své dětství“. Vyžaduje schopnost sebereflexe, ochotu nést odpovědnost a alespoň minimální míru empatie k druhým. A právě tyto schopnosti u některých lidí zásadně chybí.

Proto pro mě věta „nikdo není nenapravitelně rozbitý“ nemůže platit plošně a bez kontextu na každého, vždycky. Pokud by znamenala, že veškeré zlo je jen důsledkem traumatu a tedy v jistém smyslu omluvitelné, stala by se nebezpečnou. Mohla by zlehčovat utrpení obětí a rozmazávat hranice mezi pochopením a obhajobou. A to už je prostor, kam jít nechci.

Zároveň ale nechci sklouznout k opačnému extrému. K představě, že lidé s hlubokým zraněním jsou „rozbití“ v ontologickém smyslu. Že by byli v samotné své podstatě vadní, bez hodnoty, bez kořenů, bez identity, bez lidské důstojnosti. Takový pohled je strašně zjednodušující a ve výsledku nelidský. Člověk může být hluboce traumatizovaný, a přesto nést plnou odpovědnost za své činy. Tyto dvě věci se navzájem nevylučují.

Možná je proto přesnější říct, že nikdo není rozbitý jako člověk, ale ne každý je schopen změny.
Ne každý chce pracovat se svými vzorci. Ne každý je bezpečný pro druhé lidi. A ne každý je vhodný pro terapeutickou nebo léčitelskou práci. Mě třeba hodně překvapilo vyjádření psychoterapeutky, že terapie není cesta pro každého a že je to proces na celé roky… wow. Skutečně?
Znamená to, že existují klienti, na které ani profesionální postupy nemají odpověď a nedokážou jim ukázat cestu. To je moc smutné, ale je to zřejmě realita.

Nejsi rozbitej, ALE…

V tomto kontextu pro mě myšlenka „nikdo není nenapravitelně rozbitý“ dává smysl především u lidí, kteří trpí svými vzorci, uvědomují si je a hledají cestu ven. U těch, kteří si nesou důsledky svého traumatického dětství v těle, ve vztazích, v chápání světa, sebe sama a v prožívání – a chtějí s tím něco dělat. Tam je naděje nejen oprávněná, ale skutečná.

Možná tedy nejde o to, jestli s touto větou souhlasím nebo nesouhlasím absolutně. Možná je důležité říct, že souhlasím v určitém kontextu, u určitých lidí a za určitých okolností. A že právě schopnost tyto kontexty rozlišovat je to, co odděluje terapeutické porozumění od nebezpečné naivity.

A tak pojďme dál, pojďme si tu myšlenku přiblížit víc: Spousta lidí dnes žije s pocitem, že jsou „poškození“. Že je jejich dětství, vztahy nebo životní zkušenosti zlomily natolik, že už se s tím nedá nic dělat. Že jsou příliš komplikovaní, příliš citliví, příliš úzkostní, příliš špatně ve všem.

To ale není pravda (za předpokladu že je to ta vymezená skupina osob která na sobě chce pracovat). Nikdo není nevyléčitelně zničený svými dětskými nebo vývojovými traumaty.

Nejsme rozbití, jen používáme strategie, které kdysi dávaly smysl

To, co dnes vnímáme jako „problém“, „symptom“ nebo „poruchu“, jsou velmi často staré strategie přežití, které vznikly v době, kdy jsme neměli jinou možnost jak řešit ohrožující situaci. Dítě si vždy najde způsob, jak přežít v prostředí, do kterého se narodí.

Naučí se potlačovat svoje emoce, aby nebylo odmítnuto. Přestane cítit svoje tělo, aby ho to nebolelo. Převezme odpovědnost, která ale nikdy nebyla jeho, byla dospělých. Přizpůsobí se, zmenší se, ztuhne. Tyto strategie nejsou chyba. Jsou důkazem inteligence nervového systému a obrovské vnitřní síly.

Problém nastává ve chvíli, kdy je používáme dál i v situacích, kdy už nám neslouží. V době, kdy jsme dospělí a je čas postavit se za sebe, dospět, vyrůst, dupnout si a udělat si to po svém.

To, co si myslíme o sobě a o světě, není objektivní realita

Každý z nás si během života vytváří myšlenkovou mapu světa. Ta mapa říká: Kdo jsem já, jací jsou druzí lidé, co je bezpečné a co není, co si mohu dovolit cítit a co si „zasloužím“.

Tato mapa ale nevzniká z pravdy, vzniká ze zažitých zkušeností. Z opakovaných situací, emocí, vztahů a ze zranění. Takže pokud někdo vyrůstal v chaosu, jeho mapa říká: svět je nebezpečný.
Pokud byl ten člověk odmítán, jeho mapa říká: se mnou je něco špatně.
Pokud byl přetěžován, mapa říká: musím se snažit, abych měl nějakou hodnotu.

To všechno jsou mapy, ale ne realita. Jsou to naše přesvědčení, která za realitu většinou považujeme. Dokud nedojdeme do bodu sebepoznání a osobnostního rozvoje, kdy uvidíme pravdu. Dobrá zpráva je, že s mapou se dá cíleně pracovat a je možné ji opravit tak, aby byla funkční a přestala být děsivá.

Trauma není něco, co by člověka jednou provždy definovalo. Je to nedokončená reakce těla a nervového systému na situaci, kterou nebylo možné tehdy zvládnout. Proto se trauma neřeší „pochopením hlavou“. Řeší se tím, že tělo postupně dostane zkušenost, že už je bezpečno, že má volbu, že může reagovat jinak než dřív. Nejde o to stát se někým jiným. Jde o to přestat být uvězněný v minulých reakcích.

Uzdravení neznamená nikdy necítit bolest, být pořád dobře naladěn, nebo zapomenout, co se stalo.
Znamená to mít k sobě vztah, rozumět svým reakcím, mít možnost volby a nebýt otrokem starých návyků a destruktivních přesvědčení.

Člověk, který se uzdravuje, se nestává „dokonalým“. Stává se víc sám sebou. Objevuje sám sebe a získává odvahu to projevit.

Závěr

Pokud i ty máš pocit, že jsi příliš rozbitý, že už je pozdě, že „u tebe už to jinak nejde“, odnes si prosím z tohoto článku hlavně tohle: Ten pocit nevznikl z pravdy, ale z traumatické minulosti. To, co tehdy vzniklo ze zkušenosti, může být novou zkušeností přepsáno. Nejsi problém, který je potřeba opravit. Jsi člověk, který si zaslouží porozumění, bezpečí a prostor ke změně. A na to nikdy není pozdě, pokud chceš a pokud o to stojíš.

Alue K. Pavlíčková je holistická léčitelka a spisovatelka. Zabývá se duchovním rozvojem, psychospiritualitou, mimosmyslovým vnímáním a poradenstvím. Pomáhá klientům v nalezení duchovní a energetické harmonie prostřednictvím terapií na duchovniterapie.cz a článků na aluska.org.

Pokud vás tento článek oslovil a dává vám smysl moje tvorba, můžete ji podpořit.
Dobrovolným příspěvkem kartou pomáháte udržovat web živý a tvořit další obsah. 👉 Podpořit tvorbu

Chcete být v kontaktu i mimo články? Sledujte mě také na
Instagramu  Threads Facebooku

Komentáře

Ikona diskutujiciho Terez 11. 2. 2026 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

To je hodně k zamyšlení, děkuji za zajímavý článek, Aluško 🙂
Jak jsi zmínila v textu mapu vědomí…pokud myslíš tu, co načrtnul Dr. Hawkins, tak kdo o tom trochu ví, asi bude souhlasit, že ti, kdož jsou pod hladinou 200 nemůžou pochopit ani uznat, co mapa vědomí vůbec je (ego a jejich vibrace to nedovolí a budou to popírat a hlásat, jaká debilovina to je) a věta: „Nikdo není nenapravitelně a trvale rozbitý. Lidé používají při řešení svých potíží nefunkční strategie, ale nejsou vadní.“ s nimi asi nemůže jakkoliv rezonovat – protože v těchto hladinách si odžívají svoje světy plné apatie, smutku, deprese, hněvu, pýchy (tedy utvrzují se sami ve své realitě ať je jakkoliv sobecká, zmatená, lítostivá, nepřátelská, život-poškozující, krutá, katastrofická…atd.).
Nad 200 jde lidská bytost do hladin odvahy a dále lásky, kde výše zmíněná věta už může fungovat (a taky že funguje!), protože je tam naděje, motivace, sebereflexe, pocity uzdravit se, být tu ku prospěchu i druhým (nejen sobě)…
Takže si myslím, že máš naprostou pravdu a toto prohlášení není pro každého. A asi ani nemá být.
Dojít nad úroveň 200 chce čas (pokud jsou optimální podmínky, lze v rámci 1 života skokově vyrůst v úrovni vědomí) a někomu se to nepovede ani za x životů (cituji Dr. Hawkinse), historicky byla průměrná úroveň vědomí lidstva jako celku pod hodnotou 200….až nedávno údajně stoupla nad 200. Tedy…stále zde převládají nižší úrovně a asi dlouho budou. Byť máme všichni v sobě (asi) to nezničitelné jádro a tu jiskru Boží (lásku), někdo ji v sobě neobjeví ani po 50 inkarnacích… Byť po tom kdesi v hloubce a podvědomě asi touží…

Ikona diskutujiciho Alue K. Pavlíčková 12. 2. 2026
Ikona diskutujiciho
sipka

Pojem „Mapa“ v tomto článku není termín převzatý od Dr.Hawkinse – jeho knihy jsem zatím nečetla. Ten pojem nepracuje ani s žádnými úrovněmi. Je to v kontextu psychologickém.

Ikona diskutujiciho dodo 11. 2. 2026 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Je táto realita reálna, a čo je to vlastne realita? Je dobré sa pýtať takéto otázky, pretože pomaly sa dochádza k tomu, že nič nie je hmotné. Ako funguje to, čomu my hovoríme hmotnosť?

Ikona diskutujiciho Alue K. Pavlíčková 12. 2. 2026
Ikona diskutujiciho
sipka

Otázka je, jestli chceš v té realitě žít, nebo být mimo realitu. Protože jsi fyzický, jíš, kadíš a jednou taky umřeš. Když přijmeš svět takový jaký je, máš šanci prožít kvalitní život. Když ho budeš odmítat, moc dobrého to nepřinese.

Ikona diskutujiciho jan 12. 2. 2026
Ikona diskutujiciho
sipka

Dodo naráží na nejnovější poznatky kvantové fyziky. To vám nedošlo? Asi ne. Typický Dunning-Krugerův efekt.

Ikona diskutujiciho Alue K. Pavlíčková 13. 2. 2026
Ikona diskutujiciho
sipka

Dunning–Krugerův efekt popisuje situaci, kdy lidé s nízkou znalostí nějakého tématu přeceňují svou kompetenci. Nejde o argument, ale o nálepku. V mém komentáři jsem mluvila o psychologickém konceptu, ne o kvantové fyzice. Pokud máš k tématu konkrétní poznatek, klidně ho napiš, je to lepší než pokusy o urážku.
Mimochodem dotazování se co je to hmota a jestli je vůbec hmotná, není vůbec nic nového.

Ikona diskutujiciho Karel 14. 2. 2026 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Tohle se pozná ve chvíli kdy začneš sledovat kam ten člověk za několik posledních let došel.
Často nikam. Pak víš, že je to marnej případ.

Ikona diskutujiciho Hanka 16. 2. 2026 Odpovědět
Ikona diskutujiciho
sipka

Ahoj Alue, zmínila jsi “během úvodního kurzu KBT”. Chápu to správně, ze tuto metodu studuješ? Můžeš prozradit kde? Protože pokud mám správné i nfo, tak KBT nelze studovat bez předchozího psychologického vzdělání ( možná se mýlím). Anebo to plati pouze pro několikaletý výcvik KBT, nikoli pro kurz. Dekuji za ujasnění.

Ikona diskutujiciho Alue K. Pavlíčková 17. 2. 2026
Ikona diskutujiciho
sipka

Děkuju za dotaz. 👍
Vzdělávám se průběžně, abych mohla dál rozšiřovat své služby a zvyšovat jejich kvalitu. Konkrétní detaily o tom, kde a co studuju, ale veřejně neuvádím — považuju to za soukromou informaci. Pokud bude něco z toho v budoucnu relevantní pro nabídku mých služeb, určitě se to dozvíte.

Nový komentář

Ikona moderatora

Moderovaná diskuze: Příspěvky se zveřejňují s časovou prodlevou. Pro účast v diskuzi je třeba, aby byl váš komentář v souladu s obecnými pravidly slušného chování a podmínkami používání stránek