Podle kuranderismu nejsou příčinou nemocí pouze fyzické procesy, ale také sociální, psychologické, emocionální a duchovní faktory. Kurandery (Kurandero je kečuánský léčitel, šaman) věří, že manipulací s energetickým a nadpřirozeným světem se dostanou ke kořenům onemocnění dříve, než se projeví.
Kurandery věří, že všechny nerovnováhy lze obnovit a vidět na duchovní úrovni, a proto mohou být všechny nemoci způsobeny, diagnostikovány a vyléčeny duchovními silami zvanými corrientes espirituales, neboli duchovními proudy.
V rámci kuranderismu existuje množství pozorovatelných stavů v energetickém poli, které signalizují onemocnění. Níže uvedené příklady jsou archetypální klasiky, o kterých často hovoří šamani. Jsou to nejčastější způsoby, kterými spouštíme procesy vedoucí k nemoci.
Bilis, neboli hněv, je jedním z příkladů nemoci, která má jak fyzickou, tak duchovní povahu. Vzniká z emocionálních příčin a je běžná u lidí, kteří se cítí být druhými lidmi vyloučeni, ukřivděni a natolik postrádají v životě pocit spravedlnosti, že v sobě nosí svůj hněv uložený v podobě energie, která je dost silná na to, aby vedla k žaludečním potížím nebo vředům, pokud se správně neuvolní.
Palčivou touhou těchto lidí je, aby křivdy, které utrpěli, byly odčiněny, a zatímco se tak bohužel neděje, v jejich útrobách je cítit svíravá kyselost. To je bezmoc a potlačovaný hněv za křivdy, které zůstávají neodčiněny.
Empacho a pulsario jsou podobné stavy, které jsou rovněž důsledkem emocionálních příčin. V obou případech jde o zablokování energií v horní části žaludku, které brání jeho normální funkci a způsobují poruchy trávení.
Šamani tyto stavy popisují jako formu vykrystalizované bolesti, smutku, nebo hněvu. Častěji jsou diagnostikovány u žen a mohou souviset s hormonální nerovnováhou, ale mohou je zažívat i muži. Mezi příznaky patří neklid, úzkost a podrážděnost.
Nemoci u obou pohlaví a zejména u dětí mohou vznikat také v důsledku mal aire. To je doslova „špatný vzduch“. Označuje dusivou, špatnou atmosféru, obklopující jedince nebo rodinu.
Obzvláště náchylné jsou děti, které jsou citlivější na nálady ostatních a na své prostředí. Výsledkem může být nachlazení, třesavka a bolesti uší, které mohou mít kromě fyzické příčiny i symbolický význam. Například bolesti uší mohou být důsledkem touhy neslyšet, co se přímo dítěti, nebo v jeho okolí, říká.
V andské psychologii existují tři sféry, roviny nebo stavy vědomí, v nichž se odehrává naše cesta. První Ukupacha neboli nižší svět, odpovídá místu prvotních zkušeností a stínovému já, kde vládnou naše instinkty, intuice a strachy.
Druhý Hanaqpacha, horní nebo božský svět, je superego, morální nebo božské Já, které nás vede k etickému a soucitnému jednání.
Poslední Kaypacha, střední svět, je ego. Moderátor mezi oběma světy, který nám umožňuje rozhodovat se tak, abychom mohli ve světě efektivně působit.
Mezi problémy vyplývající ze sociálních faktorů patří envidia, závist nebo žárlivost. Například když soused touží po tom, co je vaše, nebo vám zazlívá váš úspěch. Místo toho, aby ve vás takoví lidé viděli inspiraci a sami se snažili dosáhnout stejných věcí, směřují k vám svou nezdravou energii a ta pak působí na vaši duši. Mal puesto, neboli prokletí a mal d’ojo, neboli zlé oko (upřený pohled s touhou ublížit) souvisejí se závistivým stavem envidia a mohou u napadeného člověka vyvolat zvracení, průjem, horečku, nespavost a deprese.
Čtěte také:
Zlé oko: Poznejte sílu zlovolné kletby a braňte se
Zlé oko: Kletba, která vzniká ve vzteku
Zlé oko 1.díl: Původ kletby
Zlé oko 2.díl: Návody pro odstranění kletby
Zlé oko 3.díl: Návody pro odstranění kletby II.
Může se objevit i duchovnější problém, známý jako mal suerte nebo saladera, což znamená smůla. Když se energie postiženého člověka natolik sníží nebo je tak sklíčený, že nemůže dosáhnout ničeho konstruktivního.
Souvisejícím stavem, který je častější v Amazonii, je daño, neboli škoda. Magická nemoc, kterou často sesílá čaroděj pracující na objednávku klienta, a jedná se tedy o vážný útok. Mezi příznaky daño patří bolest, únava, problémy s dýcháním a časem i výskyt nádorů nebo jiných nemocí, které v těle nabývají fyzické podoby. Daňo pak musí být energeticky ošetřeno, aby se odstranil duchovní jed, neboli virote. To je zlý trn, či šipka, který byl na postiženého seslán. Účelem léčení je navrátit tento jed zpět k jeho zdroji.
Stav susto označuje ztrátu duše. To je stav, kdy ztratíme část svého ducha, nebo se naše energie natolik zablokuje a vyčerpá, že již nemáme přístup k plné síle, nebo k aspektům sebe sama, které potřebujeme pro své blaho a pro svůj další život. Může vzniknout v důsledku šoku, traumatu, zneužívání nebo nespravedlnosti a jeho příznaky mohou zahrnovat nervové poruchy, pocity strachu a paniky, ztrátu chuti k jídlu a energie, nedostatek důvěry ve svět, nechuť zapojení se do něj nebo celkovou malátnost a úpadek, jakoby ze zlomeného srdce. (V moderním jazyce je to v podstatě syndrom PTSD)
V pralesních tradicích ayahuaskových šamanů se nemoci často diagnostikují tak, že se na nemocného sešle čaroděj (jako v případě daño). Léčba obvykle spočívá v odstranění problému a vrácení jeho energie v plné síle tomu, kdo ji seslal. V moderním městském prostředí a v Andách, kde je lékem San Pedro (Echinopsis pachanoi, známý jako kaktus San Pedro, je rychle rostoucí sloupovitý kaktus pocházející z pohoří And v nadmořské výšce 2 000–3 000 m. Vyskytuje se v Argentině, Bolívii, Kolumbii, Chile, Ekvádoru a Peru), se tyto tvrdé metody zmírnily a umravnily, takže léčitel má větší sklon hledat zdroj utrpení nikoli zcela ve světě duchů nebo u vnějšího nepřítele zlého čaroděje, ale v pacientovi samotném.
To je v souladu i s učením ayahuaskových šamanů. Nesmíme obviňovat druhé za to, co nám způsobili, ale musíme se postavit sami sobě a své odpovědnosti, abychom našli spásu uvnitř sebe. Protože právě tam se skrývá skutečné uzdravení. Tím pochopíme souvislosti mezi námi a nerovnováhou, která vedla k našim nemocem, a zjistíme, že často souvisí s nějakým morálním nebo společenským prohřeškem i z naší strany, který naše problémy způsobil, nebo k nim alespoň přispěl řetězcem událostí, jež daly vzniknout destruktivní energii, jež způsobila naši nemoc. I když nám tedy nemoc úmyslně přál náš soupeř, musíme se i jako trpící poctivě ptát sami sebe, co jsme udělali, že jsme tento útok vůbec vyvolali. Nejsme zbaveni veškeré odpovědnosti jen pro to, že jsme obětí, ale jsme součástí sítě interakcí, které k němu vedly.
Avšak ani tento princip nelze uplatnit všeobecně, příběh každého člověka je jiný, cesta každého člověka i důvody proč má problémy, jsou individuální.
Mal Aire je toho příkladem. Běžně se diagnostikuje, že vzniká ze špatné atmosféry v domácnosti, takže nejde o zcela duchovní problém, ale souvisí také se sociální a psychologickou skladbou lidí, kteří v dané domácnosti žijí.
Kdyby byli šťastní a silní, nepřitahovali by takovou vtíravou těžkou sílu.
Vyvstávají tedy otázky: Jaká je skutečná povaha problému? Proč vlastně v domácnosti panuje nesoulad? A co lze prakticky udělat, aby se to vyřešilo?
Na pacientovi je také, aby identifikoval a napravil vše, čím oslaboval svého ducha a vystavoval se riziku. Tím, že převezme odpovědnost za svou nemoc, dává také sám sobě sílu ji vyléčit.
Dá se říci, že andské kuranderství je sofistikovanější, než pralesní medicína. Neobsahuje pouze jednu příčinu a následek nebo jeden úkon a protiúkon, ale vyžaduje hlubší zkoumání naší psychologie, včetně naší morálky a motivace, chování a základních přesvědčení.
Tímto způsobem dochází k pochopení širšího vzorce našich interakcí a jemných energetických toků, které ovlivňují náš život.
Šaman rostlinné medicíny se tedy kromě alchymisty rostlin a duchovního odborníka často stává i jakýmsi psychologem, knězem, zpovědníkem nebo terapeutem, který nemocnému může pomoci nahlédnout na své potíže v širším kontextu a pochopit svoji úlohu a pozici ve vesmíru.
© aluska.org 2022
Poslední komentáře
-Alue K. Loskotová Mám na webu lidi, kteří by takovou věc…
-Alue K. Loskotová Hájenka nestačí. Taký grizzly má obrovské teritórium pohybu.…
-mariankosnac To byl vtip :-).
-Mirek V této věci bych se určitě jako první…
-Alue K. Loskotová